نسل آینده فناوری های پوشیدنی ردیاب سلامت بر پایه میکروالیاف و نانوالیاف

فناوری‌های پوشیدنی نوظهور از الیاف ریزی استفاده می‌کنند که قابلیت ردیابی فشارخون و ضربان قلب و دیگر علایم حیاتی را دارند. فناوری های پوشیدنی مبتنی بر میکروفیبرها و نانوفیبرها می‌توانند در همه زمان‌ها بر علایم حیاتی بیمار نظارت داشته باشند. پیراهنی که فشارخون شما را ردیابی می‌کند و یا جورابی که سطح کلسترول شما را بررسی می‌کند. همه تنها چند سال با واقعیت فاصله دارند. پژوهشگران کاربرد میکروفیبر و نانوفیبر را به عنوان فناوری پوشیدنی ردیاب سلامت مطالعه کردند. در آینده‌ی نه چندان دور فناوری‌های پوشیدنی، نگرانی‌های فزاینده‌ی جامعه‌ی پزشکی درباره بیماری‌های مزمن همچون دیابت، آسم، اضافه وزن و فشارخون بالا را برطرف خواهند کرد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کاربرد الیاف میکروفیبر و نانوفیبر در پزشکی

با افزایش سن جمعیت در دنیا، تقاضا برای سامانه‌ی مراقبت پزشکی شخصی که سیگنال‌های زیستی بدن را در هر مکان و زمانی ثبت کند، افزایش خواهد یافت. در مقاله‌ای که در Applied Physics Reviews به چاپ رسیده است، پژوهشگران کاربرد میکروفیبرها و نانوفیبرها را به عنوان فناوری‌های پوشیدنی ردیاب علایم حیاتی بیمار بررسی کردند. حسگرهای پوشیدنی در اندازه‌گیری فشارخون، ضربان قلب، کیفیت خواب، سطح کلسترول و سطح اکسیژن خون و دیگرعلایم حیاتی به کار می‌روند.

الیاف پوشیدنی دقیق و انعطاف‌پذیر هستند. با این حال برای دوام بیشتر حسگرها به پژوهش بیشتری نیاز است تا بتوان از حسگر به طور مکرر استفاده کرد. همچنین، منبع تغذیه فناوری پوشیدنی باید قابل اطمینان و قابل حمل باشد. زمان زیادی نیاز است تا جامعه‌ی پزشکی اطمینان یابند این فناوری دقیق و کاربردی است و داده‌های جمع‌آوری شده قابل اعتماد است.

به دلیل اندازه‌ی کوچکی آن می‌توان آن را به طور مستقیم بر پوست یا در لباس مثل جوراب و پیراهن و گردن‌بند و یا مچ‌بند قرار داد. فناوری پوشیدنی به صورت خالکوبی یا به صورت ساعت مچی قابل پیاده سازی است. یکی از فناوری‌های پوشیدنی مبتنی بر نانوفیبر، حسگرهای پیزوالکتریک هستند که از انرژی مکانیکی تغذیه می‌کنند و در مدت ۵ تا ۸ سال آینده وارد بازار می‌شوند.

طبق پیش‌بینی سال ۲۰۱۹، ارزش بازار جهانی فناروی پوشیدنی بیش از ۳۲ میلیون دلار تخمین زده شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ارزش ۷۴ میلیارد دلار برسد.


بیشتر بخوانیم:

>>نظارت بر روند ترمیم زخم با حسگر پانسمان هوشمند
>>تعریق بدن ، منبع تامین انرژی فناوری های پوشیدنی نسل جدید
>>توسعه نخستین پوست الکترونیکی تولیدکننده انرژی و دارای حس لامسه بدون نیاز به حسگرهای لمسی


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *