کنترل گوشی هوشمند با حرکت انگشتان دست

پژوهشگران Georgia Tech فناوری ایجاد کرده‌اند که افراد را قادر میسازد اعداد و حروف را با انگشت شست خود رسم کنند و اشکال ایجاد شده را روی یک صفحه نمایش مجاور نمایش داده شود. پژوهشگران معتقدند در آینده میتوان از این فناوری برای ارسال تماس تلفنی به پست صوتی یا پاسخ دادن به پیام‌های متنی بدون آنکه فرد گوشی خود را در دست گیرد و یا حتی به آن نگاه کند، بهره برد. برای آشنایی بیشتر با سامانه FingerSound با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کنترل گوشی هوشمند با حرکات دست

پژوهشگران Georgia Tech فناوری ایجاد کرده‌اند که افراد را قادر میسازد حروف و اعداد را با انگشت شست بر روی انگشتان خود رسم کنند و این اشکال رسم شده را روی یک صفحه نمایش مجاور نمایش دهد. این سامانه توسط یک حلقه برای انگشت شست با یک ژیروسکوپ و میکروفون کوچک ساخته شده است. زمانی که فرد انگشت شست خود را در امتداد انگشتان دست حرکت دهد، سخت افزار این حرکت را تشخیص می‌دهد.

پژوهشگران معتقدند در آینده میتوان از این فناوری برای ارسال تماس تلفنی به پست صوتی یا پاسخ دادن به پیام‌های متنی بدون آنکه فرد گوشی خود را در دست گیرد و یا حتی به آن نگاه کند، بهره برد.

Thad Starner، استاد محاسبات تعاملی در Georgia Tech و رهبر این پروژه گفت: «هنگامی که یک فرد در طول یک جلسه گوشی خود را برمیدارد، حتی اگر سعی در خاموش کردن آن داشته باشد، این حرکت می‌تواند در گفتگو توقف ایجاد و یا آن را منحرف کند. اما اگر آنها بتوانند به سادگی و تنها با نوشتن «X» روی انگشتان خود تماس را به پست صوتی ارسال کنند احتمالاً هیچ وقفه‌ای بوجود نیاید». همچنین وی می‌گوید این فناوری را می‌توان در واقعیت مجازی مورد استفاده قرار داد و جایگزین نیاز به خارج کردن یک دستگاه از روی سر و وارد کردن دستورالعمل‌ها از طریق یک ماوس یا صفحه کلید شود. این گروه پژوهشی در تلاش بود دستگاهی بسازد که همیشه در دسترس و استفاده از آن آسان باشد.

Cheng Zhang، دانشجوی کارشناسی ارشد Georgia Tech که این فناوری را ایجاد کرد، گفت: «استفاده از یک حلقه برای انگشتان هیچ مانعی برای انجام فعالیت‌های روزانه بوجود نمی‌آورد. همچنین حلقه یا انگشتر بر خلاف سایر دستگاه‌های پوشیدنی، از لحاظ اجتماعی قابل قبول است».

این سامانه Fingersound نامیده می‌شود. در حالی که دیگر سامانه‌های مبتنی بر حرکت نیاز دارند کاربر حرکات را در هوا انجام دهد، Fingersound از انگشتان به عنوان یک بوم استفاده می‌کند. این سامانه می‌تواند با استفاده از میکروفون و ژیروسکوپ ابتدا و انتهای حرکات در نظر گرفته شده را تشخیص دهد. افزون بر کمک به تشخیص شروع و پایان حرکت، هنگام انجام حرکات بازخورد لمسی ارائه می‌دهد. این بازخورد برای تجربه کاربر بسیار مهم است که در سایر فناوری‌های مبتنی بر حرکات روی هوا گم شده است.

Zhang گفت: «سامانه ما از صدا و حرکت برای شناسایی حرکات مورد نظر استفاده می‌کند، که دقت را در مقایسه با سامانه‌ای که تنها در جست و جوی حرکات است، بهبود می‌بخشد. برای نمونه، حرکات تصادفی انگشت در طول پیاده‌روی ممکن است خیلی شبیه حرکات انگشت شست برای یک ژیروسکوپ باشد. اما بر اساس پژوهش‌های ما، صداهای ناشی از این فعالیت‌های روزانه کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند».

Fingersound صدای ضبط شده توسط میکروفون و داده‌های حرکتی گرفته شده توسط حسگر ژیروسکوپ را از طریق مکانیزم‌های فیلترینگ چندگانه دریافت می‌کند. سپس سامانه این سیگنال‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص شود آیا یک حرکت انجام شده است یا اینکه صرفاً نویزی از فعالیت‌های مربوط به انگشتان است.

این پژوهش اوایل امسال در Ubicomp و سمپوزیوم بین‌المللی ACM همراه با دو مقاله دیگر ارائه شد که دارای فناوری حرکتی مبتنی بر حلقه بود. FingOrbits به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی یک ساعت هوشمند را با مالش انگشت شست روی دیگر انگشتان کنترل کند. با SoundTrak، افراد می‌توانند کلمات را در هوا بنویسند و سپس نتایج همزمان را بر روی صفحه نمایش رایانه مشاهده کنند.


بیشتر بخوانید:

>>با استفاده از خالکوبی، وسایل الکترونیکی سیار را کنترل کنید!

>>UnlimitedHand، کنترلری برای لمس و احساس دنیای بازیها


منبع: phys.org

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *