واقعیت ترکیبی در خدمت مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های پژوهشی

در آینده‌ی نزدیک، واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) در خدمت آزمایشگاه‌های پژوهشی خواهد بود. واقعیت ترکیبی، ترکیبی از واقعیت افزوده (Augmented reality) و واقعیت مجازی (Virtual Reality) است. آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، آینده‌ای بسیار متفاوت از امروز خواهند داشت. فناوری‌های تحول‌آفرین همچون واقعیت ترکیبی، روش‌های جدید پژوهشی برای پژوهشگران در آزمایشگاه‌ها ارائه می‌کنند. نرم‌افزار Holo4Labs، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (LIMS) را با واقعیت ترکیبی همراه کرده است. این نرم‌افزار با هدست مایکروسافت HoloLens 2 سازگار است. برنامه‌ی Holo4Labs به دانشمندان امکان تلفیق اطلاعات آزمایشگاهی نرم‌افزار LIMS را با دنیای واقعی آزمایشگاه می‌دهد. برای آشنایی با کاربرد واقعیت ترکیبی در آزمایشگاه‌های پژوهشی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در خدمت آزمایشگاه‌های پژوهشی

در واقعیت مجازی، یک هدست را روی سر قرار می‌دهید و دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را می‌بینید. واقعیت افزوده فناوری است که در آن با نگاه کردن به یک نمایشگر مانند نمایشگر عینک، تصویرهای جدیدی به دنیای واقعی افزوده می‌شود. واقعیت ترکیبی نتیجه ترکیب دنیای فیزیکی با دنیای دیجیتال است. انقلاب بعدی در ارتباط انسان، محیط فیزیکی و رایانه را می‌توان فناوری‌ واقعیت ترکیبی دانست. واقعیت ترکیبی به کاربر اجازه می‌دهد به صورت مستقیم با دنیای مجازی تعامل داشته باشد. واقعیت ترکیبی با کمک حرکت‌های دست و چشم، دستورات صوتی و به کارگیری واقعیت افزوده و مجازی، دنیای فیزیکی را کنترل می‌کند.

کاربرد واقعیت ترکیبی در آزمایشگاه‌ها

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بشریت دارند. آزمایشگاه‌ها به مکان‌های خلق نوآوری و اختراع و اکتشاف تبدیل شده‌اند. دانشمندان می‌توانند با به کارگماردن واقعیت ترکیبی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خود، محیط پژوهشی امن‌تر، ساده‌تر و قابل اطمینان ایجاد کنند.

Holo4Labs، نرم‌افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (LIMS) را با واقعیت ترکیبی همراه کرده است. این نرم‌افزار توسط شرکت فناوری اطلاعات Solution4Labs توسعه یافته است. نرم افزار Holo4Labs با هدست مایکروسافت هولولنز HoloLens 2 سازگار است. Holo4Labs برای تبدیل آزمایشگاه‌های تحقیقاتی سنتی به مراکز تحقیقاتی مدرن طراحی شده است. به طور خلاصه، برنامه‌ی Holo4Labs به دانشمندان امکان تلفیق اطلاعات آزمایشگاهی نرم‌افزار LIMS را با دنیای واقعی آزمایشگاه می‌دهد. از سوی دیگر، همراهی داده‌های پژوهشی نرم‌افزار مدیریت اطلاعات با آزمایش‌های پژوهشگران، خطاهای انسانی را به شدت کاهش می‌دهد.
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در خدمت آزمایشگاه‌های پژوهشی
آزمایشگاه‌ها در صنایع سوخت، داروسازی، صنایع غذایی، یانک‌های زیستی و صنعت متالورژی و مواد نقش بسیار مهم و پررنگی دارند. Holo4Labs در همه این صنایع می‌تواند مفید باشد. برای نمونه، نرم افزار Holo4Labs برای شرکت توسعه محصولات بیوتکنولوژی Thermo Fisher Scientific فراهم شده است. این شرکت چندملیتی آمریکایی در توسعه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایش‌های ژنتیک فعالیت دارد.

مزایای ابزار Holo4Labs

با وجود ابزار Holo4Labs در آزمایشگاه، تحلیل نمونه‌های آزمایشگاهی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و داده‌ها برای تحلیل‌های آینده ذخیره می‌شود. امکان ارتباط با همکاران در طول اجرای پروژه وجود دارد. خطای انسانی کاهش پیدا می‌کند. امکان اجرای آزمایش‌ها در محیطی امن بدون نیاز به اجرای آن‌ها با دست وجود دارد. اجرای وظایف با ابزار Holo4Labs بسیاری از کارهای دستی را کاهش می‌دهد. ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات با کمک واقعیت ترکیبی و نرم افزار Holo4Labs انجام می‌شود. بنابراین مستندسازی اطلاعات بدون نیاز به کاغذ و ثبت دستی با کمک حسگرهای ردیاب اجرا می‌شود.

همان‌طور که بیان شد به خدمت گرفتن فناوری‌های نوین همچون Holo4Labs در آزمایشگاه‌ها، همکاری میان پژوهشگران، امنیت کار در محیط‌های آزمایشگاهی، دقت کار، تمرکز بر نورآوری‌ها به جای مستندسازی را بهبود می‌دهد.


بیشتر بخوانیم:

انقلاب صنعتی چهارم و فناوری های متحول کننده ی سبک زندگی

واقعیت افزوده در معماری و طراحی

واقعیت افزوده و آینده ی پزشکی


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *