مشکلات سلامت کاربران صندلی چرخ دار

سلامتی کاربرانی که از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنند، به دلیل نشستن متمادی روی ویلچر، در خطر است. طبق مطالعات علمی اخیر، نشستن بیش از حد، خطر ابتلا به سرطان، چاقی و بیماری های قلبی عروقی را به همراه خواهد داشت. البته میتوان با رژیم غذایی مناسب و ورزش با این خطرات مقابله کرد. برای آشنایی بیشتر با چالش‌های سلامتی کاربران ویلچر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کاربران ویلچر

اثرات مخرب نشستن طولانی مدت

در صورتی که شما در طول روز بیش از هشت ساعت بنشینید، خون با کارایی کمتری در بدن شما جریان می‌یابد. این امر به نوبه خود منجر به کاهش اکسیژن و مواد مغذی برای سلول‌ها می‌شود. در نتیجه سرعت چربی سوزی کاهش می‌یابد. بنابراین اسیدهای چرب در سراسر بدن انبار می‌شود. تجمع چربی می‌توانند در عملکر قلب اختلال ایجاد کنند. از طرفی عضلات غیر فعال هم به طور موثر به انسولین واکنش نشان نمی‌دهند که بدن را به ترشح بیش از حد آن هورمون سوق می‌دهد. در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می‌شود.

همچنین زیاده روی در نشستن می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضلات شکم شود. عضلات شکم هنگام ایستادن کاملا در گیر است اما در وضعیت نشسته سست می‌شوند. بنابراین با نشستن بیش از حد که در اغلب موارد با یک حالت غیر استاندارد همراه است، می‌تواند باعث ایجاد کمر درد، درد شانه و کشیدگی گردن شود.

به طور خلاصه، نشستن طولانی مدت می‌تواند تا ۶۱ درصد احتمال مرگ زود رس را برای فرد افزایش دهد. به همین دلیل اگر از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنید باید تدابیری را برای خنثی کردن اثرات منفی آن در نظر بگیرید.

ملاحظات تغذیه ای برای کاربران صندلی چرخ دار

تغذیه نقش اساسی در سلامت همه افراد از جمله کاربران صندلی چرخ دار دارد. با توجه به این نکته، تا حد ممکن از شکر اجتناب کنید و جای آن را با میوه، سبزیجات، آجیل و انواع دیگر غذاهای طبیعی و کم چرب پر کنید. همچنین برای هیدراته ماندن روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

غذاهای کم چرب و آنتی اکسیدان‌ها برای کاربران ویلچر مفیدند
غذاهای کم چرب و آنتی اکسیدان‌ها برای کاربران ویلچر مفیدند

به طور خاص سعی کنید روزانه مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند ویتامینهای E و C مصرف کنید. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت و از آن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال آزاد مولکولی است که به عنوان محصول جانبی فعالیت‌های روزمره مانند تنفس تشکیل می‌شود. در صورت عدم کنترل آنها، می‌توانند آزادانه در بدن حرکت کنند و سلول‌های سالم را مورد حمله قرار دهند. در نتیجه بدن فرد در برابر بیماری های قلبی و سرطان‌ها آسیب پذیر خواهد شد.

در زیر لیستی از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان آورده شده است:

توت

لوبیای سیاه و قرمز

آلو

آلو خشک

گردوی آمریکایی

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها و در نتیجه از بدن در برابر آسیب محافظت میک‌نند. شرکت‌هایی مانند Nu Skin و Mona Vie ابزارهایی برای اندازه گیری میزان آنتی اکسیدان بدن ارائه می‌دهند.

ورزش بر روی صندلی چرخ دار

ورزش برای افرادی که از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنند به خصوص افراد بزرگسال که کمتر از ۶۵ سال سن دارند بسیار اهمیت دارد. این افراد می‌بایست هر هفته حداقل دو ساعت و نیم ورزش هوازی منجر به تعریق انجام دهند. بهتر است این تمرینات شامل حرکات مورد علاقه فرد باشد تا به صورت مداوم به انجام آنها بپردازد.

این تمرینات هفتگی ممکن است به صورت ورزش‌های هوازی سازمان یافته باشد. انجام ورزش‌های گروهی مانند تنیس، بسکتبال و راگبی می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد و منجر به روابط دوستانه با سایر افراد شود.

علاوه بر ورزش‌های هوازی، انجام تمرینات با وزنه حداقل برای دو بار در هفته باعث تقویت عضلات می‌شود و برخی از عوارض جانبی نشستن مداوم را کاهش می‌دهد.

استراحت هم برای کاربران ویلچر مهم است

در پایان، استراحت مناسب بسیار حیاتی است. کمبود تحرک در طول روز می‌تواند منجر به دردهای عضلانی شود که بی حرکتی حین خواب آن را تشدید می‌کند. بنابراین یک تشک طبی با قابلیت فشار متناوب می‌تواند این کمبود را برطرف کرده و کیفیت خواب را افزایش دهد.

همچنین تخت خواب‌های طبی با قابلیت تنظیم ارتفاع می‌توانند با بالا بردن پاها حین خواب به برطرف کردن مشکلات حرکتی و گردش خون کمک کنند.


بیشتر بخوانیم:
اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند?
بهبود توانبخشی سکته مغزی با تلنگری به مغز
فناوریهایی که به توانبخشی و بازیابی حرکتی افراد پاراپلژیک کمک خواهند کرد


منبع: rollingwithoutlimit

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *