پتانسیل اسکلت بیرونی برای کمک به بیماران مبتلا به ام اس

یافته های نخستین بسیار امیدوار کننده است. نتایج یک مطالعه آزمایشی توسط پژوهشگران کلینیک Cleveland نشان می‌دهد، استفاده از اسکلت‌های بیرونی برای توانبخشی بیماران مبتلا به مالتیپل‌اسکلروزیس یا ام اس، امکان‌پذیر و ایمن است. در ادامه به پژوهشی که در این مورد انجام شده است، افراد دخیل در پژوهش و نحوه کار اشاره خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پتانسیل اسکلت بیرونی برای کمک به بیماران مبتلا به ام اس
اسکلت بیرونی Ekso GT در جلسه توانبخشی یک بیمار مبتلا به ام اس

یافته ها در کنفرانس سالانه ۲۰۲۰ کنگره پزشکی توانبخشی آمریکا ارائه شده است. استفاده از این دستگاه باعث افزایش سرعت راه رفتن می‌شود و عوارض جانبی ندارد.

Francois Bethoux، پژوهشگر اصلی و رئیس بخش پزشکی و توانبخشی کلینیک Cleveland می‌گوید: «هر پنج بیمار، با سطح بیماری متوسط تا شدید، دوره توانبخشی را به پایان رسانده‌اند و استفاده از اسکلت بیرونی برای آن‌ها قابل قبول بوده است. این نتایج به عنوان نخستین بازخورد استفاده بالینی از این فناوری برای توانبخشی این دسته از بیماران، بسیار امیدوار کننده است.»

اسکلت بیرونی و طراحی آزمایش در یک نگاه

Ekso GT (در عکس بالا نشان داده شده است) از یک بند فلزی برای پشتیبانی از پاها و بالا تنه تشکیل شده است. این بند فلزی از پاها و کمر بیمار به گونه‌ای پشتیبانی می‌کند که راه رفتن روی یک سطح صاف، ایستادن و نشستن برای او به راحتی انجام شود. موتورهای مجهز به باتری این دستگاه، نیروی محرک مفاصل زانو و ران را تامین می‌کنند. همزمان عصا یا واکر تعادل بدن بیمار را حفظ می‌کند.

این آزمایش توانبخشی بر روی پنج بیمار و در سه جلسه یک ساعته در هفته و به مدت هشت هفته انجام شد. فعالیت انجام گرفته در این جلسات شامل حرکات کششی، تمرین راه رفتن بر روی زمین و راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی بوده است. یک فیزیوتراپیست آموزش دیده، اسکلت بیرونی را مدیریت کرده و بیمار را تحت نظر داشت تا تعادل خود را از دست ندهد.

مشخصات شرکت کنندگان در آزمایش

در ابتدا هر پنج بیمار برای راه رفتن از هر دو طرف پشتیبانی می‌شدند. میانگین نمره وضعیت معلولیت آن‌ها ۳٫۶ ± ۰٫۲۷ بود. ۶۰ درصد بیماران را زنان با میانگین سنی ۵۶٫۲ تشکیل داده بود. میانگین دوره بیماری این افراد ۲۵٫۲ سال بوده است.  بیماران در ابتدا و پایان درمان هشت هفته ای ارزیابی شدند و طی چهار هفته تحت پیگیری بوده‌اند.

نتایج آزمایش بالینی: مقبولیت و نوید بازدهی سریع

ارزیابی ایمنی برای این آزمایش بر اساس ارزیابی عوارض جانبی شامل دردهای اسکلتی عضلانی و اندازه گیری شدت آن در طی جلسات درمان یا بین آنها اندازه گیری شده است. معیار مقبولیت درمان نیز به کمک سنجش QUEST 2.0 یا Quebec User Evaluation of Satisfaction with Assistive Technology, version 2 ، سنجیده شده است.

هشت عارضه جانبی (درد، سایش پوست، افتادن بین جلسات آموزشی) توسط چهار شرکت کننده گزارش شد. میانگین نمره درد پس از درمان ثابت بود. میانگین نمرات QUEST در مقیاس ۵ نمره ای از ۳٫۴ تا ۴٫۸ در نظر گرفته شد که نمرات بالاتر نشان دهنده رضایت بیشتر از دستگاه است.

کارایی اسکلت بیرونی برای مبتلایان به ام اس

دکتر Bethoux می‌گوید: «عوارض جانبی، خفیف و برگشت پذیر بودند. بیماران از پوشیدن دستگاه ناراحتی داشتند، اما ناراحتی آن‌ها به حدی نرسید که مجبور به قطع روند درمان شوند

کارایی، از نظر اسپاسیتی (spasticity)، قدرت خمش ران و پارامترهای مختلف راه رفتن، بدون بیمارانی که از اسکلت بیرونی استفاده کرده اند، ارزیابی شده است.

همه بیماران در پایان دوره چهار هفته ای به راحتی و با سرعت بیشتری نسبت به شروع دوره درمان، حرکت می‌کردند.

قدم های بعدی در پژوهش اسکلت های بیرونی برای مبتلایان به ام اس

بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه آزمایشی، پژوهشگران به دنبال بودجه برای عملی کردن مرحله دوم این پژوهش با و بدون اسکلت بیرونی برای بیماران مبتلا به ام اس هستند. Bethoux میگوید: «این یافته‌های آزمایشی نشان می‌دهد که سرعت راحت راه رفتن می‌تواند به عنوان یک نتیجه اولیه مورد استفاده قرار گیرد. اگر اطلاعات حاصل از آزمایش فاز ۲ مثبت باشد، تیم کلینیک Cleveland قصد دارد این آزمایش را در چند مرکز درمان در سراسر کشور انجام دهد

در قدم بعد تاثیرات نوروپلاستی اسکلت بیرونی بررسی خواهد شد

Bethoux می‌گوید: «ما بسیار علاقه مندیم که ببینیم آیا تمرین راه رفتن با دستگاه باعث نوروپلاستیک در مغز می شود یا خیر، این بدان معناست که آیا اثرات درمان در بیمار پایدار خواهد بود یا خیر. این واقعیت آینده است. اما ما به مدارک قوی برای راهنمایی در تصمیم گیری در مورد استفاده از اسکلت بیرونی برای بیماران مبتلا به ام اس هستیم. همانطور که در مورد استفاده از دارو از این راهنمایی ها استفاده می‌کنیم. در حال حاضر، استفاده از اسکلت بیرونی Ekso GT برای بیماران مبتلا به ام اس در نظر نگرفته شده است.»

در حالی که تحقیقات ادامه دارد، فیزیوتراپیستهای آموزش دیده کلینیک Cleveland در مرکز درمان و تحقیقات Mellen، استفاده از اسکلت بیرونی را برای تمرین راه رفتن در بیماران مبتلا به ام اس که علاقه مند به توانبخشی با کمک ربات هستند، آغاز کرده‌اند. دکتر Bethoux به عنوان مدیر خدمات توانبخشی مرکز Mellen می‌گوید: « خوشحالیم که این نوع تجهیزات را در دسترس برخی از بیماران خود قرار می‌دهیم و شواهد حاصل از تحقیقات ما به راهنمایی استفاده بالینی از آن کمک می‌کند


درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود
توانبخشی با دستگاه های Tyromotion


منبع: .clevelandclinic

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *