چگونه پوشیدنی ها برای زندگی روزمره شما به کار می آیند؟

برخی پوشیدنی‌ها برای قشر خاصی ساخته می‌شود مانند ورزشکاران. برخی نیز در طول روز یا در موقعیت خاصی برای کمک به شما طراحی می‌شوند تا بتوانید به حفظ انرژی و کاهش خستگی به کارهای روزانه خود برسید. مثلا با کمک یک پوشیدنی که نور آبی تولید می‌کند می‌توانید به چشمان خود استراحت دهید. یا با کمک لرزش کفش و GPS می‌توانید مسیریابی را با کیفیت بهتری انجام دهید. حتی با کمک این وسایل می‌توان می‌توان مطالب را بهتر یاد گرفت. در ادامه به برخی از این پوشیدنی‌ها اشاره خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پچ پوشیدنی شرکت Humm برای افزایش یادگیری
پچ پوشیدنی شرکت Humm برای افزایش یادگیری

چسب نمایشگر OLED سامسونگ برای نظارت بر سلامت

پژوهشگران سامسونگ یک سامانه پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی توسعه دادند که به مچ دست متصل و تا ۳۰ درصد بدون از دست دادن عملکرد نمایشگر یا نظارت، کشیده می‌شود. برای غلبه بر مشکلات عملکردی با فناوری‌های موجود در نمایشگرهای منعطف که از پلاستیک استفاده می‌کنند، این گروه آرایه‌ای ۱۷*۷ از نمایشگرهای OLED سبز و قرمز منعطف و حسگرهای فوتوپلتیسموگرافی را بر روی الاستومر اصلاح شده افزودند. نقطه قوت این فناوری این است که به شما اجازه می‌دهد داده‌های بیومتریک خود را برای مدت طولانی‌تری اندازه گیری کنید، حتی هنگام خواب یا ورزش. شما همچنین می‌توانید داده‌های بیومتریک خود را بدون نیاز به انتقال آن به دستگاهی دیگر، بلافاصله روی صفحه بررسی کنید. می‌توان این فناوری را گسترش داد تا در محصولات بهداشتی پوشیدنی برای بزرگسالان، کودکان و نوزادان و همچنین بیماران با بیماری‌های خاص استفاده شود.(لینک خبر)

چسب نمایشگر OLED سامسونگ برای نظارت بر سلامت

عینکی برای استراحت چشم با نور آبی

این عینک توسط متخصصان برای نور درمانی تهیه شده است و با خیال راحت و به آرامی کاربر را در معرض نور سودمند آبی فیروزه‌ای قرار می‌دهد. این به معنای فشار کمتر بر شما و کارایی بیشتر برای کاری است که انجام می‌دهید. از نور درمانی برای تقویت انرژی و هوشیاری و همچنین بهبود خواب و کاهش اثرات جت لگ استفاده می‌کنند. بهترین قسمت ماجرا این است که آنها دقیقاً مانند استفاده از هر عینک دیگری هستند، با این تفاوت که لنز ندارند. این فناوری پوشیدنی ۱۹۹ دلار قیمت دارد و بهترین محصول خواب در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. (لینک خبر)

عینکی برای استراحت چشم با نور آبی

این ماسک میتواند ابتلا به کووید۱۹ را تشخیص دهد

مهندسان Harvard و MIT ماسکی تولید کردند که افزون بر جلوگیری از ابتلا به ویروس در عرض۹۰ دقیقه ابتلا به کووید۱۹ را تشخیص می‌دهد. فناوری حسگر زیستی بکار گرفته شده برای تشخیص هر نوع ویروس یا سم برنامه‌ریزی می‌شود و به اندازه کافی کوچک است که با پارچه‌ها ادغام شود. با فشار دادن یک دکمه، چندین حسگر زیستی موجود در ماسک فعال می‌شوند و با تجزیه و تحلیل نفس فرد پس از ۹۰ دقیقه مثبت یا منفی بودن ابتلا به ویروس را تشخیص می‌دهد. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد این ماسک صورت نتایج بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد که قابل مقایسه با آزمایشات PCR فعلی است.

ماسک مهندسان Harvard و MIT برای تشخیص کرونا

سامانه روی کفش یک فیزیوتراپیست برای آموزش درست دویدن با نام iKinesis

سامانه iKinesis که توسط فیزیوتراپیست فرانسوی Vieilledent Fédéric ابداع شده است، کمک می‌کند تا دوندگان بتوانند به طور صحیح گام بردارند(لینک خبر). این سامانه روی کفش نصب می‌شود. شامل واحد اندازه‌گیری اینرسی، ریزپردازنده، ماژول بلوتوث و باتری قابل شارژ است و به صورت بی‌سیم با یک برنامه تلفن هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. در صورت عدم دسترسی به تلفن در حین دویدن، داده‌ها ذخیره می‌شوند. در هر صورت، هنگامی که کاربر برنامه را بررسی می‌کند، بازخورد و مشاوره در مورد عواملی چون نیروی ضربه پا به زمین، نوسانات عمودی در مرکز ثقل، طول گام‌ها، زمان تماس پا بر روی زمین، بازده پیشرانه و سرعت حرکت دریافت می‌کند. می‌توان این سامانه را تنظیم کرد تا مشکلات را در لحظه از طریق هشدارهای لرزشی یا صوتی تلفن گوشزد کند. در ضمن این دستگاه ضد آب است و برای هر بار شارژ یک ساعته باتری خود، شش ساعت کار می‌کند. این سامانه حدود ۱۶۶ دلار قیمت دارد.

سامانه روی کفش یک فیزیوتراپیست برای آموزش درست دویدن با نام iKinesis

مبارزه با خستگی و اثرات کم خوابی با دستگاه دستی تحریک عصب

قرار دادن یک محرک الکتریکی روی گردن می‌تواند به مقابله با کمبود خواب کمک کند. بر اساس مطالعه جدیدی که روی داوطلبان نیروی هوایی ایالات متحده انجام شده، استفاده از تحریک الکتریکی به عصب گردن با دستگاه دستی می‌تواند موجب کاهش خستگی و بهبود توجه در افراد کم‌خواب شود. پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که تحریک الکتریکی مغز با روش تحریک جریان مستقیم از طریق جمجمه می‌تواند عملکرد ذهنی را به روش‌های مختلف مانند مبارزه با خستگی بهبود بخشد. این مزایا ریشه در تحریک منطقه‌ای در ساقه مغز دارد که به عنوان locus coeruleus شناخته می‌شود و نقشی اساسی در توجه، بیداری، تشکیل حافظه و حفظ حافظه دارد.

اگرچه تحریک جریان مستقیم از طریق جمجمه یک روش غیرتهاجمی است، اما استفاده از آن توسط خود فرد دشوار است و ممکن است به دوزهای ۳۰ دقیقه‌ای برای تقویت توجه نیاز داشته باشد. پژوهشگران می‌خواستند برای دستیابی به نتایج مشابه روش‌های سریع‌تر و ساده‌تری پیدا کنند. در نتیجه آنها تحریک عصب واگ با دستگاهی که پیش از این برای درمان میگرن و سردردهای خوشه‌ای تأیید شده بود را آزمایش کردند. دانشمندان دریافتند داوطلبانی که تحریک عصب واگ دریافت کرده‌اند عملکرد بهتری را در آزمایش تمرکز و چند وظیفه‌گی دارند. آنها همچنین خستگی کمتر و انرژی بیشتر را گزارش کردند.

منافذ مصنوعی برای پچ های پوشیدنی و پوست مصنوعی

پوست مصنوعی و حسگرهای پوشیدنی برای کنترل درصد قند خون، ویتامین سی، و حتی پیگیری ضربان قلب به کار می‌رود. اما تجمع مایعات زیر این پچ‌های پوشیدنی کارکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای حل این مشکل دانشمندان MIT به سرپرستی Jeehwan Kim یک پوست مصنوعی با منافذ باز ساختند. این پوست مصنوعی از لایه‌هایی نیم رسانا روی هم تشکیل شده است. برای افزایش استحکام این لایه‌ها منافذی به شکل دمبل کنار هم قرار داده شده است. این ساختار در واقع از ساختار کیریگامی الهام گرفته شده است.

منافذ مصنوعی برای پوست مصنوعی

یک برچسب برای شناسایی حمله قریب الوقوع قلبی

این پچ جدید پوستی می‌تواند با ارسال پالس‌های فراصوت حمله قلبی یا سکته قریب‌الوقوع را تشخیص دهد. امواج فراصوت از بافت بدن عبور و به رگ‌های اصلی خون می‌رسد. پرتوها پس از برخورد به سلول‌های قرمز خون که درون رگ در حال حرکت هستند منعکس شده و به پچ برمی‌گردند. با تجزیه و تحلیل چگونگی تغییر فرکانس پژواک توسط سرعت جریان سلول‌های خونی، می‌توان به طور مداوم جریان، فشار خون و عملکرد قلب فرد را کنترل کرد. این اطلاعات می‌تواند برای تعیین مشکلات قلبی عروقی استفاده شود. این پچ به اپراتور وابسته نیست و هیچ نیازی به تکنسین‌ها، کلینیک‌ها یا متخصصان ندارد. بیماران می‌توانند برای انجام مراقبت یا نظارت مداوم در خانه از چنین چیزی استفاده کنند.

مسیر یابی به کمک لرزش کفش و GPS

کفش لرزاننده برای کمک به مسیریابی کم بینا، یک استارت‌آپ با نام Ashirase از لرزش کفش برای راهنمایی کاربر کم بینا استفاده می‌کند. به این صورت که لرزاننده‌ها در سراسر پارچه کفش کار گذاشته می‌شوند. دستور پیچیدن به چپ و راست با لرزش در چپ و راست کفش مشخص می‌شود. قسمتی از دستگاه شامل باتری و مداری برای برقراری ارتباط با GPS و نقشه هم روی کفش قرار دارد. ترکیب اطلاعات GPS و نقشه در کنار عصا یا سایر وسایل ردیابی به کاربر کمک می‌کند. با توجه به اینکه بازخورد صوتی در این وسیله نیست کاربر می‌تواند به محیط اطراف توجه کند. این وسیله برای افرادی مناسب است که دید کمی دارند و برای نابینایان مناسب نیست. استارت‌آپ Ashirase با پشتیبانی Honda و با مدیریت Wataru Chino تا سال ۲۰۲۲ این محصول را تجاری می‌کند.(لینک خبر)

تقویت توانایی یادگیری با تحریک الکتریکی مغز

یک شرکت فناوری عصبی با نام humm توانسته با کمک یک پچ که به پیشانی متصل می‌شود و تحریک الکتریکی مغز توانایی یادگیری افراد را تقویت کند. این پچ سیگنال‌هایی را در مغز شما تنظیم می‌کند که در عرض چند دقیقه بر حافظه فعال تأثیر می‌گذارد و به تقویت تمرکز، انجام چند وظیفه‌گی بهتر و حفظ اطلاعات بیشتر کمک می‌کند. این فناوری از تحریک جریان متناوب برای تقویت امواج تتا استفاده می‌کند، نوعی موج مغزی که حافظه فعال به آن بستگی دارد. این الگوهای امواج مغزی ارتباط میان قسمت‌های مختلف مغز را برقرار می‌کند، جریان اطلاعات را بازیابی می‌کند و توانایی ما را در یادآوری تجربیات بهبود می‌بخشد.


تولید انرژی در طول خواب به وسیله چسب نواری روی نوک انگشتان
رابط پوشیدنی مغز و ماشین نیت ها را به عمل تبدیل میکند
دستگاه فشرده ساز پنوماتیک با قابلیت تحرک برای درمان ورم لنفاوی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *