گوشت در اعماق فضا نیز تولید می شود

تولید غذا در فضا مشکلات خاص خود را دارد. تامین نیاز فضانوردان به سادگی صورت نمی‌گیرد. از جمله چالش‌های موجود تامین گوشت مورد نیاز در طول سفرهای فضایی است. در حال حاضر منابع غذایی از زمین به فضا ارسال می‌شود. اما در سفر به اعماق فضا این امر ممکن نیست. به همین دلیل استارت آپ Aleph Farm ایده جاهطلبانه تولید گوشت در فضا را در سر دارد. برای آشنایی با این استارت آپ و فعالیت‌های آن با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

چاپ سه بعدی گوشت

یکی از مشکلات اساسی برای سفرهای طولانی فضایی تامین منابع غذایی است. به سفینه‌ای فکر کنید که سال‌ها در اعماق فضا سفر خواهد کرد. افراد داخل سفینه بدون دسترسی به منابع غذایی باید زنده بمانند. شکست خوردن یک ماموریت پیچیده فضایی به دلیل این مشکل اساسی بسیار تاسف بار خواهد بود. اما چالش کاشفان فضا همین است.

سفر به اعماق فضا

Didier Toubia یک مهندس صنایع غذایی و یکی از پایه‌گذاران استارت آپ Aleph Farms  است. یکی استارت‌آپ یکی از چندین موسسه فعال با هدف تولید گوشت از بافت محدود حیوانی است. تفاوت این مرکز اما در هدف آن است. Aleph Farms افزون بر تولید گوشت برای مردم زمین، به دنبال حل مشکلی در اعماق فضا نیز هست.

ظرف کشت پر از گوشت

چاپ گوشت در ISS

به گفته Toubia در نهایت با گذشت پنج سال این شرکت قادر به تولید گوشت خواهد بود. در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ این شرکت موفق به کشت گوشت در ایستگاه فضایی بین المللی شد. در این فرآیند سلول‌های گوشت گاو با کمک یک چاپگر سه بعدی، در ابعاد کوچک، برای تولید بافت ماهیچه‌ای استفاده شد. این اتفاق در ۲۶ سپتامبر در بخش روسی ایستگاه فضایی رخ داد.

این ماموریت در غیبت اعضای شرکت و با همکاری فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد. این عملیات برای اعضای شرکت بسیار پرفشار بود، چراکه زمان فضانوردان برای آزمایش بسیار محدود است. امکان تعمیر نیز وجود ندارد. بنابراین پیش از فرستادن آزمایش به ISS باید تا حد ممکن همه چیز آماده باشد. این آزمایش تنها یکبار انجام می‌شد.

مهندسان به مدت یکسال برای این آزمایش برنامه‌ریزی نمودند. در نهایت همه چیز به خوبی پیش رفت.

تولید گوشت در فضا
Kobe 037

گوشت تولید شده خارج از صنایع غذایی زمین

در حال حاضر گوشت مورد نیاز فضانوردان در بازه‌های زمانی معینی به همراه اندوخته‌های دیگر به ISS فرستاده می‌شود. نه تنها غذا بلکه دارو نیز با از همین گفته تبعیت می‌کند. به عنوان نمونه در ماموریت تامین منابع در فوریه باری از میوه، سبزی، شکلات، پنیر، و طیف متنوعی از آبنبات به ISS فرستاده شد. ماموریت‌هایی از این دست در سفرهای اعماق فضا غیر ممکن است.

در سفرهای اعماق فضا میزان محدودی منابع غذایی را می‌توان حمل کرد. اما با گذشت زمان باید کشت غذا را آغاز نمود. گوشت نعمتی مهم برای فضانوردان است. نه تنها برای تامین احتیاجات بدن، بلکه برای بهبود بخشیدن به روحیه آنان.

تولیدات Aleph Farms

درحال شرکت روی تولید منابع گوشت متمرکز است. گوشت گاو، گوسفند و … .هر چند در حال حاضر گوشت مرغ در برنامه شرکت نیست، شاید در آینده به آن افزوده گردد. به عقیده این شرکت گوشت تنها یک منبع غذایی نیست، بلکه برای ملل مختلف معانی دیگری دارد. گاهی حتی جنبه فرهنگی یا مذهبی خواهد داشت. در نظر داشتن همه این نکات در کار آنان مهم است.

در ابتدا شرکت بر تولید گوشت روی زمین تمرکز خواهد کرد. بطوریکه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ محصولی آزمایشی تجاری سازی خواهد شد. در صورتیکه تولید محصول موفق باشد، می‌توان به تولید آن در فضا نیز فکر کرد.


بیشتر بخوانیم:
۸ پروژه‌ نویدبخش چاپ سه بعدی ارگان های بدن انسان (بخش نخست)
دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی


منبع:digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *