پروژه های شرکت مایکروسافت برای کمک به افراد توانیاب

Satya Nadella، با سمت مدیر عامل در شرکت مایکروسافت، در سال ۱۹۹۲ به این شرکت پیوست. وی در مقاله‌ای از تاثیر زندگی شخصی خود بر کارش سخن می‌گوید. فرزند Satya Nadella در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد. به دلیل پیچیدگی‌های پزشکی در هنگام تولد و کمبود اکسیژن که سبب cerebral palsy یا فلج مغزی شده است، پسر وی، Zain، ناچار به استفاده از صندلی چرخدار است. تجربه‌ی زندگی با فرزندی فوق‌العاده که به دلیل مشکلات بسیار، درمان‌های دردناکی را پشت سر می‌گذارد، پیش زمینه‌ی تعدادی از فعالیت‌های شغلی Nadella می‌باشد. از او می‌توان به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار در پیشرفت فناوری‌های مرتبط با  افراد توانخواه یاد کرد. او و همکارانش نبوغ و فناوری را جهت ایجاد یک محصول تاثیرگذار ادغام می‌کنند. در این نوشتار از مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی به مرور تعدادی از محصولات شرکت مایکروسافت، که به منظور کمک به افراد توانیاب طراحی شده‌اند می‌پردازیم.

فناوری در خدمت افراد توانخواه

در محصولات عرضه شده بوسیله‌ی شرکت مایکروسافت، امکانات مختلفی برای دسترسی و برقراری ارتباط با نرم‌افزار وجود دارد. ویندوز ۱۰ ازNarrator برای خواندن متون صفحه‌ی نمایش بهره می‌برد. این فناوری امکان کاوش در ویندوز، استفاده از برنامه‌ها و کاوش در وب را فراهم می‌کند. Hearing AI ابزار دیگری است که برای درک صداهای دنیای اطراف به شکل تصویری  طراحی شده. به گفته‌ی Nadella شرکت مایکروسافت در برای کمک به دیگران از جمله یک میلیارد انسان توانیاب، افراد را از طیف‌های مختلف استخدام می‌کند. به طور مثال این شرکت برنامه‌ی استخدام اتیسم و برنامه‌ی اشتغال پشتیبانی شده را دنبال می‌کند.  مدیر شرکت مایکروسافت با خوشبینی باور دارد که می‌توان فناوری را به خدمت ذوق و هوش انسانی درآورد. او از چند طرح انجام شده در شرکت نام می‌برد که می‌تواند برای میلیاردها انسان مفید باشد.

کنترل چشمی

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک  یا Amyotrophic lateral sclerosis، سبب تخریب دستگاه عصبی می‌گردد. در نتیجه بیمار توانایی کنترل عضلات، حرکت و تنفس را از دست می‌دهد. برای افراد مبتلا به این بیماری چشم تنها رابط با دنیای بیرون است. Steve Gleason به عنوان فردی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، از افراد صاحب نظر و علاقمند درخواست کمک کرد. وی مایل بود صندلی چرخدار خود را بدون کمک دیگران حرکت دهد. او دوست داشت با دنیای اطراف ارتباط برقرار کند و ان‌چه را در ذهن داشت با دیگران در میان گذارد. نتیجه‌ی کاری که شرکت مایکروسافت برای حل این مشکل انجام داد سامانه‌ی کنترل چشمی ویندوز ۱۰،  موسوم به Tobii است. به کمک این سامانه افرادی که قادر به استفاده از صفحه کلید، ماوس، صفحه‌ی لمسی رایانه و یا فناوری تبدیل گفتار و نوشتار نیستند، می‌توانند با حرکات چشم خود با ویندوز ارتباط برقرار کنند. به کمک این فناوری Steve Gleason قادر خواهد بود صندلی خود را با خیره شدن به صفحه‌ی Surface حرکت دهد. کنترل چشم در کنار امکانات در دسترس ویندوز برای افراد کور رنگ، تنها بخشی از تلاش شرکت برای گسترش فناوری‌های مربوط به افراد توانیاب است.

برنامه‌ی کاربردی Seeing AI

این برنامه‌ی کاربردی اطلاعات تصویری  را تحلیل و به اطلاعات شنیداری تبدیل می‌کند. افرادی که بینایی مرکزی خود را از دست داده‌اند می‌توانند از این برنامه سود ببرند. این برنامه برچسب انواع غذاها را در رستوران‌ها می‌خواند. به افراد در یافتن اتاق همایش یاری می‌دهد؛ و آنچه در دنیار پیرامونشان قرار دارد را به ایشان معرفی می‌کند. با این روش برنامه به افراد در ادامه‌ی فعالیت‌های روزانه و کار یاری می‌دهد.

ابزارهای آموزش یا Learning Tools

Word، OneNote، Microsoft Edge و Outlook Online در حال حاضر از این ابزارها بهره می‌برند. در ابتدا این ابزارها برای کمک به کودکان دارای خوانش‌پریشی یا Dyslexia ایجاد شده بود. ادغام این ابزار با سایر فناوری‌های مایکروسافت یک سامانه همه فن حریف ایجاد کرده. این سامانه برای پاسخ گویی به نیازهای طیف وسیعی از مخاطبان مناسب است.

کلیه‌ی این طرح‌ها از دل گردهم‌ایی سالانه‌ی Hackathon مایکروسافت زاده شده است. این گردهم آیی از سال ۲۰۱۴ به شکل منظم برگزار می‌شود. این همایش مایکروسافت نوعی ایده پردازی برای کمک به افراد توانخواه جهان، و کلیه‌ی انسان‌هاست. امید است که چنین همایش‌هایی همراه ایده پردازی و نبوغ افراد صاحب نظر، به بهبود شرایط زندگی برای همگان کمک کند.


بیشتر بخوانید:

صندلی چرخ‌دار کنترل شونده با چشم ساختۀ مخترعین معلول برنده جایزه ۱۹۶۰۰۰ دلاری

صندلی چرخدار کنترل‌ شونده با حالات صورت، چشم و فرمان‌های صوتی


منبع : The moment that forever changed our lives

استفاده و بازنشر این نوشتار با ذکر لینک منبع و نام «مجبه‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *