نوآوری های پوشیدنی طراحی شده توسط افراد خارج از شرکت های بزرگ

پوشیدنی‌ها اینک جایگاه قابل توجهی در فناوری یافته‌اند. در برخی موارد علاقمندان برای رونمایی از طرح‌های جدید روزشماری می‌کنند. تولیدات شرکت‌های بزرگ مانند Apple، Fitbit، Samaung و … به اندازه کافی توجه همه را به خود جلب می‌کند. به همین علت خالی از لطف نیست که پوشیدنی‌های دیگر را نیز بررسی کنیم. در برخی موارد پوشیدنی‌ها نوآوری‌های خاصی به زندگی روزانه اضافه می‌کنند. در این فهرست پوشیدنی‌هایی جای داده شده است که به راحتی روی بدن قرار می‌گیرد، استفاده از آن‌ها آسان است و برای هدفی خاصی طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر با این پوشیدنی‌ها با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این حلقه پوشیدنی در واقع موس رایانه است

این حلقه ظاهری مشابه ردیاب‌های سلامت دارد. اما در واقع موشواره یک رایانه است. یک وسیله سبک که فشاری به مفاصل وارد نمی‌کند. به صورت معمول کاربران رایانه از درد مچ دست یا انگشتان شکایت می‌کنند که از استفاده مکرر از موشواره ناشی می‌شود. وزن و شکل ظاهری موشواره در ابتدا مورد توجه طراحان نبود. اما با بروز این مشکلات طراحان به فکر تغییر ظاهر این ابزار هم افتادند. با توجه به رشد صنعت رایانه نیاز به تجهزات جانبی ارگونومیک نیز حس می‌شود. به خصوص زمانی که افراد درگیر سلامت خود باشند و یا برای آن ارزش قائل باشند. این موشواره حلقه مانند به حرکت نوک انگشتان کاربر حساس است و به حرکات مچ دست حساس نیست. با توجه به اینکه این موشواره یک حلقه است این مورد قابل انتظار است. به این ترتیب لازم نیست مچ دست برای زمان‌های طولانی در حالت خم و ناراحت باقی بماند. شکل خاص آن نیز تجربه کاربر را برای کاهش فشار روی مچ و انگشتان بهبود می‌بخشد.

 Rehab دستگاهی برای توانبخشی در منزل

Rehab دستگاهی برای توانبخشی در منزل

دستگاه Rehap که توسط Ka Man Choi ساخته شده است یک پوشیدنی برای توانبخشی پس از سکته مغزی است. این وسیله برای یادگیری حرکات پایه دست در خانه طراحی شده است. طراح این وسیله تمرینات فیزیوتراپی را با Rehap به شکلی طراحی کرده است که حافظه‌ای که در بدن بیمار از پیش از سکته باقی مانده است، برای درمان به کمکش بشتابد. قربانیان سکته مغزی با پوشیدن Rehap به شکل یک آستین یا دستکش چرخ‌دنده‌ها و بندهای آن تنظیم می‌کنند تا متناسب با ضعف عضلات از آنان پشتیانی شود. هدف از طراحی این وسیله در دسترس قرار دادن یک ابزار توانبخشی ارزان در منزل است که به بهبود سریع‌تر افراد کمک کند.

پخش موسیقی از خارج گوش با The Sentien Audio

پخش موسیقی از خارج گوش با The Sentien Audio

را می توان نخستین پوشیدنی پخش موسیقی برای خارج گوش دانست. این وسیله برای انتقال صدا به استخوان گوش وابسته است. این وسیله در واقع وارد گوش نمی‌شود بلکه درکنار گوش قرار می‌گیرد و موسیقی را مستقیما به گوش داخلی می‌فرستد. در واقع نوسانات صوتی به استخوان گیجگاهی منتقل می‌شود. نتیجه، تجربه صدایی است که تقریبا در مغز شما پخش می‌شود. فایده مستقیم این روش مسدود نشدن صدای محیط اطراف به واسطه سری پخش موسیقی است. افزون بر این ازدیاد زمان استفاده نیز سبب خستگی گوش و آسیب به پرده گوش یا کاهش حساسیت شنوایی نمی‌شود. چراکه صوت مستقیم وارد گوش داخلی می‌شود. این فناوری حتی به افرادی که از انواع خاصی از ناشنوایی رنج می‌برند نیز کمک می‌کند تا دوباره بشنوند. این وسیله مشابه یک ایمپلنت مغزی است که صدا را داخل مغز پخش می‌کند.

EVE سامانه ارسال اخطار

EVE سامانه ارسال اخطار

Matilde Blondel دانشجوی دانشگاه France’s Université de Technologie de Compiègne یک دستبند ضد خشونت EVE را پس از تجربه شخصی خود ساخته‌ است. این دستبند در حالت فعال یک صدای خطر برای هشدار به فرد متخاصم را به صدا درمی‌آورد که ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. به دنبال این هشدار یک تماس اضطراری با با پلیس محلی برقرار می‌شود و مکان و صدای زنده از محل حادثه نیز در اختیار پلیس قرار می‌گیرد.

EVE برای فعال شدن دو مرحله نیاز دارد تا برای موقعیت اضطراری فعال شود. نخست EVE باید از حالت قفل خارج شود. برای اینکار تکان دادن دست سه تا پنج بار کافیست. این تکان با توجه به وجود شتاب‌سنج و ژیروسکوپ داخل دستبند به درستی تفسیر می‌شود تا تفاوت بین آن و لرزش و تکان‌های مداوم دست مشخص باشد. سپس یک صدای از پیش تعیین شده توسط کاربر تکرار می‌شود و یا باید حسگرهای روی دستبند را فشار داد. پس از آن بوق اخطار پخش می‌شود و تماسی با پلیس محلی برقرار می‌شود.

ماسک های شرکت LG

ماسک های شرکت LG

شرکت LG از جمله تولید کنندگان فناوری است که پس از همه‌گیری کرونا اقدام به توسعه و تجاری‌سازی ماسک‌های خاص صورت نمود. طبق اعلام این شرکت دستگاه تصفیه کننده صورت the PuriCare Wearable Air Purifier با سه هواکش کوچ و تعدادی فیلتر HEPT برای تصفیه مواد بیماری‌زا دارد. این ماسک جدید با میکروفون و بلندگو عرضه می‌شود و نسبت به نمونه‌های سابق کوچک‌تر و سبک‌تر است. بلندتر‌ کردن صدای کاربر به صورت خودکار وضوح صدا را برای سایرین افزایش می‌دهد که به لطف فناوری VoiceON انجام می‌شود. مسلما بهبود فناوری ماسک‌های صورت در اینجا متوقف نمی‌شود. چراکه فعلا این وسیله ۹۴ گرم وزن دارد و با باتری هزار میلی‌آمپری کار می‌کند که دو ساعت قابل مصرف است.

برچسب نازک سر انگشت برای تولید انرژی پوشیدنی ها

این مچبند ظریف برای استخراج انرژی ساخته شده است. پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا-سن‌دیه‌گو با این دستبند به دنبال راهی برای روشن نگه داشتن پوشیدنی‌ها به صورت خودکار هستند. صد البته پژوهش‌های مشابه بسیاری در گذشته معرفی شده است. به خصوص در دانشگاه UC San Diego. این فناوری جدید نسبت به طرح‌های مشابه این امتیاز را دارد که روی انگشت قرار می‌گیرد و امکان تولید انرژی با آن حتی در حالت خواب نیز فراهم شده است. با توجه به اینکه نوک انگشتان تهویه مناسبی دارد هرگز میزان عرق که تولید شده از آن را در نظر نمی‌گیریم اما در واقع مقدار قابل توجهی مایعات بدن از سر انگشتان تخلیه می‌شود. این برچسب با الکترودهای فوم کربن عرق را جذب می‌کند و به کمک یک واکنش شیمیایی با لاکتات و اکسیژن انرژی را در خازن‌های تعبیه شده ذخیره می‌شود یا مستقیما به پوشیدنی ارسال می‌کند.


PhysIQ از پوشیدنی ها و هوش مصنوعی برای بهبود بیماران پس از ابتلا به کرونا استفاده می کند
حسگر پوشیدنی کرونا که با روش خشک سازی انجمادی تولید می شود
آتل پوشیدنی که حرکت مفاصل را محدود نمی کند


منبع: yankodesign

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *