چراغ سبز سازمان غذا و دارو برای آزمایش انسانی تراشه های مغزی Synchron

شرکت Synchron، که در زمینه انتقال داده‌های مغزی فعالیت دارد و یک رابط مغز و رایانه‌ی کاشتنی ایجاد کرده است، چراغ سبز سازمان غذا و دارو (FDA) را برای آزمایش‌های بالینی با بیماران انسانی دریافت کرد و از رقبایی همچون Neuralink ایلان ماسک پیشی گرفت. این امر راه را برای نخستین رابط‌های کاشتنی مغز و رایانه‌ی در دسترس و تجاری باز می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چراغ سبز سازمان غذا و دارو برای آزمایش انسانی تراشه های مغزی Synchron

شرکت Synchron در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد چراغ سبز سازمان غذا و دارو (FDA) را برای آزمایش بالینی با بیماران انسانی دریافت کرده است. این شرکت یک رابط مغز و رایانه (BCI) قابل کاشت ساخته است.

تراشه مغزی Stentrode

هدف این است دستگاهی به نام Stentrode ™ در مغز کاشته شود تا بیماران معلول بتوانند با افکار خود از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده کنند. برای انجام این کار، Stentrode که کوچکتر از یک چوب کبریت است، با ایمپلنت دومی که در قفسه سینه قرار می‌گیرد از طریق یک کابل کوچک ارتباط برقرار می‌کند. سپس سیگنال‌ها از طریق یک فرستنده به رایانه‌ای خارج از بدن و نزدیک به بیمار ارسال می‌شود.

این ایمپلنت کوچک مغزی، فکر شما را میخواند و دستورات ذهنی را به عمل تبدیل میکند

مهم‌ترین و جالب‌ترین ویژگی Stentrode این است که برخلاف بسیاری از رابط‌های مغز و رایانه‌ی کاشتنی، نیازی به جراحی مغز ندارد. Stentrode را به یک رگ خونی در گردن وارد و در یک عمل کم‌تهاجمی به رگ‌های مغزی هدایت می‌کنند که در مدت دو ساعت انجام می‌شود، شبیه درج استنت در قلب.

Synchron قصد دارد آزمایش‌های بالینی را با شش بیمار در بیمارستان مونت سینای نیویورک آغاز کند. این فرایند مشابه آزمایش‌های بالینی فاز دوم برای یک دارو است. بنابر گفته‌های این شرکت، ایمنی و اثربخشی این دستگاه در بیماران مبتلا به فلج شدید در آزمایش‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمایش برای اثبات ایمن بودن ایمپلنت‌ها ضروری است، ایمپلنتی که ممکن است در ایالات متحده تجاری شود.

شرکت Synchron پیش از این آزمایش‌های متعددی را انجام داده است، مانند مطالعه روی چهار بیمار در استرالیا. بر اساس داده‌های منتشر شده در مجله NeuroInterventional Surgery در اکتبر ۲۰۲۰، دو نفر از بیماران توانستند با افکار خود رایانه را کنترل کنند. بیماران توانستند کارهایی همچون ارسال پیامک و ایمیل و تجارت و خرید آنلاین را انجام دهند. هم اکنون مطالعه بالینی SWITCH در استرالیا در حال انجام است.

بنابر گفته دکتر J Mocco، افسر ارشد پزشکی در Synchron و پروفسور جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان مونت سینای نیویورک، این ابزار ممکن است در عرض سه تا پنج سال در دسترس باشد. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش‌هاشاهد نخستین رابط مغز و رایانه تجاری خواهیم بود.


بیشتر بخوانیم:

>> این ایمپلنت کوچک مغزی، فکر شما را میخواند و دستورات ذهنی را به عمل تبدیل میکند

>> میمونی که با کمک تراشه مغزی شرکت ایلان ماسک با ذهنش پینگ پنگ بازی میکند


منبع:  interestingengineering.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *