هوش مصنوعی و چالش های اخلاقی آن

هنگامی که در مورد پیامدهای اجتماعی و اخلاقی پیشرفت علم و فناوری در زندگی انسان‌ها صحبت می‌شود عده‌ای خوشبین و عده‌ای با نگاهی بدبینانه با آن برخورد می‌کنند، اما این مجادله برای علم هوش مصنوعی به مراتب بیشتر است. دنیای همراه با هوش مصنوعی در برخی از مقاله‌های علمی، کتاب‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی آرمانی در نظر گرفته می‌شود و در برخی دیگر یک دنیای ضدآرمانی و ضدانسانی تصویر می‌شود. کنفرانس هوش مصنوعی و اخلاق که در بروکسل برگزار شد به بررسی ملاحظات اخلاقی در هوش مصنوعی پرداخته است.

هوش مصنوعی و اصول اخلاقی

هوش مصنوعی به ساخت آن دسته از سامانه‌های رایانه‌ای و ربات‌ها مربوط می‌شود که می‌توانند درک کنند و از مشاهدات خود یاد بگیرند. هدف هوش مصنوعی آن است که ماشین‌ها مانند انسان عمل کنند. در پانزدهم نوامبر ۲۰۱۶ کنفرانس هوش مصنوعی و اخلاق (AI and Ethics Summit) در شهر بروکسل کشور بلژیک برگزار شد و پرسشی مطرح کرد: «Who does the thinking?». در این نشست نه تنها از نظر علمی به موضوع هوش مصنوعی پرداخته شد بلکه از لحاظ اخلاقی و فلسفی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفت. مجموعه‌ای از سخنرانی‌های کلیدی توسط مهندسان، حقوقدانان، متفکران، دانشمندان علوم اجتماعی، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران انجام شد. آن‌ها درباره همه جوانب کاربردهای این علم در حال پیشرفت گفتگو کردند. پرسش‌هایی در مورد این‌که چگونه قوانینی برای هوش مصنوعی در نظرگرفته شود و برخی کاربردهای خاص آن ممنوع اعلام شود. حتی پیشنهاد داده شد که الگوریتم‌های مبتنی بر اصول اخلاقی بر ماشین‌ها اعمال شود. به طور کلی می‌توان موضوع‌های سخنرانی‌های اجلاس اخلاق در هوش مصنوعی را در سه دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

• پرسش‌های فنی، اجتماعی و فلسفی پیرامون هوش مصنوعی
• پیشنهاد اعمال الگوریتم‌های اخلاقی به ماشین با درنظر گرفتن ارزش‌های انسانی
• بررسی پیامدهای اجتماعی کاربرد هوش مصنوعی

گزارش مختصری از کنفرانس هوش مصنوعی و اخلاق

از نظر مزیت‌های هوش مصنوعی و ماشین‌های یادگیری برای دنیا می‌توان به ایجاد فناوری‌های پیشرفته رایانه و اتوماسیون و ربات‌های انسان‌نما اشاره کرد. هوش مصنوعی با بهبود کیفیت زندگی به عنوان علمی جذاب و کارآمد به شمار می‌آید. از نظر معایب هوش مصنوعی می‌توان گفت که ربات‌ها توانایی دارند که نسل بشر را از بین ببرند. بدون در نظر گرفتن عواقب این علم، ما در حال ساخت ماشین‌هایی هستیم که در آینده تهدیدی برای انسان خواهند بود. بنابراین هر زمان ماشین یا سامانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته می‌شود علاوه بر این‌که سودمندی آن را برای بهبود کیفیت زندگی در نظر بگیریم باید پیامدهای آن بر بشریت را نیز مورد سنجش قرار دهیم. در سال ۲۰۱۴ استیون هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در مورد تحولات هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده است و یکی از نمونه ‌های آن خودروهای خودران و دستیاران شخصی مجازی را مثال زده است. به نظر هاوکینگ هوش مصنوعی بهترین و بدترین اتفاق برای انسان است.

شما می‌توانید گزارش کامل نشست هوش مصنوعی و اخلاق را در این لینک مشاهده کنید. همچنین ویدیوهایی از سخنرانی‌های انجام شده در کنفرانس در ادامه آورده شده است.

سخنران کلیدی : Wojciech Wiewiórowski

موضوع گفتگوی نخست: سامانه‌های خودکار، مدیریت خطر و پاداش
هیئت گفتگوکننده: Raja Chatila, Kay Firth-Butterfield, Juha Heikkil, Jérôme Perrin

موضوع گفتگوی دوم: اعمال الگوریتم‌های مبتنی بر اخلاق و ارزش‌های انسانی به ماشین
هیئت گفتگوکننده: Joanna Bryson, Mady Delvaux, Sarah Spiekermann, Corrine Cath

موضوع گفتگوی سوم: پیامدهای اجتماعی، خطرها و نویدهای هوش مصنوعی
هیئت گفتگوکننده: Greg Adamson, Nikolaos Mavridis, Paul Nemitz, Aurélie Pols

نتایج نهایی
John C. Havens


در زمینه اصول اخلاقی در ساخت ربات بیشتر بخوانید:
>>طراحی یک ربات خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟


منبع: Robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *