هوش تصمیمی به عنوان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی(بخش دوم)

اگر کنجکاوی شما را به یافتن شباهت‌های روانشناختی در  پرهیز از شیرهای بیشه، هدایتگری هوش مصنوعی و طراحی مخازن داده کشانیده است؛ از شما دعوت می‌کنیم در مورد هوش مصنوعی و حوزه هوش تصمیمی مطالعه کنید. در ادامه این مقاله به معرفی این مبحث خواهیم پرداخت. اگر به دنبال یافتن معنای تصمیم جهت پیاده سازی آن، و آشنایی بیشتر با ضمیمه هوش تصمیمی هستید، با در از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تصویری انتزاعی از مغز انسان

مشکل مغز شما

در قرن گذشته، تعریف و تمجید از کسی که برای پیشبرد کاری از ریاضیات بهره میبرد، رایج بود. چنین رویکردی، کمی بهتر از عمل کردن بدون فکر است. اما روش بهتری نیز وجود دارد.

استراتژی­هایی که تنها بر عقلانیت ریاضیات محض تکیه دارند، نسبتا سادهاست و کاربردی نیست.

استراتژی­هایی که مبتنی بر عقلانیت ریاضی محض است و هیچگونه درک کیفی از تصمیم گیری و رفتار انسان در آن دیده نمی­شود، می­توانند ساده باشند و نسبت به آنچه مبتنی بر جنبه­های مشترک کمی و کیفی است، عملکرد کمتری داشته باشند.

انسان­ها بهینه کننده نیستند، ما رضایت بخش هستیم و می‌توان این کلمه را توصیفی از این دانست که به جای کامل بودن، به اندازه کافی خوب هستیم.

در حقیقت، همه ما انسان­ها از ابتکار شناختی برای صرفه جویی در وقت و تلاش استفاده می‌کنیم. این همان عاملی است که باعث می­شود به جای انجام محاسبات برای فرار از شیری که قصد خوردن ما را دارد، با تمام قدرت شروع به دویدن کنیم. همچنین رضایت‌مندی، هزینه زندگی ما را کاهش می‌دهد، که به همان اندازه خوب است، زیرا مغز انسان دستگاهی است که انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. مغز با وجود این که تقریبا ۳ پوند وزن دارد، حدود یک پنجم انرژی ما را مصرف می‌کند.

اکنون که بیشتر ما روزهای خود را برای فرار از شیر سپری نمی‌کنیم، برخی از اقداماتمان ممکن است بیهوده باشد. مغز ما دقیقا برای محیط مدرن بهینه نشده است. درک روش تبدیل اطلاعات به عمل به شما این امکان را می­دهد که از فرایندهای تصمیم گیری برای محافظت از خود استفاده کنید. این موضوع همچنین به شما کمک می‌کند که ابزارهایی برای افزایش عملکرد و سازگاری محیط با مغزتان ایجاد کنید.

ضمناً، اگر فکر می‌کنید هوش مصنوعی انسان را از معادله خارج می­کند، دوباره فکر کنید. همه این فناوری­ها بازتابی از سازندگان آن است و سامانه­هایی که در مقیاس وسیع کار می‌کنند، می‌توانند نواقص انسانی را تقویت کنند. این یکی از دلایلی است که توسعه مهارت‌های هوش تصمیمی برای رهبری افراد مسئول در حوزه هوش مصنوعی را ضروری می‌کند.

هوش تصمیمی به عنوان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی(بخش نخست)

آیا به واقع تصمیم می گیرید؟

گاهی اوقات، تفکر دقیق بر اساس معیارهای تصمیم گیری، شما را به این درک می‌رساند که هیچ واقعیتی در جهان باعث تغییر عقیده شما نمی‌شود. شما قبلاً اقدام خود را انتخاب کرده­اید و اکنون فقط به دنبال راهی هستید که بتوانید در مورد آن احساس بهتری داشته باشید. این درک مفیدی است. این عامل از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود رنج‌های عاطفی خود را هنگام انجام کاری که قصد انجام آن را داشتید، کاهش دهید.

تا زمانی که در واکنش به واقعیت‌های مختلف که هنوز ناشناخته هستند، اقدامات متفاوتی انجام ندهید، در اینجا تصمیمی وجود ندارد. اگر چه گاهی اوقات آموزش تحلیل تصمیم گیری، به شما کمک می­کند تا موقعیت‌ها را با وضوح بیشتری ببینید.


هوش تصمیمی به عنوان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی(بخش نخست)
هوش تصمیمی به عنوان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی(بخش سوم)
یافتن درکی دقیق از معنای هوش مصنوعی


منبع: towardsdatascience

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *