راه رفتن با اسکلت بیرونی عملکرد روده را در افراد آسیب نخاعی بهبود میبخشد

مطالعات گروهی از پژوهشگران نشان می‌دهد برنامه‌های توانبخشی شامل راه رفتن، نه فقط ایستادن، موجب بهبود عملکرد روده در افراد دچار آسیب نخاعی می‌شود. اختلال در عملکرد روده، یک تجربه معمول پس از آسیب نخاعی، می‌تواند به یبوست مزمن و بی‌اختیاری منجر و موجب ناراحتی و ناامیدی شود. اختلال در عملکرد روده و مثانه بیشترین تأثیر را بر زندگی این بیماران دارد. متأسفانه، این مسائل به راحتی مدیریت نمی‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

راه رفتن با اسکلت بیرونی عملکرد روده را در افراد آسیب نخاعی بهبود میبخشد

گروهی از پژوهشگران نشان داده‌اند برنامه‌های مداخله جسمی شامل راه رفتن با کمک اسکلت بیرونی به افراد آسیب نخاعی کمک می‌کند تا عملکرد روده را با تخلیه مؤثر مدفوع بهبود دهند. این یافته در مجله پزشکی بالینی در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۱، در مقاله «اثر راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی بر عملکرد روده آسیب نخاعی: نتایج حاصل از یک آزمایش تصادفی و مقایسه آن با سایر مداخلات فیزیکی» گزارش شد.

اختلال در عملکرد روده، یک تجربه معمول پس از آسیب نخاعی، می‌تواند به یبوست مزمن و بی اختیاری منجر و موجب ناراحتی و ناامیدی شود. در یک نظرسنجی، بیش از یک سوم مردان مبتلا به آسیب نخاعی گزارش کردند که اختلال در عملکرد روده و مثانه بیشترین تأثیر را بر زندگی آنها پس از آسیب داشته است. متأسفانه، این مسائل به راحتی مدیریت نمی‌شود.

متخصصان توانبخشی به طور سنتی با استفاده از رویکردهایی که دستگاه گوارش را هدف قرار می‌دهد یا نیاز به مداخله دستی دارد، اختلال عملکرد روده را مدیریت می‌کنند، اما برخی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که فعالیت بدنی و حالت ایستاده ممکن است تحرک روده را افزایش دهد. با این حال، مطالعات اندکی این احتمال را کشف کرده‌اند که راه رفتن با کمک اسکلت بیرونی، که در آن فرد مبتلا به ضایعه نخاعی اسکلت بیرونی رباتیک می‌پوشد و با کمک آن قادر به ایستادن و راه رفتن است، یک افزودنی مؤثر برای برنامه‌های توانبخشی موجود است.

در این مطالعه، پژوهشگران بررسی کردند آیا راه رفتن با کمک اسکلت بیرونی موجب بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به آسیب مزمن نخاعی می‌شود. آنها یک کارآزمایی بالینی تصادفی، کنترل شده و متقاطع را در سه مرکز انجام دادند که در آن ۵۰ شرکت کننده ۳۶ جلسه راه رفتن با کمک اسکلت بیرونی را تجربه کردند. پژوهشگران عملکرد روده را به عنوان نتیجه ثانویه در ۴۹ شرکت کننده ارزیابی کردند.

نتایج نشان داد که راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی در مقایسه با دیگر روش‌ها بهبود عملکرد روده را در پی دارد. دکتر فارست، یکی از نویسندگان و مدیر مرکز تحقیقات مهندسی تحرک و توانبخشی در بنیاد کسلر، گفت: «ما شاهد کاهش چشمگیر زمان تخلیه روده بودیم و ۲۴ درصد از شرکت کنندگان بهبود و تجربه بهتر در این زمینه را گزارش کردند. ما مشاهده کردیم این مداخله می‌تواند عملکرد روده را بهبود بخشد».

دکتر گورمن، همکار و رئیس بخش پزشکی توانبخشی در مؤسسه توانبخشی و ارتوپدی دانشگاه مریلند، گفت: «نتایج ما از این ایده پشتیبانی می‌کند که راه رفتن و نه فقط ایستادن، ممکن است تأثیر مثبتی بر عملکرد روده داشته باشد. هدف ما ارتقا کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسیب مزمن نخاع است و این نتایج ما را به مطالعات آینده در این زمینه نوظهور توانبخشی (راه رفتن با اسکلت بیرونی) دلگرم می‌کند».


بیشتر بخوانیم:

>> پتانسیل اسکلت بیرونی برای کمک به بیماران مبتلا به ام اس

>> درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود


منبع: kesslerfoundation.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *