هفت فناوری توان افزا که کیفیت زندگی افراد دارای مشکلات فیزیکی را بهبود می بخشد

وقتی یکی از عزیزان شما به نوعی نقص فیزیکی دچار می‌شود دنیا به یکباره پیرامون شما تغییر می‌کند. اما این تغییرات حتی اگر در بدن آنان باشد لزوما به معنای یک تغییر زیاد نباید باشد. خصوصا با توجه به انواع فناوری‌های موجود در دنیا. در ادامه این مقاله به تعدادی از این فناوری‌ها اشاره می‌شود. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

SureHand

سامانه  SureHands Lift & Care Systems در واقع همان بالابر قدیمی بیمارستان‌ها برای جابه‌جایی بیمار با طرحی جدید است. این بالابر در خانه راحتی بسیاری برای کاربر ایجاد می‌کند. در واقع جابه‌جایی‌های دشوار با این فناوری به نوعی به تاریخ پیوسته است.

می‌توان یک ریل از اتاق خواب تا سرویس بهداشتی برای آن کشید. ریل SureHands که به سقف متصل است کاربر را از تخت تا سرویس بهداشتی و حمام حمل می‌کند. قسمت نشیمن دستگاه از سقف پایین می‌آید و برای این کار تنها یک کنترل از راه دور کافیست. پشتیبان پاها زیر ران قرار می‌گیرد و سپس پشتیبان کل بدن تا زیر بازوها جای می‌گیرد.

شاید این تجربه در ابتدا عجیب باشد خصوصا اینکه لگن به جایی تکیه ندارد. اما پس از چند دقیق احساس ایمنی خواهید کرد. این وسیله به نوعی طرح‌های قدیم را با فناوری جدید ترکیب کرده است. در ویدیوی زیر کارکرد آن را مشاهده کنید.

سامانه‌های جابه‌جایی در منزل برای افرادی که توانایی راه رفتن ندارند بسیار مفید است. امید است که شاهد گسترش این سامانه‌ها در کشور و پوشش بیمه برای آن باشیم.

ردیابی چشم

سامانه ردیاب چشم Tobii سه بازار مختلف دارد. Tobii Tech که سامانه ردیاب چشم را در لپ تاپ‌ها و سامانه‌های بازی ادغام کرده است. Tobii Pro که برای درک رفتار انسان ساخته شده است و Tobii Dynavox‌که در حوزه ارتباطات افزوده و کمکی یا Assistive and Augmenting Communication (AAC) به کار می‌رود.

ردیابی چشم این نوع از فناوری را به جای ابزار سرگرمی به یک فناوری توان‌افزا تبدیل کرده است که به جای خاک خوردن روی میز و انتظار برای کاربری که با آن بازی کند، به افراد در زندگی واقعی کمک می‌کند. این دستگاه در نسخه‌های مختلف با قیمت‌ها و پشتیبانی‌های مختلف عرضه می‌شود. به عنوان نمونه این دستگاه یک رابط برای ارتباط با پزشک شخصی شماست و روی ویلچر سوار می‌شود.

فناوری ردیابی چشم

این دستگاه به سادگی نصب و راه اندازی می‌شود و با سیستم‌های Windows سازگار است. این سامانه حتی برای کسانی از زمان تولد سخن نگفته باشند یا کسانی که به استفاده از رایانه عادت ندارند یک سامانه کارا است. اما باید سخت افزار رایانه شما به روز باشد. سامانه کوچک و فشرده ردیاب چشم با نام PCEye Mini با یک اتصال USB به رایانه متصل می‌شود. به راحتی قابل حمل است و دست و پای کاربر را نمی‌گیرد.

Smart Bidet و Toto

هر نوع معلولیت مشکلات خاص خود را دارد. نظافت و غرور کاربر در همه موارد باید جزو در نظر گرفته شود. وقتی قدرت دستان یا بازوها کم می‌شود یکی از چالش‌های اصلی کاربر استفاده از سرویس بهداشتی خواهد بود.

شاید این نکته با توجه به سایر ناتوانی‌های فرد عجیب باشد اما اگر توانایی چرخیدن یا خم شدن را کامل نداشته باشید شما هم از این مشکل خواهید ترسید.

Bidet برای این مشکل طراحی شده است. شاید در نگاه اول یک سرویس بهداشتی به سبک اروپایی باشد اما فناوری واجبی برای توانیابان در منزل است. این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلف با قابلیت کنترل از راه دور و قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود. در واقع تنوع در طراحی نکته مهم در اینجاست. این دستگاه را در ویدوی زیر ببینید.

اگر به دنبال حفظ نظافت شخصی در سفر باشیم باید به این مورد توجه کنیم. افرادی که با مشکلات حرکتی مواجه هستند در سرویس‌های بهداشتی عمومی مشکل دارند. این وسیله با نام Toto برای این افراد طراحی شده است. این دستگاه در واقع یک وسیله قابل حمل شست و شو است.

ارتز Myomo

در دسته ارتز‌ها می‌توان به پوشیدنی‌هایی مانند Myomo اشاره کرد. این وسیله قدرت شما را برای انجام کارها دستکاری می‌کند و بهبود می‌بخشد. این وسیله کاربردهای مختلفی در توانبخشی و برای حفظ استقلال کاربر دارد.

ارتز Myomo

ایستادن به کمک چهارچوب های سخت

هر کس که برای مدت طولانی میهمان صندلی چرخدار باشد از آن خسته می‌شود. این واقعیت که نمی‌توانید پاها را صاف قرار بدهید یا وضعیت خود را روی صندلی خیلی تغییر دهید روی توانایی پایین تنه تاثیر زیادی دارد. مشکلاتی از قبیل ورم پا، نبود گردش خون در پا، ناتوانی در پوشیدن کفش مورد علاقه‌تان و لخته خون در سیاهرگ های عمیق چند مورد است.

یک چارچوب ایستاده که بتواند به کاربر کمک کند حتی برای زمان کوتاه بایستند، حتی یک فناوری مکانیکی، بسیار مفید است. ویلچرهای ایستاده و اسکلت‌های بیرونی در این دسته قرار می‌گیرد. اینکه بدون ترس از افتادن بلند شوید و روی پای خودتان باشید، در کنار همه محاسن فیزیکی و پزشکی، قطعا حس خوبی دارد.

Easy Stand
Easy Stand

اسکلت بیرونی

اسکلت بیرونی پزشکی برای اهداف مختلف طراحی می شود. افرادی که به دلایلی مانند ALS و نابود شدن سیستم عصبی با مشکلات عضلانی دست و پنجه نرم می‌کنند یک اسکلت بیرونی را مفید خواهد یافت. به دلایل مختلف مانند حفظ استقلال یا کاهش مشکلات ثانویه نشستن روی ویلچر این وسیله می‌تواند مفید باشد.

اسکلت بیرونی

سخن اخر

این چند مورد تنها نمونه‌هایی از فناوری‌های توان افزا برای افراد دارای محدودیت فیزیکی در دنیا است. اما این محصولات برای زندگی روزمره این افراد می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورتیکه فناوری توان افزای خاصی را می‌شناسید که می‌توان پیرامون آن صحبت کرد با ما تماس باشید.


طرح دانشجویی : اسکلت بیرونی یک پا برای قربانیان همی پارزی یا فلج یک سوی بدن
نتایج توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته حاد


منبع: neversayinvisible

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *