با گیره‌ی مو otenna افراد ناشنوا جهان شنیداری اطراف خود را درک میکنند

ارتعاشات گیره‌ی مو otenna می‌تواند به افراد ناشنوا در درک صداها کمک کند. این گیره‌ی مو که توسط فوجیستو (Fujitsu) توسعه یافته است، از بازخورد لمسی استفاده می‌کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با گیره‌ی مو otenna افراد ناشنوا جهان شنیداری اطراف خود را درک میکنند

بازخوردی از آزمایش‌های این فناوری بر روی افراد ناشنوا نشان می‌دهد که اتصال این دستگاه به موی شخص، بهترین مکان برای دریافت اطلاعات شنیداری لمسی است.

این گیره‌ی کوچک مو با استفاده از یک میکروفون که صدا را به بازخورد لمسی تبدیل می‌کند، به افراد ناشنوا اجازه می‌دهد که صداها را احساس کنند. گیره‌ی پوشیدنی otenna، توسط فوجیتسو (Fujitsu) توسعه یافته است و در ابتدا به‌عنوان نمونه آزمایشی به نمایش درآمد اما در پایان امسال یک مدل ارزان‌قیمت از اوتنا به تولید می‌رسد. حدود ۱۰۰۰ واحد از این دستگاه ساخته خواهد شد، اگرچه به احتمال زیاد، شرکت این دستگاه را به عنوان بخشی از یک آزمایش طولانی به افراد ناشنوا یا کم‌شنوا می‌دهد.

دو نسخه از این دستگاه ساخته شده است. یک نسخه بزرگتر که از طریق بلوتوث با یک برنامه کاربردی گوشی هوشمند ارتباط برقرار می‌کند و یک نسخه کوچکتر که قابلیت بلوتوث ندارد.

اگرچه اوتنا به فرد این اجازه را نمی‌دهد که جهان اطراف خود را بشنود، کمک می‌کند که فرد، جهان شنیداری اطراف خود را درک کند. اگر یک آهنگی در حال پخش است، دستگاه برای تقلید صدای موسیقی می‌لرزد یا به‌صورت عملی‌تر، اگر زنگ در یا تلفن به صدا می‌آید دستگاه می‌لرزد تا به شخص هشدار دهد. این ارتعاش‌ها دقیقا با صدا هماهنگ است. حسگر دارای ۲۵۶ سطح مختلف بازخورد است. فوجیستو می‌گوید: «افراد ناشنوا می‌توانند از این فناوری به عنوان یک راه دیگر برای تعامل با جهان اطرافشان استفاده کنند.»

اما چرا مو؟ افراد ناشنوا در طول آزمایش‌های نخست این فناوری بیان کردند که با قرار دادن این دستگاه در دست، نویز زیادی احساس می‌شود. در مقابل اتصال این دستگاه به لباس،باعث می‌شود که لرزش‌ها کمتر حس شوند اما اتصال این دستگاه پلاستیکی کوچک به موی فرد یک رابط کاربری خوب خواهد بود.

با گیره‌ی مو otenna افراد ناشنوا جهان شنیداری اطراف خود را درک میکنند
نسخه بزرگتر اوتنا، سمت چپی، می‌تواند توسط بلوتوث با یک برنامه تلفن هوشمند ارتباط برقرار کند.

یک نمونه‌ی اولیه از اوتنا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شد، هرچند این فناوری به عنوان یک پروژه پژوهشی دانشگاهی توسط Tatuya Honda، طراح رابط کاربری فعلی فوجیستو آغاز شده است. شرکت امیدوار است که این دستگاه را به قیمت پایین‌تر از سمعک عرضه کند. در حالی که رقم دقیق آن هنوز اعلام نشده است. این دستگاه به احتمال زیاد به قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار قیمت دارد. نسخه فعلی، در رویداد سالانه شرکت در توکیو نشان داده شده است.

در حال حاضر این دستگاه تنها می‌تواند به ریتم و بلندی صدا واکنش نشان دهد. هنگامی که فردی داد می‌زند با شدت بیشتری بلرزد و هنگامی که دو نفر، تنها صحبت می‌کنند به آرامی بلرزد. فوجیستو امیدوار است که راه‌هایی را ایجاد کند که لحن و طنین صدا را نشان دهد.


در زمینه فناوری‌های ناشنوایان بیشتر بخوانید:
>>سمعک هوشمند Kanso ساده‌ترین پردازنده صدا برای درمان افت شدید شنوایی


منبع : wired

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *