دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی

غذا قطعا خوشمزه‌ترین کاربرد فناوری چاپ سه‌بعدی خواهد بود. با رونق غذاهای سریع و فست فود در قرن کنونی، ایده‌ی تولید غذای چاپ سه‌ بعدی بیش از پیش داغ شده است. تصور کنید در آینده‌ی نه چندان دور، در آشپزخانه‌ی خود درکنار اجاق گاز و غذاساز، یک چاپگر سه‌بعدی غذاساز دارید. مواد اولیه غذای خود را به دستگاه می‌دهید و غذای آماده را تحویل می‌گیرید. برای آشنایی با کاربرد چاپ سه‌بعدی در صنایع غذایی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی

غذای چاپ سه بعدی چیست؟

به طور کلی، غذای چاپ سه‌بعدی، یک وعده‌ی غذایی است که با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی و چاپگرهای سه‌بعدی تهیه می‌شود. چاپ سه‌بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیندها است که مواد به‌صورت کنترل‌شده‌ و لایه لایه به یکدیگر پیوند داده می‌شود تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود. هنوز ایده‌ی غذای چاپ سه‌بعدی در مراحل نخستین خود قرار دارد. راه طولانی در پیش است تا آشپزان حرفه‌ای و مصرف کنندگان بتوانند مواد اولیه غذای خود را به یک دستگاه بدهند و غذای خود را تحویل بگیرند.

چه نوع غذایی را می‌توان با چاپگر سه‌بعدی تهیه کرد؟

غذاهای چاپ سه‌بعدی به فرآیندهای آماده و موجود محدود می‌شوند. یکی از فرآیندهای رایج برای موادغذایی، اکستروژن مواد (Material extrusion) نام دارد. در این روش به مواد غذایی چسبناک همچون پوره، موس و کرم شکلاتی نیاز است. ترکیبی از مواد دیگر مانند پنیر، خمیر و مایه و ژله نیز قابل استفاده است. بنابراین هر نوع غذای خمیری و حالت نیمه مایع می تواند در چاپ سه‌بعدی به کار روند.

دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی

چاپگرهای سه‌بعدی غذا چگونه کار می‌کنند؟

چاپگرهای سه‌بعدی غذا به طور معمول در گروه چاپگرهای FDM جای می‌گیرند. پرینت سه بعدی FDM متداول ترین فناوری پرینت سه بعدی حال حاضر در دنیا است.  اگرچه مطالعاتی درباره انواع دیگر فرآیندهای ساخت افزایشی مانند binder jetting و SLS صورت گرفته است اما هنوز جای بحث دارد که برای کاربرد صنعت غذا مناسب هستند یا نه.

آیا چاپگرهای سه‌بعدی، غذا را طبخ می‌کنند؟

درواقع، چاپگرهای سه‌بعدی برای معماری اشکال و طرح‌های پیچیده مناسب هستند و مواد اولیه غذا را نمی‌پزند. غذای آماده شده پس از پایان یافتن فرآیند تولید چاپ سه‌بعدی آماده خوردن است یا نیاز به حرارت دادن و پختن دارد.

دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی

غذاهای چاپ سه‌بعدی کجا کاربرد دارند؟

چاپگرهای سه‌بعدی غذا به طور معمول برای رستوران‌ها وغذاخوری‌ها کاربرد دارد. تزیینات خوراکی کیک‌های عروسی نیز با کمک این فناوری قابل طراحی و تولید است. شاید دوستداران پیتزا در آینده‌ی نزدیک پیتزای خود را از یک چاپگر سه‌بعدی تحویل بگیرند. هم‌اکنون ایده‌ی گوشت‌های گیاهی در صنایع غذایی می‌تواند نویدبخش همراهی چاپ سه‌بعدی گوشت با مواد گیاهی باشد. در واقع دستگاه بتواند با مواد اولیه گیاهی، بافت گوشت واقعی را تولید کند. در کشور آلمان، یک شرکت چاپ سه‌بعدی برای سالمندانی که خوردن غذاهای جامد برای آن‌ها دشوار است، وعده‌های غذایی مناسب آماده می‌کند.

فایده غذای چاپ شده چیست؟

تولید غذای چاپ شده جز موضوع‌های بحث‌برانگیز است اما مصرف آن کاملا بی‌خطراست. غذای چاپ سه‌بعدی چیزی نیست جز مواد خوراکی معمولی در ارائه‌ی نهایی شگفت‌انگیز با طرح‌های پیچیده و هندسی که تولید آن به صورت دستی زمان‌بر یا حتی غیرممکن است. تا زمانی‌که بهداشت آشپزخانه و دستگاه چاپگر سه‌بعدی رعایت شود مصرف کردن چنین موادغذایی بی‌خطر است.

۱)شخصی سازی وعده‌های غذایی:

با کنترل تنوع موادمغذی و ویتامین‌ها و مقدار کالری در هر وعده‌ی غذایی، دقت تولید غذا با فناوری ساخت افزایشی یا همان چاپ سه‌بعدی بالا خواهد بود. چنین ویژگی در بیمارستان‌ها و بیمارانی که رژیم غذایی خاصی دارند، اهمیت دوچندانی دارد.

۲)مصرف غذای نامتعارف:

هنگامی‌که قرار است حشرات غنی از پروتئین و گیاهان مغذی به عنوان وعده‌ی غذایی مصرف شود بهتر است در یک شکل جذاب‌تر ارائه شوند.

۳) دسترسی راحت به دستور پخت غذا و تکرارپذیری آسان:

به اشتراک‌ گذاری دستورپخت غذاها به راحتی به اشتراک‌گذاری فایلها در اینترنت خواهد بود. با مواد اولیه یکسان و تنظیمات دستگاه و تجهیزات چاپی سازگار، غذای یکسان تهیه می‌شود.

مشکل غذای چاپی چه خواهد بود؟

۱)مدت زمان آماده سازی غذا:

اگرچه مدت زمان آماده‌سازی اشیا با چاپگرها متفاوت است. زمان تقریبی آماده‌سازی ساده‌ترین غذا ۷ دقیقه و زمان تهیه غذای چاپ سه بعدی با تزیینات و مدل سه‌بعدی پیچیده‌تر ۴۵ دقیقه تخمین زده می‌شود.

۲)قیمت تجهیزات:

هزینه‌ی مواد اولیه و دستگاه چاپگر زیاد است. مدت زمان آموزش نیز قابل توجه است. افزون بر این، موادغذایی پیش ازقرار گرفتن در چاپگر، نیاز به آماده‌سازی دارند.

دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی


بیشتر بخوانیم:

>>ایمپلنت های چاپ سه بعدی ، راه ارتباطی میان مغز و رایانه
>>نقش صنعت چاپ سه بعدی در مقابله با کرونا
>>تشخیص شبکه مغزی کودکان با هوش مصنوعی


منبع: all3dp

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *