همکاری شرکت بوش و انویدیا در توسعه سامانه هوشمند خودروهای خودران

پس از سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه وسایل نقلیه خودکار و فراهم‎شدن فرصت‌های تحقیق و توسعه بیشتر و همکاری‌های استراتژیک شرکت‌هایی مانند اینتل (Intel) و Mobileye و رونق سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌ها، این بار دو شرکت بزرگ بوش (Bosch) و انویدیا (Nvidia) در حال همکاری برای توسعه ابررایانه هوش مصنوعی خودروهای خودران هستند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

همکاری شرکت بوش و انویدیا در توسعه سامانه هوشمند خودروهای خودران

دکتر ولکمار دنر (Volkmar Denner) مدیرعامل شرکت بوش، خبر همکاری بوش و انویدیا را در کنفرانس Bosch Connected World که در پانزدهم و شانزدهم مارس ۲۰۱۷ برگزار شد، اعلام کرد. این کنفرانس به صورت سالانه توسط شرکت بوش و با موضوع اینترنت اشیا در برلین برگزار می‌شود. دکتر دنر بیان کرد: «خودروهای خودران جاده‌ها را امن‌تر می‌کنند و هوش مصنوعی کلید تحقق این امر است. ما تصمیم داریم خودروها را هوشمند کنیم و به آن‌ها یاد دهیم که چگونه در میان خودروهای در حال رفت‌وآمد در جاده‌ها، با مهارت حرکت کنند.»

در رایانه هوش مصنوعی خودروهای خودران از تراشه پردازنده‌ای با فناوری NVIDIA AI PX استفاده خواهدشد. گفتنی است که این سوپرتراشه نخستین تک تراشه پردازنده دنیا به شمار می‌آید. این تراشه برای خودروهای خودران سطح چهار طراحی شده است. جدول زیر را مشاهده کنید. جامعه مهندسان خودرو تحت استاندارد بین‌المللی، شش سطح کنترل و هدایت خودکار را از «بدون هیچ کنترل خودکار» تا «هدایت کاملاً خودکار» تعریف کرده‌اند.

همکاری شرکت بوش و انویدیا در توسعه سامانه هوشمند خودروهای خودران

سطح عملکرد بی‌سابقه‌ای در پردازنده‌های مورداستفاده خودروهای خودران لازم است تا حجم عظیمی از محاسبات را که برای وظایف مختلف خودرو احتیاج است، پوشش دهد. اجرا کردن شبکه‌های عصبی عمیق برای حس کردن محیط اطراف خودرو و درک محیط سه‌بعدی و مکان‌یابی در یک نقشه HD با جزییات و رزولوشن بالا و پیش‌بینی الگوی رفتاری و مکان اشیای اطراف و یافتن مسیری امن میان خودروهای در حال حرکت از جمله وظایف متنوع یک خودروی خودران هستند.

بستر فراهم‌ شده توسط انویدیا خودروها را قادر می‌سازد که پیچیدگی‌های موجود در رانندگی را آموزش ببینند و به‌طور خودکار و مستقل عمل کنند و با قابلیت OTA به روز شوند و ارتقا یابند و قابلیتهای جدید را در خود داشته باشند. OTA یا Over The Air به قابلیتی گفته می‌شود که جهت ارتقاء و به‌روزرسانی به‌صورت بی‌سیم و از راه دور وسایل استفاده می‌گردد. از سوی دیگر شرکت بوش یکی از بزرگترین سازندگان قطعات خودرو و از تولیدکنندگان طراز اول (Tier 1) به شمار می‌آید و قادر است ابررایانه هوش مصنوعی را برای بخش عظیمی از صنعت خودرو به تولید انبوه برساند.

جن سون هوانگ (Jen-Hsun Huang) موسس و مدیرعامل شرکت انویدیا می‌گوید: «خودروهای خودران با چالش‌هایی روبرو هستند که با پیشرفت‌های اخیر یادگیری عمیق و هوش مصنوعی برطرف خواهندشد. با استفاده از ابررایانه هوش مصنوعی DRIVE PX AI مخصوص خودروهای خودکار، شرکت بوش می‌تواند سامانه‌های خودرویی را برای خودروهای خودکار به تولید انبوه برساند. ما آینده‌ای همراه با خودروهای خودران امن و دردسترس همگان خواهیم ساخت. » شرکت انویدیا با سازندگان خودرو مانند آئودی و مرسدس بنز نیز همکاری دارد.

دارل اترینگتون (Darrell Etherington) نویسنده مجله TechCrunch اعتقاد دارد که همکاری بوش و انویدیا بدون شک باعث می‌شود هر دو شرکت بهترین عملکرد را داشته باشند. انویدیا بر توسعه فناوری پردازنده‌های هوش مصنوعی تمرکز داشته باشد و بوش شرایط فروش را در مقیاس مناسب فراهم ‌کند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی
>>قرارداد ۱۵٫۳ میلیارد دلاری شرکت Intel و شرکت MobilEye


منبع: Robohub

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *