پنج مسئله اساسی که هوش مصنوعی می‌ تواند در حل آنها به ما کمک کند

هرچند نگرانی‌هایی در مورد آینده هوش مصنوعی وجود دارد ولی نمی‌توان از تحول مثبتی که در علم و فناوری ایجاد کرده چشم‌پوشی کنیم. پیش بینی شده است در آینده ربات‌ها می‌توانند در بعضی فعالیت‌ها و شغل‌ها جایگزین انسان باشند و یا روزی این پیشرفت به جنگ ربات‌ها منجر شود. با این حال پژوهش‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی برای فعالیت‌های مثبت نیز به کار برده شده است. در این مقاله به پنج مشکل اساسی که AI در حل آن‌ها می‌تواند کمک کند پرداخته می‌شود.

پنج مسئله اساسی که هوش مصنوعی می‌ تواند در حل آنها به ما کمک کند

بهداشت و درمان

یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی توانایی آن در جستجو و پردازش حجم عظیمی از داده است. کشف جدیدی از بیماری ALS با همکاری موسسه مغز و اعصاب بارو (Barrow Neurological Institute) و شرکت هوش مصنوعی IBM Watson Health انجام شده است. رایانه هوش مصنوعی IBM Watson هزاران پژوهش را مورد بررسی قرار داده و ژن‌های مرتبط با بیماری ALS را شناسایی کرده است.

این شرکت اعتقاد دارد که ابزارهای پژوهشی قدیمی برای پژوهشگران علوم داده کافی نیست تا بتوانند همگام با مسائل جهانی پیش بروند. هوش مصنوعی کمک می‌کند که مطالب مربوط به یک موضوع از میان هزاران داده موجود در سراسر جهان جستجو شود و راه حلی برای مسئله پیدا کنند. کشف جدید دانشمندان در مورد ژن‌های مربوط به بیماری ALS که یکی از بیماری‌های مهلک جهان است به پژوهشگران بینش جدیدی برای توسعه داروها و درمان‌ این بیماری خواهد داد.

دیگر کاربرد نویدبخش هوش مصنوعی در زمینه بهداشت و درمان، توانایی پیش‌بینی نتیجه درمان داروها است. برای مثال بیماران سرطانی معمولا داروهای مشابهی دریافت می‌کنند و سپس تاثیر داروها بر روند درمان آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی قادر است که از داده‌های موجود بهره ببرد و پیش‌بینی کند کدام داروی خاص برای هر بیمار تاثیرگذاری بیشتری دارد. در این راستا مقدار قابل توجهی زمان و هزینه صرفه جویی می‌شود و برای هر بیمار داروی مختص خودش تجویز می‌شود.

افزایش امنیت رانندگی

با وجود تصادف‌هایی که برای خودروهای بدون راننده اتفاق افتاد و سروصدای زیادی در خبرها به وجود آمد، با کمک هوش مصنوعی میزان مرگ و میر و صدمه‌های ناشی از تصادف در جاده‌ها کاهش خواهد یافت. طبق گزارشی که دانشگاه استنفورد منتشر کرده است خودروهای بدون راننده نه تنها میزان مرگ ومیر ناشی از تصادف‌ها را کاهش می‌دهد بلکه شیوه زندگی جدیدی برای افراد به ارمغان می‌آورد. در طول رفت‌ و آمدهای شهری زمان بیشتری به وجود می‌آید که افراد به کارهای موردعلاقه خود بپردازند و انتخاب‌های بیشتری برای انجام در طول مسیر داشته باشند.

گزارش دانشگاه استنفورد اشاره می‌کند: «افزایش رفاه رفت و آمد و کاهش بار ذهنی و مشغله‌های ذهنی با کمک خودروهای خودران و ایجاد وسایل حمل و نقل عمومی و مشترک، به افراد در انتخاب هرچه بهتر روش زندگی خود کمک می‌کند.»

پنج مسئله اساسی که هوش مصنوعی می‌ تواند در حل آنها به ما کمک کند

روش انتقال آموزش

در اوایل امسال دانشجویان دانشگاه جورجیاتک (Georgia Tech) آمریکا وقتی‌که متوجه شدند دستیار آموزشی آن‌ها یک ربات است شگفت‌زده شدند. ربات توانست به پرسش‌های دانشجویان با دقت ۹۷ درصد پاسخ دهد. دانشگاه پس از تحقیق خود مبنی بر عامل اصلی افت دانشجویان به این نتیجه رسید که چنین رباتی طراحی کند.

هر فردی با روش‌های یادگیری و سرعت متفاوتی مطالب را یاد می‌گیرد. هوش مصنوعی این نوید را می‌دهد که در آینده می‌توان روش‌های آموزشی داشت که مختص هر فرد و توانایی‌های او باشد. هیچ سیستم آموزشی در جهان وجود ندارد که روش متفاوتی برای هر کودک داشته باشد. ربات‌های آموزگار هوش مصنوعی به انسان شباهت دارند و قادر هستند برای هر فرد روش انتقال آموزش و یادگیری خاصی پیشنهاد بدهند.

کمک به استفاده هوشمندانه از انرژی

هوش مصنوعی در استفاده هوشمندانه انرژی به ما کمک می‌کند. شرکت گوگل و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری دارای مرکزهای داده عظیمی هستند که برای اجرای سرورها و خنک نگه داشتن آن‌ها به انرژی زیادی نیاز است. شرکت گوگل از بستر هوش مصنوعی فناوری‌های عمیق (Deep Mind) بهره می‌برد. با این بستر زمان‌هایی که مرکز داده‌ بیش از حد گرم شده و نیاز به خنک‌سازی دارد پیش‌بینی می‌شود و سامانه‌های خنک‌سازی زمانی فعال می‌شوند که نیاز باشد. با این روش گوگل تا حدود ۴۰ درصد در مصرف انرژی خود صرفه‌جویی کرده است.

پنج مسئله اساسی که هوش مصنوعی می‌ تواند در حل آنها به ما کمک کند

کمک به حیات وحش

همان‌طور که هوش مصنوعی با پردازش داده‌های عظیم به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی کمک می‌کند، به حیات وحش نیز کمک می‌رساند. برای مثال با ردیابی حرکت حیوان‌ها می‌تواند مشخص کند به کجا می‌رود و کدام بخش از زیستگاه ما نیاز به حفاظت بیشتری دارد.

این مطالعه با استفاده از قدرت محاسباتی بهترین مکان‌های حیات وحش را با هدف ایجاد مناطق حفاظت شده برای راسوی بزرگ (WOLVERINE) و خرس‌های خاکستری در ایالت مونتانا فراهم کرد.

چالش‌های پیش رو

استفاده از هوش مصنوعی بدون مشکل نیست. یکی از چالش‌های بزرگ این است که چگونه امنیت یک سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی را تامین کنیم؟ الگوریتم‌ها بر اساس داده‌های موجود است پس اگر تغییری در داده‌ها ایجاد شود نتایج و رفتار الگوریتم تغییر خواهد کرد. هر مشکلی که برای یادگیری ماشینی ممکن است پیش بیاید برای هوش مصنوعی نیز قابل انتظار است و مقابله با چنین مشکلاتی بسیار سخت است.


در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی بیشتر بخوانید:
>>این هوش مصنوعی پوشیدنی لحن مکالمه را تشخیص می‌دهد!
>>فناوری تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی
>>سامانه هوش مصنوعی دانشگاه آکسفورد بهتر از انسان لب خوانی می‌کند!


منبع: Robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *