آزمایشگاه های BIONIK، از رباتیک، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها برای توانبخشی عصبی استفاده می کنند

بیمارستان‌ها و سامانه‌های بهداشتی ایالات متحده آمریکا، به دلیل کاهش بیماران و مشکلات تجهزات حفاظتی، در مجموع ۵۱ میلیارد دلار در ماه ضرر داده‌اند. به گفته BIONIK ربات‌ها می‌توانند در بهبود کارایی و کیفیت مراقبت از بیماران موثر باشند. تجربه استفاده از رباتیک و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای توانبخشی، اهمیت شرکت‌های نوپایی را که با سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی همکاری می‌کنند نشان می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

استفاده از هوش مصنوعی برای توانبخشی

شرکت BIONIK، مستقر در تورنتو، سه سامانه InMotion را برای توانبخشی سکته مغزی و سایر عارضه‌های عصبی ارائه نموده است. این فناوری بر اساس پژوهش‌هایی که در آزمایشگاه Newman در زمینه بیومکانیک و توانبخشی انسانی در انستیتوی فناوری ماساچوست انجام گرفته، ساخته شده است. ربات‌های InMotion به منظور ارائه درمان سازگار با بیمار و کمک به بازگرداندن کنترل حرکتی اندام فوقانی برای طیف وسیعی از شرایط و مراحل بهبودی، از جمله بهبود زودرس از سکته حاد، طراحی شده اند. ربات‌های InMotion به عنوان یک روش درمان با بیشینه سازگاری برای بیمار و برای بازگرداندن کنترل حرکتی اندام فوقانی کمک کند، طراحی شده‌اند.

در ماه سپتامبر این شرکت خرید مرکز بازسازی مجدد مغز و اعصاب و فناوری (CFNN) دومین سامانه درمانی تعاملی BIONIK InMotion ARM / HAND را اعلام کرد. این مرکز بودجه خود را از وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده، Department of Veterans Affairs ، دریافت می‌کند. CFNN نخستین واحد خود را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد و با بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون همکاری می‌کند.

ربات های پزشکی برای پر کردن شکاف ها

دکتر Eric Dusseux، مدیر عامل شرکت BIONIK گفت: “سالانه ۸۰۰۰۰۰ بیمار سکته مغزی در ایالات متحده و ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان وجود دارد. BIONIK فناوری‌های تعاملی حرکت را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد و InMotion Connect را در ماه ژوئن ارائه دادیم.”

Eric Dusseux
Eric Dusseux

Dusseux، فارغ التحصیل رشته شیمی فیزیک در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در سال ۲۰۱۷ به BIONIK پیوست. وی دلیل پیوستن خود به BIONIK را این‌گونه توضیح داد: “من به این شرکت پیوستم چون احساس کردم به عنوان یک دانشمند و کارآفرین، این هدف من است. BIONIK یک پیشگام جهانی در توانبخشی بیماران عصبی است و در ۱۵ کشور جهان حضور دارد. این مطلب در بیش از ۶۰ نشریه معتبر، از جمله مجله پزشکی نیوانگلند، نشان داده شده است.”

Dusseux توضیح داد: “ما می‌خواستیم با استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، درمان را از ۷۰ به ۸۰ حرکت در ساعت افزایش دهیم. به طور معمول، درمانگران زمان محدودی را با بیماران سپری می‌کنند. ما می‌خواهیم بیماران از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ مرتبه در ساعت حرکت کنند تا تأثیر اختلال حرکتی و عملکرد را کاهش دهند. این موضوع می‌تواند نتایج وضعیت بیمار را از نظر دامنه حرکت، قدرت و هماهنگی بهبود بخشد.”

شرکت BIONIK متعهد به انجام تحقیق و توسعه و مدیریت داده ها است

Dusseux گفت: “اینک زمان مهمی برای BIONIK است. InMotion Connect دستگاه‌های رباتیک ما را قادر می‌سازد تا به صورت ایمن داده‌ها را به سرورهای ابری میزبانی شده توسط سرویس‌های وب آمازون متصل و ارسال کنند و سپس این داده‌های متنی و مرتبط را به مدیریت، درمانگران و گروه‌ها توسعه ارائه می‌دهد.”

او گفت: “این ابزار مدیریتی می‌تواند به مجموعه‌های عظیم بیمارستان‌ها کمک کند تا نحوه عملکرد خود را بهبود بخشیده و بازگشت سرمایه آن‌ها را افزایش دهد. همچنین منحنی بیانگر میزان انطباق با ربات نیز بهبود می‌یابد. BIONIK چندین گزینه دسترسی فراهم می‌کند، بنابراین درمانگران به پرونده‌های بیمار دسترسی دارند، اما داده‌های موجود در ابر برای استراتژی تجارت و تجزیه و تحلیل فناوری ناشناس است.”

Dusseux در پاسخ به این سوال که داده‌ها چه دیدگاهی در زمینه تحقیق و توسعه می‌توانند ارائه دهند؛ گفت: “ما تعداد دفعات استفاده از دستگاه‌هایمان و طول جلسات درمان و تعداد پزشکان مخاب این دستگاه‌ها رادر هر بیمارستان را رصد می‌کنیم. همچنین می‌توانیم داده‌ها را در مناطق مختلف مقایسه کنیم، زیرا بیش از ۲۰ ایالت در ایالات متحده را تحت نظر داریم.”

او افزود که پس از راه‌اندازی ،InMotion که با خدمات بسیاری همراه است، برای برطرف ساختن نیاز آموزشی افراد، آموزش‌ها را بر پایه وب عرضه می‌کنیم. برای آموزش به صورت مستقیم به درمانگران دسترسی داریم.

استفاده از هوش مصنوعی برای توانبخشی

همه گیری و پتانسیل مراقبتهای بهداشتی خودکار

می‌دانیم که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار مالی SARS-CoV-2 هستند. Dusseux در پاسخ به این سوال که همه گیری چگونه InMotion را تحت تاثیر قرار داده است گفت: “برای InMotion Connect دو حالت پیش آمد، نخست این که بیمارستان‌ها آن را راهی برای ارتباط با کارمندان می‌دانند. به عنوان مثال، یک مدیر توانبخشی می‌خواهد نتایج را در زمان وقوع آنها ببیند. همه گیری بیماری باعث راه اندازی این فناوری شده است. از طرف دیگر، مجبور شدیم نحوه دستیابی به مشتریان خود را بازتعریف کنیم. وبینارهایی برای آموزش و مربیگری با استفاده از multiSurvey راه اندازی کردیم و بسیاری از ابزارهای تحلیلی را به کار گرفتیم.”

با افزایش تقاضا برای خودکار شدن وظایف درمانگران، رقابت در این حوزه تشدید خواهد یافت، اما Dusseux از این بابت هیچگونه نگرانی ندارد.

او گفت: “دستگاه‌های رباتیک و هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر شواهد و تجربه هستند. ما در مرز علم قرار داریم. راه‌حلی که ما در BIONIK کمک‌ برای بازتعریف نحوه مدیریت منابع است. مشتریان می‌توانند کارایی بیشتری داشته باشند و کارکنان را برای درک بهتر نیازهای بیمار آموزش دهند. دیگر لازم نیست سه ماه برای داده منتظر بمانند.”

BIONIK به دنبال شخصی سازی و جهانی سازی است

Dusseux به ارائه خدمات سفارشی و همکاری با بیمارستان‌ها تاکید کرد. با توجه به نیاز بیماران عصبی به انگیزه، این شرکت می‌تواند بیمارستان‌ها را در تغذیه کردن دستگاه‌های رباتیک با داده به جلو هدایت کند.

وی گفت که BIONIK علاوه بر InMotion روی سامانه‌های دیگری نیز کار می‌کند که همچنان در حال توسعه هستند. در حال حاضر داده‌هایInMotion Connect فقط با مشتریان ایالات متحده به اشتراک گذاشته می‌شود؛ اما در صورت دریافت داده‌های بیشتر، شرکت این فناوری را برای همه مناطق جهان توسعه خواهد داد.

Dusseux گفت: “آنچه تا کنون آموخته‌ایم به ما در اصلاح سامانه‌هایمان و گام‌های بعدی کمک می‌کند. ما در حال گسترش فعالیت خود به کشورهای جدید هستیم. در ابتدای سال ۲۰۲۰ برای عرضه محصولات رباتیک در کره جنوبی نیز تائیدیه گرفتیم .”


بیشتر بخوانیم:
بهبود زندگی افراد دارای اختلال بینایی و شنوایی با ترکیب فناوری های کمکی
پیاده روی به کمک اسکلت بیرونی باعث افزایش تحرک در افراد آسیب دیده نخاعی می شود
کاربرد واقعیت مجازی و تأثیر آن بر توانبخشی


منبع: therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *