نشست اسکلت ها و لباس های بیرونی در سال ۲۰۱۸

نخستین نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی سال میلادی جاری در مورخ ۱۳ و ۱۴ فوریه، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، برگزار می‌شود. این نشست بوسیله‌ی کمیته‌ی F48 از ASTM برگزار می‌شود. مکان برگزاری ساختمان مرکزی ASTM در فیلادلفیا خواهد بود. شرکت در این همایش برای کلیه‌ی علاقمندان، به شرط ثبت‌نام، مجاز است.

ASTM Committee F48 on Exoskeletons and Exosuits و نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی

F48 و لباس‌ها و اسکلت‌های بیرونی

نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی به منظور تعریف واژه‌‌ها، آزمایش‌ها و استانداردهای امنیت اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی برگزار می‌شود. این امر به خودی خودی توسط توسعه دهندگان این وسایل قابل انجام است، اما برگزاری این نشست امکان یکپارچه سازی موارد یاد شده  فراهم می‌کند. به این ترتیب امکان پیشگیری از ایجاد استانداردهای متناقض توسط توسعه‌دهندگان لباس‌ها و اسکلت‌های صنعتی، پزشکی، نظامی و سایرین ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر ساختار کمیته به این شرح است:

F48.01: طراحی و تولید

F48.02: ارگونومی و فاکتورهای انسانی

F48.03:  بازده عملیاتی و ملاحظات محیطی

F48.04: نگهداری و دفع

F48.05: امنیت و فناوری اطلاعات

F48.91: واژگان

آشنایی با ASTM

ASTM کلیه ی کمیته‌های اصلی و زیر کمیته‌ها را با تبصره‌های رای گیری شده، ساختار بندی نموده و پیوند می دهد. رای گیری و مخالفت‌های رای گیری به کمک یک سامانه‌ی آنلاین نگهداری و ثبت می‌شود. کلیه‌ی رأی‌ها و قطعنامه‌ها به شکل دائم ذخیره خواهد شد.

ASTM با درک پیامدهای منفی ناشی از رأی گیری نامتعادل، سعی در پخش جایگاه‌های رأی گیری در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد داشت. چراکه استانداردهای تعریف شده بوسیله‌ی کاربران برای تولید کنندگاه ناکارآمد خواهد بود. به طور مشابه استانداردهای تعریف شده توسط تولید کنندگان برای کاربران مشکل آفرین می‌شود.

بررسی تشابه دستگاه‌ها در نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی

نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی در روز جمعه به مسأله‌ی تفکیک دستگاه‌های تقریبا مشابه خواهد پرداخت. تا کنون این تقکیک به کمک ویژگی‌های اسکلت‌های بیرونی امکان پذیر بود. به عنوان نمونه می‌توان به تحلیل انجام شده توسط بخش سامانه‌های سلامت Palo Alto از امور سربازان، یا Department of Veterans Affairs Palo Alto Health Care Systems اشاره کرد. این بررسی روی Indego, EksoGT, and ReWalk ، در سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، انجام شد. در این مورد هر اسکلت بیرونی ویژگی‌های منحصر به خود را داراست. Indego از FES یا Functional Electrical Stimulation بهره می‌برد. EksoGT از نرم‌افزار کنترل‌گر SmartAssist استفاده می‌کند، و ReWalk بیشترین استفاده‌ی خانگی را داراست.

تعدد اسکلت‌های بیرونی و لباس‌های پوشیدنی در دسترس، انتخاب را برای مصرف کنندگان دشوار می‌کند. یک نمونه‌ی بارز این سه اسکلت پشتیبان شانه هستند که بین شانه و آرنج بسته می‌شوند: Levitate AIRFRAME™، Ekso Bionics EksoVest، و suitX shoulder. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوشیدنی‌های شانه به این نوشتار مراجعه نمایید. مسلما کاربر نمی‌تواند، به منظور انتخاب کالا و برای تصمیم‌گیری،  با اصطلاح‌های سه کارخانه و نحوه‌ی ارزیابی کالای آن‌ها آشنا شود.

نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی، که توسط کمیته‌ی F48 از ASTM برگزار می‌شود، این تجهیزات را یک قدم به کالاهای خوش‌تعریفی مانند خودروها، برای کاربران، نزدیک می‌کند. برای روشن شدن مطلب به این نکته توجه کنید که آزمایش ایمنی خودرو برای شرکت‌های فورد، هوندا، BMW و سایر شرکت‌ها تعریفی واحد دارد.

تاریخچه‌ای مختصر

بیشترین تمرکزنشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی کمیته‌ی F48 از ASTM  در سال ۲۰۱۸ بر تعریف واژگان، استانداردها و آزمایش محصولات خواهد بود. جهت یاد آوری آن‌چه در سه سال گذشته در این زمینه صورت پذیرفته به موارد زیر توجه فرمائید:

سال ۲۱۰۵: پس از اتشار نمراتی که به هر محصول اسکلت بیرونی تعلق گرفته بود شاهد شگفت زدگی شرکت‌های تولید کننده از حضور فعالان بسیاری در این عرصه بودیم. گزارشی در این مورد در این نوشتار موجود است.

سال ۲۰۱۶: فراهم شدن فرصتی برای شناسانیدن اسکلت‌های بیرونی توسط توسعه دهندگان به جهانیان و تبدیل شدن اسکلت‌های بیرونی به واقعیتی خارج از دنیای سینما.

سال ۲۰۱۷: سال میلادی گذشته زمان توجیه کردن اسکلت‌های بیرونی، لباس‌ها و ربات‌ها پوشیدنی بود. تمرکز بر ارائه‌ی پاسخ به چند مسأله بود. نخستین مسأله میزان بازگشت سرمایه بود. دومین سؤال مربوط به چگونگی آزمایش کارایی وسیله بود. پرسش دیگر ایمنی وسیله را به چالش می‌کشید. این پرسش‌ها و بسیاری دیگر موضوع بحث بسیاری محافل در سال میلادی گذشته بود. این مباحث تفارمت چشمگیری مباحث سال‌های گذشته داشت. پیش از این موضوع بحث مرزهای توانایی این فناوری‌ها بود.

در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه‌ی محصولات بسیاری خواهیم بود. هر یک از این محصولات طبق ادعای تولید کننده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. اما سازندگان محصولات خود را به شکلی یکسان توصیف نمی‌کنند. در حال حاضر آزمایش یکسانی برای سنجش عملکرد دستگاه‌های تقریبا مشابه وجود ندارد. نشست کمیته‌ی F48 از ASTM با هدف رسیدگی به این مورد تشکیل می‌شود.

همایش‌هایی در کنار نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی

افزون بر نشست اسکلت‌ها و لباس‌های بیرونی ذکر شده در این نوشتار و همایش WearRAcon18 در ماه مارس، همایش ISO/TCC 299 Robotics نیز در مورخ ۲۹ و ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۸ برپا خواهد شد. این نخستین دیدار کارگروه ISO در ارتباط با پوشیدنی‌ها با نام WG 4 – Service Robotics است. این دیدار در مریلند ایالات متحده و مقر NIST برگزار خواهد شد.


بیشتر بخوانیم:

سازندگان اسکلت بیرونی

اسکلت بیرونی رباتیک در حال تغییر سبک زندگی انسانها

قدم زدن معلولان در خیابان با اسکلت بیرونی جدید ReWalk 


منبع: exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *