نتایج توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته حاد

یافته‌های اولیه پژوهشگران بنیاد کسلر نشان می‌دهد استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک در طول توانبخشی پس از سکته مغزی حاد عملکرد بیماران را بهبود می‌بخشد. آموزش راه رفتن با اسکلت بیرونی رباتیک را می‌توان بلافاصله پس از سکته مغزی و با شدت بالا ارائه داد. این فرآیند بیشترین تأثیر را روی تحرک عملکردی دارد. نتایج یافته‌های پژوهشگران ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱ در NeuroRehabilitation منتشر شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تأثیر توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته حاد

یک گروه پژوهشی در بنیاد کسلر گزارش کرد توانبخشی زودهنگام (حین بستری) پس از سکته مغزی حاد بیشترین تأثیر را روی بهبود بیماران دارد. یافته‌های آنها نشان می‌دهد مداخله اولیه با اسکلت بیرونی رباتیک برای تمرین راه رفتن با شدت بالا، عملکرد بیماران را بهبود می‌بخشد و تأثیر بسیاری روی تحرک عملکردی دارد.

ناتوانی ناشی از سکته مغزی یکی از مشکلات عمده در ایالات متحده است، به طوری که نیمی از بازماندگان سکته مغزی، نقص در راه رفتن، تعادل و هماهنگی را تجربه می‌کنند. کمبودهای عملکردی، توانایی آنها را برای انجام فعالیت‌های روزمره، مشارکت در اجتماع و زندگی مستقل محدود می‌کند. یک رویکرد امیدوار کننده این است که از دستگاه‌های رباتیک برای ارائه درمان بلافاصله پس از سکته مغزی استفاده کنند. در این حالت نوروپلاستیسیتی (انعطاف‌پذیری عصبی) بیشترین دستآوردها را به همراه دارد. پژوهشگران برای این مطالعه، توانایی دستگاه رباتیک Ekso GT که توسط شرکت Ekso Bionics توسعه یافته را در ارائه آموزش برای بازگرداندن توانایی راه رفتن در افراد مبتلا به سکته مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج توانبخشی با اسکلت بیرونی

شرکت کنندگان شامل ۱۴ نفر (با میانگین سنی ۶۱٫۲۴ سال) بودند که به دلیل همی‌پلژی متوسط ​​تا شدید ناشی از سکته مغزی، توانبخشی بستری را در مؤسسه توانبخشی کسلر دریافت کردند. جلسات فیزیوتراپی آنها (۴۵ تا۹۰ دقیقه) شامل مراقبت معمولی و استاندارد و آموزش راه رفتن روی زمین با اسکلت بیرونی رباتیک بود. همه شرکت کنندگان هر دو روش درمانی را در مدت زمان یکسان دریافت کردند.

نتایج نشان داد کل مسافت طی شده در طول جلسات توانبخشی با اسکلت بیرونی در مقایسه با جلسات درمان استاندارد بیشتر بود. شرکت کنندگان همچنین فاصله پیاده‌روی خود را در طول درمان فیزیکی با اسکلت بیرونی افزایش دادند. پیشرفت در سرعت، تعادل و استقامت قابل مشاهده بود و هیچ عارضه یا سقوطی هنگام تمرین راه رفتن با اسکلت بیرونی وجود نداشت.

دکتر نولان، معاون مرکز تحقیقات مهندسی تحرک و توانبخشی در بنیاد کسلر می‌گوید: «این بهبود در حالت تحرک عملکردی پیامدهای مهمی برای بهبود پس از سکته مغزی دارد». وی خاطرنشان کرد: «بدست آوردن توانایی تحرک به معنای گذراندن زمان بیشتر در اجتماع است که با کیفیت بهتر زندگی افراد بهبود یافته از سکته مغزی مرتبط است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که افزایش دوز ارائه شده توسط آموزش با اسکلت بیرونی رباتیک ممکن است به بهبود تعادل و کیفیت راه رفتن و همچنین بهبود تحرک عملکردی کمک کند».

این مطالعه پیامدهای دیگری هم به همراه داشت. نتایج نشان داد مداخله زودهنگام با دوز بالاتر ممکن است اثرات طولانی مدت ایجاد کند. بنابر گفته پژوهشگران این مطالعه: «ما مشاهده کردیم افرادی که بلافاصله پس از سکته مغزی تحت درمان قرار می‌گیرند پس از شش ماه عملکرد بهتری نسبت به همتایان خود با تأخیر توانبخشی دارند. آموزش راه رفتن زودهنگام و دوزهای بالاتر می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در زندگی افرادی که پس از سکته مغزی بهبود می‌یابند ایجاد کند».


بیشتر بخوانیم:

>> چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته مغزی مهم است؟

>> اسکلت بیرونی چه تأثیری روی راه رفتن افراد پس از سکته دارد؟


منبع: kesslerfoundation.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *