واقعیت افزوده : آینده ی آموزش دانش‌ آموزان در مدارس

در آینده‌ی نزدیک، معلمان از ابزار کاربردی و قدرتمند ” واقعیت افزوده ” برای آموزش به کودکان استفاده خواهند کرد. واقعیت افزوده انگیزه‌ و مشارکت دانش‌آموزان را در فرآیند یادگیری علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) افزایش می‌دهد. به کودکان متولد شده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵، نسل آلفا (Generation Alpha) یا iGeneration گفته می‌شود. این نسل به عنوان نخستین نسلی شناخته می‌شود که برای تمام عمر خود از ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال استفاده خواهند کرد. نسل آلفا از زمانی‌که چشم به جهان گشوده‌اند در اطراف خود به‌طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، mp3 پلیرها، گوشی‌های هوشمند و دستیاران صوتی روبرو بوده‌اند. کودکان نسل آلفا از فناوری‌های نوظهور در مدرسه نیز بهره می‌برند. برای آشنایی با کاربرد واقعیت افزوده در آموزش کودکان با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
واقعیت افزوده : آینده ی آموزش دانش‌ آموزان در مدارس

کودکان نسل آلفا

تا سال ۲۰۲۵، دو میلیارد نفر از سراسر جهان، جوانترین نسل را تشکیل می‌دهند. به کودکان متولد شده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵، نسل آلفا (Generation Alpha) یا iGeneration گفته می‌شود. این نسل به عنوان نخستین نسلی شناخته می‌شود که برای تمام عمر خود از ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال استفاده خواهند کرد. نسل آلفا از زمانی‌که چشم به جهان گشوده‌اند در اطراف خود به‌طور گسترده‌ای با فناوری‌های پیشرفته‌ای همچون اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، mp3 پلیرها، گوشی‌های هوشمند و دستیاران صوتی روبرو بوده‌اند. به همین دلیل برخی به این نسل، نام شهروندان دیجیتال داده‌اند. نسل آلفا زندگی بدون اینترنت و بازی‌های اینترنتی را تجربه نخواهند کرد.

کودکان نسل آلفا از فناوری‌های نوظهور در مدرسه نیز بهره می‌برند. فناوری‌هایی همانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، رباتیک و هوش مصنوعی در حال تغییر آموزش کودکان در مدارس است. بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۸، ارزش بازار واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۳ به ۶۱,۳۹ میلیار دلار می‌رسد. هیچ شکی نیست که واقعیت افزوده آینده‌ی آموزش و پرورش و یادگیری را تغییر خواهد داد.

تحول آموزش و پرورش در آینده

موسسه‌های آموزشی که با جدیدترین فناوری‌ها در کلاس‌های درس پیش می‌روند تلاش می‌کنند تجربه‌ی متفاوتی را در فرآیند یادگیری برای دانش‌آموزان فراهم کنند. کودکان، رهبران آینده زمین هستند.

مدارس، معلمان و موسسه‌های آموزشی باید با نسل جدید به روز شوند تا بتوانند آموزش و پرورش آن‌ها را به درستی انجام دهند. کودکان امروز، لمس‌کردن صفحه‌ی لمسی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را تجربه کرده‌اند. بنابراین مدرسه‌ها با کمک گوشی‌های هوشمند و دنیای مجازی می‌توانند فرآیند یادگیری کودکان را به محیط جدیدی وارد کنند. چنین آموزشی به تحول در همه‌ی سطوح آموزش و پرورش نیاز دارد. یکی از نیازهای اساسی نسل جدید کودکان در آینده، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله است. کودکان باید بتوانند مسائل را از زوایای مختلف مشاهده کنند و بهترین تصمیم را برای حل آن بیابند. این کودکان نسلی هستند که با ربات‌ها و هوش مصنوعی و رایانه‌های کوانتومی همزیستی دارند.

کارگروهی به دانش‌آموزان کمک خواهد کرد راه‌حل‌های احتمالی مسائل را از دید یکدیگر بیابند و پس از آن با تفکر انتقادی فردی خود بهترین راه‌حل را ارائه دهند. در آینده، فراهم کردن محیط مناسب برای تجربه‌ی کار گروهی، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسائل عامل اصلی موفقیت موسسه‌های آموزشی و مدارس خواهد بود.

کاربرد فناوری واقعیت افزوده در آموزش دانش‌آموزان

به لطف فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی، دانش‌آموزان در کلاس‌های درس ریاضی، شیمی و زیست‌شناسی به آموزش موثرتر، سریع‌تر و جذاب‌تر دسترسی خواهند داشت. شرکت Indestry، با کمک Augmented Reality٬، دایناسورها را به کلاس درس می‌آورد. این شرکت پیش از این دایناسورها را به پارک ژوراسیک فلوریدای آمریکا آورد. در ویدیوی زیر، تجربه‌ی مشاهده‌ی دایناسورها در دنیای واقعی با کمک واقعیت افزوده را خواهید دید. مشارکت کودکان در فرآیند یادگیری یکی از موثرترین راه‌های یادگیری به شمار می‌رود. فناوری واقعیت افزوده، لایه‌هایی از اطلاعات دیجیتال از جمله ویدیو و صدا و گرافیک را به دنیای واقعی وارد می‌کند. بر خلاف واقعیت مجازی که کاربر را به دنیای مجازی وارد می‌کند.

مزایا و معایب واقعیت افزوده در آموزش

Augmented Reality در فرآیند آموزش، راه‌های نوینی در یادگیری و آموزش ارائه می‌دهد. واقعیت افزوده، فاصله‌ی میان دنیای واقعی و دنیای مجازی را حذف می‌کند. پژوهشگران تاثیر مثبت واقعیت افزوده در فرآیند یادگیری و آموزش را به صورت زیر برشمردند :

افزایش درک مطلب

یادگیری ساختار فضایی

حفظ اطلاعات در حافظه‌ی بلندمدت

بهبود عملکرد فعالیت‌های فیزیکی

بهبود کارهای مشارکتی و همکاری

افزایش انگیزه دانش‌آموزان

پژوهشگران همچنین برخی از معایب واقعیت افزوده را گزارش کرده‌اند :

تونل توجه (بدین معنی که دانش‌آموزان هنگام استفاده از AR نیاز به توجه بیشتر داشته‌اند و گاه برخی نکات مهم را از دست‌ داده‌اند)

مشکلات کاربردپذیری (برخی از کاربران کار کردن با ابزار واقعیت افزوده را دشوار دانسته‌اند)

مشارکت غیرمؤثر در کلاس درس (به محوریت بیشتر معلم در کلاس‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و مشارکت کمتر دانش‌آموزان با یکدیگر اشاره شده است)

تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان (آن دسته از دانش‌آموزانی که توانایی یادگیری بالاتری دارند کمتر از مزایای واقعیت افزوده در یادگیری بهره برده‌اند. همین‌طور افرادی که مهارت خواندن پایین‌تری دارند از بخش‌های متنی موجود در واقعیت افزوده سودی نبرده‌اند.)

در طراحی و استفاده از واقعیت افزوده در آموزش باید نکات بالا در نظر گرفته شود. در ویدیوی زیر، کاربردهای واقعیت افزوده در کلاس درس را مشاهده خواهید کرد.


بیشتر بخوانیم:

واقعیت افزوده و آینده ی پزشکی

واقعیت ترکیبی در خدمت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های پژوهشی

واقعیت افزوده در معماری و طراحی


منبع:interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *