درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود

یک مطالعه آزمایشی به سرپرستی پژوهشگران بنیاد کسلر اثبات کرد توانبخشی به کمک اسکلت بیرونی رباتیک (REAER) در افراد دارای ناتوانی عصبی مرتبط با بیماری مالتیپل‌اسکلروزیس یا ام‌اس موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در بیماران می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود

گروهی از متخصصان مالتیپل‌اسکلروزیس (MS) در بنیاد کسلر نخستین آزمایش کنترل شده اثرات توانبخشی با کمک اسکلت بیرونی رباتیک (REAER) را بر روی تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام‌اس انجام دادند. نتایج آنها نشان داد که توانبخشی با اسکلت بیرونی یک مداخله مؤثر و درمانی امیدوار کننده برای بهبود زندگی مبتلایان به ام‌اس است.

معمولاً مبتلایان به ام‌اس دچار نقص در تحرک و شناخت می‌شوند و درمان‌های اندکی برای کنترل دامنه علائم ناتوان کننده وجود دارد. این فقدان گزینه‌های درمانی یک مشکل اساسی برای افراد مبتلا به ام‌اس است، به ویژه افرادی که دارای ناتوانی اساسی عصبی مرتبط با ام‌اس هستند.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که توانبخشی ورزشی، مانند پیاده‌روی، رویکردی مؤثر در مدیریت علائم دارد. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که حتی یک تمرین توانبخشی می‌تواند هم تحرک و هم شناخت را بهبود بخشد.

با این حال، کمبود کارآیی تمرین‌های توانبخشی بر تحرک و نتایج شناختی در افراد مبتلا به ام‌اس که از نظر معلولیت قابل توجه هستند، وجود دارد. رویکردهای توانبخشی ورزشی تطبیقی ​​مانند تمرینات تردمیل با پشتیبانی از وزن بدن و آموزش راه رفتن با کمک ربات نتایج قانع کننده‌ای نشان نداده است. افزون بر این، مداخلات تطبیقی ​​فاقد فعل و انفعالات کلیدی بین بیماران و درمانگران است که ممکن است اثربخشی را تحت تأثیر قرار دهد.

تأثیر اسکلت بیرونی بر توانبخشی بیماران ام اس

در این مطالعه آزمایشی بر روی ۱۰ شرکت کننده با ناتوانی اساسی عصبی مرتبط با ام‌اس، پژوهشگران مزیت استفاده از اسکلت‌های بیرونی رباتیک برای مدیریت علائم را بررسی کردند. توانبخشی با استفاده از اسکلت‌های بیرونی رباتیک یک رویکرد نسبتاً جدید است که شرکت کنندگان را قادر می‌سازد در یک برنامه پیشرونده و درگیر شدن نزدیک با یک درمانگر، روی زمین راه بروند. بنیاد کسلر برای تسهیل پژوهش‌های بیشتر در این زمینه، اسکلت بیرونی  Ekso NR را به مطالعات ام‌اس اختصاص داده است.

در مقایسه با آموزش متداول راه رفتن، توانبخشی و راه رفتن با اسکلت بیرونی به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد تا به میزان مورد نیاز برای تحقق بخشیدن به سازگاری عملکردی، از طریق تقاضای شدید نوروفیزیولوژیک، که منجر به بهبود شناخت و تحرک می‌شود، راه بروند. با استفاده از قابلیت‌های MRI عملکردی مرکز تصویربرداری عصبی Rocco Ortenzio در بنیاد کسلر، اثرات آن بر الگوهای فعالیت مغزی بررسی شد.

پژوهشگران پس از چهار هفته تمرین با اسکلت بیرونی، در مقایسه با چهار هفته آموزش متداول راه رفتن، بهبود عملکرد شرکت کنندگان، مقایسه عملکرد تحرک، استقامت در راه رفتن، سرعت پردازش شناختی و اتصال مغزی را مقایسه کردند.

درمان با اسکلت بیرونی رباتیک موجب بهبود تحرک، شناخت و اتصال مغزی در افراد مبتلا به ام اس میشود

نتایج آزمایش

نتایج مثبت بودند: نسبت به آموزش معمولی راه رفتن، چهار هفته آموزش با اسکلت بیرونی با پیشرفت‌های بسیاری در تحرک عملکردی (ηp2 = ۰٫۳۸)، سرعت پردازش شناختی (ηp2 = .۵۳) و نتایج اتصال مغزی، تأثیر قابل توجه روی تالاموس و قشر پیش پیشانی شکمی را نشان داد (ηp2 = .۷۲). دکتر ساندروف، دانشمند ارشد پژوهش در بنیاد کسلر و مدیر آزمایشگاه تحقیقات توانبخشی عصبی، خاطرنشان کرد: «چهار هفته برای یک مطالعه آموزشی ورزشی نسبتاً کوتاه است. مشاهده پیشرفت‌های موجود در این بازه زمانی، توانایی تمرین‌ها برای تغییر شیوه درمان بیماری ام‌اس را نشان می‌دهد. ورزش و تمرین یک رفتار قدرتمند است که بسیاری از مناطق و شبکه‌های مغزی را درگیر می‌کند که می‌توانند با گذشت زمان بهبود یابند و منجر به بهبود عملکرد شوند».

دکتر آندروئیس، سرپرست نویسندگان و دانشمند پژوهشی در مرکز تحقیقات مهندسی تحرک و توانبخشی در بنیاد کسلر گفت: «این بسیار هیجان‌انگیز است زیرا درمان با استفاده از اسکلت‌های بیرونی رباتیک نویدهایی را در مورد بهبود زندگی افراد دارای اختلال همزمان در تحرک و ناتوانی شناختی نشان می‌دهد، گروهی که احتمالاً بیشترین پتانسیل را برای بهره‌مندی از این فناوری جدید (اسکلت بیرونی) دارند. ما مشتاقانه برای بررسی بیشتر این اثرات یک آزمایش بزرگتر را طراحی می‌کنیم. بر اساس نتایج اولیه، خوش‌بین هستیم که این روش ممکن است از مراقبت استاندارد فعلی برتر باشد».

درباره بنیاد کسلر

بنیاد کسلر، یک سازمان غیرانتفاعی بزرگ در زمینه معلولیت و یک رهبر جهانی در پژوهش‌های توانبخشی است که موجب بهبود شناخت، تحرک و نتایج طولانی مدت، از جمله اشتغال، برای افراد دارای معلولیت عصبی ناشی از بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به مغز و نخاع می‌شود. بنیاد کسلر در تأمین بودجه برنامه‌های ابتکاری که فرصت‌های شغلی افراد معلول را گسترش می‌دهد، افراد را هدایت می‌کند.


بیشتر بخوانیم:

>> اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره

>> نتایج امیدوارکننده آزمایش اسکلت بیرونی ReStore برای توانبخشی پس از سکته


منبع: kesslerfoundation.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *