آشنایی با قابلیت های ربات های جدید

ربات‌ها در بسیاری نقاط جهان ظهور کرده‌اند. از کشاورزی گرفته تا پرستاری و دستیاران سخن‌گو فناوری‌های رباتیک در حال پیشرفت است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی برخی از مهم‌ترین اخبار رباتیک در خرداد و تیر ماه ۱۴۰۰ را مرور خواهیم کرد.

کشاورزی رباتیک

باران مصنوعی به کمک پهپادها

ایجاد باران مصنوعی با کمک پهپادها برای فرار از گرما و جلوگیری از تغییرات اقلیمی در دبی انجام می‌شود. تصاویری که اخیراً توسط آژانس هواشناسی امارات منتشر شده است، باران شدید در بیابان‌های این کشور را نشان می‌دهد. گزارش شده است که این طوفان و باران نتیجه آزمایش جدید هواپیماهای بدون سرنشین است که از بارهای الکتریکی برای بارور ساختن ابرها و بارش باران استفاده می‌کنند. پژوهشگران دانشگاه ریدینگ پشت این فناوری و سامانه هستند.

لباس پوشیدن با کمک ربات ها

دانشمندان آزمایشگاه علوم رایانه‌ای و هوش مصنوعی MIT الگوریتمی جدید برای کمک به یک ربات در یافتن برنامه‌های حرکتی کارآمد و اطمینان از ایمنی فیزیکی همتای انسانی طراحی کرده‌اند. در این حالت، ربات به انسان در پوشیدن ژاکت کمک کرد، که می‌تواند ابزاری قدرتمند در گسترش کمک به افراد دچار معلولیت یا اختلال حرکتی باشد.

توسعه الگوریتم‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی، بدون تأثیر بر کارایی، یک چالش اساسی است. اگر ربات وظیفه لباس پوشیدن را داشته باشد و طرحی را صرفاً براساس یک مدل پیش فرض برنامه‌ریزی کند، امکان دارد ربات به صورت ناشیانه‌ای با انسان برخورد کند و در نتیجه یک تجربه ناخوشایند یا حتی آسیب دیدگی احتمالی بوجود آورد. از طرفی اگر در حصول اطمینان از ایمنی بیش از حد محافظه کارانه باشد، ممکن است بدبینانه تصور کند که تمام فضای اطراف ناامن است و سپس قادر به حرکت نیست، چیزی که به عنوان مشکل انجماد ربات شناخته می‌شود.

مزرعه تمام خودکار Food Agility

کشاورزان معمولا در صف نخست کارهای مزرعه و گلخانه‌های پرورش محصولات غذایی هستند. کاری که بسیار خسته کننده است و انرژی زیادی می‌طلبد. شاید این روند در آینده تغییر کند و کشاورزان تنها رشد و کیفیت محصولات را زیر نظر داشته باشند و به نوعی تنها مدیر مزرعه خود باشند.

این ایده اینک در مزرعه تمام خودکاری که در استرالیا راه‌اندازه شده است با کمک ربات‌ها و فناوری روز پیاده شده است. این طرح در دانشگاه Charles Sturt در Waga Waga استرالیا توسعه یافته است و با کامل شدن آن ۱۹۰۰ هکتار مزرعه توسط ماشین‌های هوشمند اداره می‌شود. از جمله فناوری‌های این مزرعه می‌توان به پهپادها، ربات‌های هوشمند برداشت محصول، تراکتور هوشمند و انواع حسگرها نام برد.

ربات کشاورز

حذف علف‌های هرز به کمک الکتریسیته

یک استارت‌آپ کشاورزی در انگلیس (Small Robot Company) برای کشاورزی پایدار، ربات‌هایی با قابلیت هوش مصنوعی طراحی کرده است که علف‌های هرز را شناسایی و با برق از بین می‌برد.

این ربات‌های کشاورزی می‌توانند با کاهش استفاده از مواد شیمیایی مضر و ماشین آلات سنگین، زمینه را برای رویکرد جدید کشاورزی پایدار فراهم کنند. این شرکت سه ربات با نام Tom، Dick و Harry توسعه داده است. ربات Tom قادر به اسکن حدود ۲۰ هکتار زمین در روز و جمع‌آوری حدود شش ترابایت داده در یک شیفت ۸ ساعته برای شناسایی محصولات و علف‌های هرز نامطلوب با یک سیستم عامل هوش مصنوعی است. این داده‌ها به Dick ارسال می‌شود، نخستین سامانه رباتیک غیرشیمیایی که علف‌های هرز را با برق از بین می‌برد. درنهایت، Harry بذرها را در خاک عاری از علف هرز می‌کارد. این ربات‌ها ۴۰٪ از هزینه‌ها و ۹۵٪ استفاده از مواد شیمیایی را کاهش می‌دهد. همچنین کیفیت خاک و تنوع زیستی را بهبود می‌دهد.

رباتی با توانایی سریع در تغییر مسیر

مهندسین دانشگاه برکلی در کالیفرنیا با استفاده از روش چسبندگی الکترواستاتیک رباتی حشره مانند ساختند که با سرعت Cheetah تغییر مسیر می‌دهد. بدنه ربات از ماده‌ای ساخته شده است که با اعمال ولتاژ الکتریکی تغییر شکل می‌دهد. افزودن پاهایی که چسبندگی الکترواستاتیک دارند به ربات امکان هدایت کامل مسیر حرکت را می‌دهد. این ربات می‌تواند له شدن با وزنی ناشی از ۴۵ کیلوگرم را تحمل کند.

حرکات تماشایی ربات جدید Tencent

این ربات دارای دو چرخ و یک دم چند منظوره است که انجام حرکات آکروباتیک را ممکن می‌سازد. حرکات پرشی این ربات تماشایی و جالب است. ربات جدید Tencent Robotics که Ollie نامیده می‌شود به سرعت در حال پیشرفت است.

ساخت یک ربات نرم برای کشف دنیای زیرزمین

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و مؤسسه فناوری جورجیا یک ربات نرم، سریع و قابل کنترل تولید کرده‌اند که می‌تواند در ماسه‌ها نفوذ کند. این فناوری کاربردهای جدیدی برای حرکت سریع، دقیق و کم‌تهاجمی در زیر زمین و اساس ساخت انواع جدید ر‌بات‌ها خواهد بود. در ساخت این ربات از گیاهانی الهام گرفته شده که با رشد خود درون زمین نفوذ می‌کنند.

این ربات نرم در جای خود ثابت می‌ماند و قسمت انتهایی آن‌ بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. با این روش نیروهای وارده به بدنه ربات به حداقل می‌رسند. یک ربات کوچک، اکتشافی و نرم برای نمونه‌برداری از خاک، گودبرداری، حفاری، نصب زیرزمینی تأسیسات و کنترل فرسایش نیاز است. این گروه با ناسا برای ساخت و فرستادن این نوع ربات‌ها به ماه و مریخ همکاری دارند.

ارزان ترین سگ رباتیک

استارت‌اپ چینی Unitree Robotics یک سگ رباتیک به بازار عرضه می‌کند که می‌تواند ارزان‌ترین در نوع خود باشد. اطلاعات روی وبسایت این شرکت در مورد باتری و دقت پرهیز ربات از موانع بسیار دقیق نیست اما سه نسخه از این حیوان رباتیک عرضه می‌شود.Go1 Air

نسخه پایه، Go1 نسخه معمولی و Go1 Edu نسخه حرفه‌ای. نسخه معمولی نسبت به نسخه پایه باتری قوی‌تر و سرعت بیشتری دارد. در نسخه Edu حسگرهای نیرو سنج کف پا، لیدار و رابط کاربری بهتری عرضه می‌شود. در صورتیکه اطلاعات داخل ویدئوی تبلیغاتی را درست تعبیر کرده باشیم، ربات باید با یکبار شارژ ۲ کیلومتر مسیر را بپیماید. سنجش بهتر توانایی ربات هنگام حرکت و برای پرهیز از موانع را باید به زمانی موکول کرد که در دسترس خریداران قرار می‌گیر.

ربات کوچک Groot برای نمایش در پارک دیزنی

آزمایشگاه تحقیق و توسعه دیزنی که با گروه Imagineering خود شهرت دارد، در حال توسعه ربات‌هایی با ظاهر واقعی برای پارک‌های دیزنی در سراسر دنیا است تا طرفداران دیزنی را با شخصیت‌های مورد علاقه‌شان رودرو کند. این طرح Kiwi نام دارد.

ربات کوچک این گروه در حال حاضر چهره‌ای مشابه درخت کوچک فیلم محافظان کهکشان، Groot، دارد. این ربات کوچک می‌تواند راه برود، بجهد، دست تکان بدهد و حتی روی یک پا باایستد. راه رفتن آن همراه با حرکت دست‌ها بسیار واقع گرایانه است. این سامانه حاصل سه سال کار گروه است و طراحی و توسعه آن همچنان ادامه دارد.

هنگامی که گروه کار خود را آغاز کرد سامانه مشابهی وجود نداشت. آنان همه چیز را خود طراحی کردند. به عنوان نمونه طراحی بدنه ربات متخلخل است و امکان عبور هوا و خنک شدن سامانه را فراهم می‌کند. هر چند نمونه نمایش داده شده به نظر خوب می‌رسد، تا تکمیل شدن و ارائه آن راه زیادی باقیست. گروه امیدوار است عمر ۴۵ دقیقه‌ای باتری را افزایش دهد، به ربات قابلیت تشخیص چهره دهد و عکس‌العمل‌های در لحظه (آن مانند عکس‌العمل در مقابل کودکانی که ناگهان به جلو می‌پرند ) را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *