همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی WearRAcon17 : اسکلت بیرونی FourierX1

شرکت Fourier Intelligence سازنده نخستین اسکلت بیرونی تجاری در چین به شمار می‌آید. به تازگی گروه Exoskeleton Report با مدیرعامل و مدیر فناوری شرکت Fourier Intelligence در همایش انجمن رباتیک پوشیدنی (WearRAcon17) مصاحبه کرده است. این شرکت، یک اسکلت بیرونی پایین‌تنه فعال FourierX1 طراحی کرده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی WearRAcon17 : اسکلت بیرونی FourierX1

دومین همایش فناوری‌های رباتیک پوشیدنی WearRAcon2017 در Phoenix آریزونای آمریکا برگزار شد. این همایش را انجمن فناوریهای رباتیک پوشیدنی برگزار می‌کند و تمرکز ویژه‌ای بر اسکلتهای بیرونی و فناوریهای رباتیک پوشیدنی دارد. شرکت Fourier Intelligence اسکلت بیرونی خود را در ماه آوریل در این همایش عرضه کرده است.

این شرکت در شانگهای چین واقع شده است. سامانه فعال Fourier X1، یک اسکلت بیرونی سبک و پوشیدنی با موتور قدرتمند در هر دو مفاصل ران و زانو است. این اسکلت بیرونی با وجود مکانیسم فنر در مچ پا، تمام وزن کاربر را به زمین منتقل می‌کند. برای هر دو استفاده شخصی در منزل و برنامه‌های توانبخشی راه رفتن در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها طراحی شده است.

همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی WearRAcon17 : اسکلت بیرونی FourierX1

نسخه توانبخشی اسکلت بیرونی پایین‌تنه Fourier X1

قابلیت کنترل از راه دور با ارتباط سیمی

نسخه توانبخشی اسکلت بیرونی Fourier X1 از قابلیت کنترل از راه دور برخوردار است. اما این کنترل از طریق ارتباط سیمی است و نه بی‌سیم. درمانگر می‌تواند با کنترل از راه دور بر وضعیت اسکلت بیرونی نظارت داشته باشد. کنترل با سیم به دلیل نداشتن تاخیر میان موتور و کنترل‌کننده نسبت به کنترل بی‌سیم راه‌حل بهتری برای اسکلت بیرونی است. ارتباط بی‌سیم ممکن است برای لحظه‌ای قطع شود. بسیاری از کاربران با عملکرد اسکلت آشنایی کافی نداشته و نیاز به کنترل دارند.

بررسی میزان فعالیت کاربر در توانبخشی با لامپ‌های LED

در اسکلت بیرونی بر مفاصل زانو و ران، لامپ‌های LED تعبیه شده است. رنگ و شدت نور LEDها بسته به نیرویی که موتور تجربه می‌کند، تغییر می‌کند. این ایده با توجه به نیاز پزشکان ارائه شده است. آن‌ها در طول دوره توانبخشی می‌خواهند بدانند بیمار تا چه اندازه در حرکات فعال است. وجود LEDها نشان‌دهنده میزان فعالیت بیمار در توانبخشی است. این روش نشان می‌دهد آیا بیمار با تمام توان خود فعالیت می‌کند یا تنها با تیمی از توان حرکت می‌کند.

فناوری بازخورد لمسی

در اسکلت بیرونی ارائه شده از فناوری بازخورد لمسی استفاده شده است. اگر کاربری که اسکلت بیرونی Fourier X1 را پوشیده است نیرویی به اسکلت وارد کند برای درمانگر آشکار می‌شود و از سوی دیگر موتور در مفاصل زانو یا ران می‌تواند به حرکت بیمار کمک کند.

این شرکت کار بر اسکلت بیرونی توانبخشی ثابت را از هشت سال پیش آغاز کرده است. پس از این‌که دستگاه ربات آموزشی اندام تحتانی طراحی شد. مرحله نخست آزمایش دستگاه توانبخشی بر افراد دچار سکته‌مغزی انجام گرفت. در طول آزمایش مشخص شد این دستگاه بسیار سنگین و بزرگ است و استفاده از آن برای بیماران راحت نیست. بنابراین اسکلت‌های بیرونی سبک‌تر طراحی شد که در آینده نسخه شخصی نیز ارائه می‌شود.

نسخه توانبخشی شخصی اسکلت بیرونی

وجود نسخه شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه توانبخشی در کلینیک‌ها کافی نیست. توانبخشی بین شش تا دوازده هفته طول می‌کشد و هزینه بسیار بالایی دارد. افراد کمی این دوره را به پایان می‌رسانند. بنابراین نسخه شخصی برای ادامه روند توانبخشی در خانه فرصت خوبی ایجاد می‌کند. اما نسخه شخصی موانع و وظایف اصلی دارد که پس از برطرف شدن به واقعیت تبدیل می‌شود.

دستگاه کمکی

برخی اسکلت‌های بیرونی برای توانبخشی طراحی می‌شوند و برخی دیگر به عنوان دستگاه کمکی. دستگاه‌های کمکی برای افرادی است که عملکرد آن‌ها با توانبخشی بهبود نمی‌یابد بلکه باید برای همیشه از دستگاه کمکی استفاده کنند. طراحی دستگاه کمکی از دستگاه توانبخشی بسیار پیچیده‌تر است.

نخستین گام برای استفاده از اسکلت‌های بیرونی در محیط بیمارستان خواهد بود. چراکه محیطی امن برای آموزش دارد. برای آینده به داده زیادی نیاز است. محیط واقعی پیچیدگی بسیاری دراد. از سوی دیگر قصد حرکتی کاربر باید برای اسکلت بیرونی قابل تشخیص باشد. شرکت برای ساخت دستگاه کمکی به مجموعه‌ای از داده از انواع راه رفتن انسان نیاز دارد. در آینده مشکل تعادل نیز باید برطرف شود. اگر این مشکل حل شود هر توانیابی می‌تواند از اسکلت بیرونی استفاده کند.


در زمینه اسکلت‌های بیرونی بیشتر بخوانید:
>>طبقه‌بندی اسکلت‌های بیرونی پوشیدنی تجاری
>>اسکلت های بیرونی تجاری


منبع: exoskeletonreport

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *