هموار شدن مسیر ساخت اندام‌های داخلی انسان با تولید پوست کاربردی

دستیابی به موفقیت‌هایی همچون چاپ سه بعدی پوست، پژوهشگران را امیدوار کرده که در آینده‌ای نزدیک بتوانند اندام‌های داخلی انسان را نیز تولید کنند و از این طریق نیاز به اهدا کننده برای بیماران پیوندی را از بین ببرند.

هموار شدن مسیر ساخت اندام‌های داخلی انسان با تولید پوست کاربردی

پژوهشگران ادعا می‌کنند که تولید افزودنی (additive manufacturing) هم اکنون می‌تواند پوست کاربردی تولید کند و نخستین اندام‌های داخلی ممکن است ظرف شش سال آینده آماده شود. توجه افراطی اولیه به فناوری چاپ سه بعدی در حال محو شدن است اما پژوهشگران با استفاده از روش ایجاد بافت زنده نتایج دلگرم کننده‌ای را به دست آوردند.

چاپ سه بعدی اجزای آناتومی انسان ایده جدیدی نیست. فرض اصلی: قرار دادن سلول‌های صحیح داخل پلیمر و یا ژل، چاپ آنها با یک ساختار سه بعدی و پس از آن اجازه دادن به رشد سلول‌ها در موجود زنده. اگر بتوان به چنین شاهکاری دست پیدا کرد، چاپ سه بعدی اندامهای انسان می‌تواند یک منبع از اندام‌ها برای بیماران پیوندی ارائه دهد و نیاز به اهدا کننده را حذف کند.

دانشمندان اسپانیایی از شهر مادرید پژوهش‌هایی را منتشر کردند که سخت افزار جدیدی که قادر به چاپ پوست کاربردی است را معرفی می‌کند. این دستگاه لایه‌های منحصر به فرد از پوست، همچون درم و اپیدرم را یکی در بالای دیگری ایجاد می‌کند. این کار با قرار دادن پلاسمای حاوی سلول‌های پوست به هندسه دقیقی انجام می‌شود که به سلول‌ها اجازه رشد می‌دهد.

این پژوهشگران ادعا می‌کنند که نتایج نهایی هم برای پیوند و هم آزمایش محصولات جدید مناسب خواهد بود. پیوند اولیه به موش، امنیت این روش را نشان داد، هر چند استفاده از پوست مصنوعی برای انسان دارای تأییدیه است. سازمان‌های دیگری همچون  L’Oreal نیز در تلاش برای ایجاد پوست با استفاده از روش‌های مشابه هستند.

این موفقیت در کنار سایر دستاوردهای قابل توجه، همچون ایجاد عروق خونی و حتی تخمدان مصنوعی برای موش قرار می‌گیرد. روش چاپ سه بعدی هنوز راه طولانی برای ساخت اندام‌های کامل بدن برای استفاده انسان پیش رو دارد. که عمدتاً به این دلیل است که چاپ سلول‌ها در هندسه‌‌های پیچیده بدون کشتن آنها دشوار است. از آنجا که پوست صاف، لایه لایه و منظم است، چاپ آن آسان است اما چاپ سه بعدی اندامی همچون قلب مسلماً دشوارتر است.

پس دقیقاً چقدر تا ساخت اندام چاپ سه بعدی انسان فاصله داریم؟ تارنمای اکونومیست به تازگی نگاهی به چشم‌انداز کلی چاپ زیستی داشته است. این گزارش نشان می‌دهد که پیشرفت‌های اخیر در تولید برخی از اندام‌های ساده‌تر به این معنی است که نخستین کبدها و کلیه‌های چاپ سه بعدی برای پیوند به انسان در شش سال آینده ساخته خواهند شد.


در همین زمینه بخوانید:

>>SkinResQU و رؤیای تجاری شدن چاپ سه بعدی بافت پوست

>>چاپ ارزان‌قیمت اندامهای انسانی


منبع: technologyreview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *