انقلاب صنعتی چهارم و فناوری های متحول کننده ی سبک زندگی

دوران انقلاب صنعتی دورانی بود که در طی آن تغییرات بسیاری در تولید محصولات مصرفی ایجاد شد. در نتیجه‌ی این تغییرات بسیاری از جوامع به جامعه‌های صنعتی تبدیل شدند. ویژگی این جوامع استفاده از محصولاتی بود که در تولید انبوه انقلاب صنعتی ساخته می‌شد. این تغییرات سریع بسیاری از مردم را به وحشت انداخته بود. بسیاری از مشاغل در نتیجه‌ی انقلاب صنعتی تغییر شکل یافت. در ادامه به مرور مهم‌ترین تولیدات انقلاب صنعتی و مهم‌ترین تولیدات عصر حاضر می‌پردازیم. احتمال میرود این فناوری ها در انقلاب صنعتی چهارم مهم باشند. سعی خواهیم کرد که به میزان تغییرات حاصل از این فناوری‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری های انقلاب صنعتی

تلفن

با اختراع الکساندر گراهام‌بل انتقال امواج صوتی به کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق یک رشته سیم در سال ۱۸۷۶ ممکن شد. اختراع تلفن از این جهت مهم است که صنعت ارتباطات را متحول ساخت.

اتومبیل

در سال ۱۸۸۵ کارل بنز نخستین اتومبیل را با سه چرخ ساخت. این ماشین با یک سیلندر عمودی، کاربراتور و سامانه‌ی خنک کننده‌ای بر پایه‌ی آب کار می کرد.

هواپیما

برادران رایت در سال ۱۹۰۳ با نخستین هواپیمای ساخت خود پرواز کردند. ایده‌ی این وسیله چهار سال پیش از آن یعنی در سال ۱۸۹۹ به ذهن ایشان رسیده بود.

لامپ

در سال ۱۸۰۹ هامفری دیوری نخستین چراغ حباب دار را ساخت. چراغ وی تا ۱۴ ساعت نور تولید می‌کرد. پس از آن توماس ادیسون با توسعه‌ی این حباب یک لامپ کارآمد با طول عمر بالا ساخت.

مروری بر مهم ترین فناوری های عصر حاضر و انقلاب صنعتی چهارم

پیشرفت‌ها نحوه‌ی زندگی بشر را دگرگون ساخت و به شکل امروزی بدل ساخت. پیشرفت‌های اخیر فناوری، مشابه آن‌چه پیش‌تر رخ داد، نیز می‌تواند نحوه‌ی زندگی ما را هرچه بیشتر دگرگون سازد. در مورد فناوری‌های جدید اینترنت نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه به مرور مهم‌ترین فناوری‌های عصر نوین می‌پردازیم.

اینترنت و انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیا

اینترنت اشیا بی‌شک یکی از تحولات فناوری بوده است. با پیشرفت فناوری‌های ارتباطات و ابزارهای مرتبط با آن استفاده از اینترنت در بسیاری از ابزارهای جدید طبیعی شده است. هدایت و رصد ابزارها از راه دور و بسیاری امکانات دیگر به کمک اینترنت تسهیل می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود ساختمان‌های کم مصرف نیز در کنار اینترنت زندگی شهری را متحول سازد. یک مثال بارز شهر بارسلونا است. ارتباط بی‌سیم شبکه در این شهر بسیار گسترده است و در کنترل روشنایی خیابان‌ها، سامانه‌های تهویه‌ی شهری، کنترل آب، تعیین مسیرهای حمل و نقل عمومی و … به شکل خودکارنقش مهمی دارد.

چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی  یکی دیگر از فناوری‌های تحول آفرین قرن حاضر است. این فناوری ساخت اشیا سه بعدی را با کمک یک خمیر چاپ میسر می‌سازد. نقشه‌ی این اشیا به صورت دیجیتال طراحی می‌شود و عملیات چاپ به شکل خودکار انجام می‌شود. این فناوری با ارزان ساختن بسیاری از تولیدات کنونی و امکان ساخت دقیق تجهزات مختلف کارآمد بودن خود را به اثبات رسانیده است.

بنا بر گزارش  World Economic Forum درصورتیکه فناوری‌های دیجیتالی جهان انقلاب صنعتی دیگری پدید آورد، ارزش این فناوری‌ها ۱۰۰ تریلیون دلار خواهد بود. در این میان چاپ سه بعدی به سبب تاثیرگذاری بسیار بر سایر بخش‌ها در صف نخست قرار خواهد داشت.

فناوری های متحول کننده سبک زندگی و اقلاب صنعیت چهارمکلان داده

کلان داده به معنی تحلیل حجم عظیمی از داده‌های در ظاهر بی‌ساختار و الگو است. هدف بدست آوردن رفتار کلی این داده‌هاست. این روش زمانی استفاده می‌شود که روش‌های معمول پاسخ‌گو نباشد. تلفن‌همراه هوشمند قطعا در این عرصه نقش مهمی دارد. کلان داده اطلاعات خرید، حمل و نقل و اطلاعات رسانه‌های استفاده شده در تلفن‌های همراه به صورت موثر تحلیل می‌کند. این اطلاعات در ارائه خدمات برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر مهم است.

انتظار می‌رود که برای بهره بردن از کلان داده در آینده مشاغل جدیدی ایجاد شود.

هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی، اقتصاد، سیاست و حتی در خانه‌های ما واضح است. به زودی در حوزه‌های به کارگیری هوش مصنوعی در عرصه‌هایی مانند اطلاعات فراگیرتر نیز می‌شود. پیشرفت‌های اخیر یادگیری ماشین در این زمینه خود گویای جایگاه مهم این علم است.

فناوری رباتیک

به کارگیری ربات‌های در فرآیندهای تکرار شونده و بدون نیاز به تخصص به تدریج فراگیر خواهد شد. هدف از به‌کارگیری ربات‌ها باید برقراری تعادل برای انسان نیز باشد. ایده‌آل‌ این است که نیروی انسانی وقت خود را صرف انجام امور نیازمند به ابتکار نمایند.

فناوری رباتیک و نقش آن در انقلاب صنعتی چهارمواقعیت مجازی و واقعیت افزوده

فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قابلیت تغییر نوع برهم‌کنش انسان و ماشین را دارا هستند. درحال حاضر در بخش‌های پزشکی و مهندسی نمونه‌هایی از کاربردهای این فناوری‌ها وجود دارد. در حوزه‌ی پزشکی دانشجویان امکان یادگیری جراحی بدون نیاز به حضور در یک جراحی واقعی را خواهند داشت. در طراحی مدل‌های مهندسی نیز این فناوری‌ها کاربردهای خود را دارند.

واقعیت مجازی و انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم

تولید انبوه و صنعتی شدن در دوره‌های پیشین هزاران نفر را از زمین‌های کشاورزی به کارخانه‌ها کشاند. توسعه‌ی حمل و نقل نیز در گسترش این فناوری‌ها و در دسترس ساختن آن در موثر بود.

با توسعه‌ی فناوری‌های جدید امکان تجربه‌ی یک انقلاب صنعتی برای بشر امروزی وجود دارد. کلیه ی فناوری های یاد شده پتانسیل شرکت در این انقلاب بزرگ را دارا هستند.


هوش مصنوعی در کدام بخش های حوزه پزشکی و مراقبت بهداشتی کاربرد دارد؟

بستر نرم افزاری بازخورد لمسی و واقعیت مجازی Fundamental Surgery

پرکاربردترین عرصه های صنعت رباتیک


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *