آشنایی با استارت آپ هایی که به حل بحران کرونا کمک می کنند

شرکت نوپای Unveil Tech به جنگ ویروس کرونا می­رود، چالشی که ممکن است برای مهندسان کافی باشد. فناوران تازه­ کار، شیوع ویروس کرونا را از طریق نمونه برداری از فاضلاب، پیوند نانوذرات ضد ویروس با بافت­های پارچه و مواردی دیگر دنبال می­‌کنند. برای آشنایی بیشتر با فعالیت آنان با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تحلیل گر Biobot
دستگاه Biobot Analytics

مبارزه با کرونا و کمبود استعدادهای مهندسی

دنیای فناوری هیچگونه کمبودی در تعدد ایده‌­ها، میزان انرژی و حتی میزان پول نقد ندارد. موردی که می­‌تواند ضربه بزرگی به مسیر رشد فناوری­های جدید بزند، کمبود استعداد مهندسی است.

Matthew Callaghan، بنیان­گذار شرکت Palo Alto، می­‌گوید، ما باید تعداد مهندسین نرم افزارمان را دو یا سه برابر کنیم و به افرادی نیاز داریم که بتوانند با HHS (وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، آژانس بهداشت عمومی)، همکاری کنند.

بازطراحی هواکش برای مبارزه با کرونا

در حال حاضر شرکت­های فناوری کوچک و بزرگ با همکاری یکدیگر سعی در نابود کردن ویروس کرونا دارند. شرکت Bloom Energy، تولید کننده سلول­‌های سوختی در کالیفرنیا، در حال سرویس دهی و تعمیر هواکش‌­ها است. شرکت Dyson، تولید کننده جاروهای برقی در انگلیس، هواکش‌­های مخصوص به خود را طراحی کرده و تصمیم دارد این محصول را در مقیاس وسیعی تولید کند. همچنین ارائه دهندگان خدمات ابری، در حال پرتاب چرخه‌­هایی در بحران هستند.

Nirinjan Yee، بنیان­گذار شرکت Breath Research می‌­گوید، ما در تلاش برای یافتن تعدادی مهندس الکترونیک هستیم که توانایی طراحی و تولید حسگرهای Honeywell را با هزینه‌­ای پایین و منطبق با مقرارت سازمان غذا و دارو داشته باشند تا بتوانیم به شرکت­‌هایی که در تلاش برای مبارزه با ویروس کرونا هستند، کمک کنیم.

تلاش برای یافتن شرکت های تازه نفس

بنیان­گذاران Palo Alto و Breath Research هفته گذشته در Plug and Play، همایش مجازی که در مورد ویروس کرونا برگزار شد، صحبت کردند. شتاب دهنده­‌ی مستقر در Silicon Valley به امکانات ماهواره‌­ای دست یافته است که آن­ها را قادر می­‌سازد به دنبال شرکت­‌های نوپایی بگردند که فناوری جدیدی را توسعه داده­‌اند و یا توانایی انجام پروژه­‌های موجود را برای رفع همه­‌گیری مجدد دارند.

سیزده شرکت نوپا تلاش­های خود را در طول این رویداد معرفی کردند که در ادامه به تعدادی از آن­ها می­پردازیم.

فعالیتهایی برای کمک به حل بحران کرونا

شرکت OneBreath و طراحی هواکش

Callaghan، استادیار جراحی در استنفورد، بنیان گذار و رئیس ارشد پزشکی شرکت OneBreath، می­‌گوید، همه­‌گیری ویروس کرونا در حال بازگشت به شرایط اولیه است. چند سال قبل، او به همراه تعدادی از پزشکان و مهندسان استنفورد هواکشی را طراحی کردند که بتوان آن را به سرعت به مرحله تولید و بهره برداری رساند تا به شیوع بیماری واکنش نشان دهد. این طرح، هنگامی که تیم او شرکت OneBreath تاسیس کردند، مجوز گرفت. Callaghan می­‌گوید، شرکت OneBreath تمام تمرکز خود را بر ساخت هواکش‌­های ارزان قیمت، قابل حمل، با قابلیت نصب در ICUها گذاشته است و امیدواریم طی مدت شش تا نه ماه آینده مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی آمریکا بگیریم.

تحلیل داده های فاضلاب و Biobot Analytics

Mariana Matus، مدیر عامل شرکت Biobot Analytics است. این شرکت در حال ایجاد سامانه‌ای است تا داده­‌های بهداشت عمومی، مانند تغییرات در استفاده از مواد مخدر در یک منطقه را از فاضلاب­‌های وارد شده به تصفیه خانه­‌ها استخراج کند و از این طریق آزمایشی جدید بر روی ویروس کرونا انجام دهند. این شرکت که در شهر بوستون واقع شده و خروجی دانشگاه MIT است، از شهرداری­‌ها درخواست کیت­‌های آزمایش رایگان کرده­‌اند.

Matus می‌گوید از این اطلاعات می­‌توان برای تشخیص این که آیا میزان آلودگی در یک شهر در حال رشد است یا نه، استفاده کرد و این تغییرات، به سرعت نمایان می­‌شود. به گفته‌ او، سامانه Biobot هم‌­اکنون در حال نمونه­‌گیری در شهر بوستون است. همچنین افزود، ما ویروس را شناسایی کرده­‌ایم ولی هنوز آماده نیستیم تا پیش­بینی­‌های خود را از شیوع آن منتشر کنیم و در ابتدا با مقامات بهداشت عمومی و سیاست گذاران این حوزه ارتباط برقرار می­‌کنیم.

Sonovia و سونوگرافی

شرکت Sonovia سامانه‌­ای را ایجاده کرده است که با استفاده از فناوری سونوگرافی نانوذرات را در بافت­‌های پارچه جاسازی می ­کند. Roy Hirsch، مدیر ارشد تجاری این شرکت می­­گوید، این فناوری از لحاظ بالینی مورد تایید است. همچنین افزود، جاسازی نانوذرات ضد ویروسی در بافت­‌های پارچه که می­‌تواند مانع انتقال ویروس کرونا شود، ساده خواهد بود. هزینه­‌ی این فرایند برای هر یک کیلوگرم پارچه یک دلار است.

Mammoth Biosciences و موتور جست و جوی بیولوژیکی

Mammoth Biosciences، شرکتی نوپا در ناحیه­‌ی جنوبی سانفرانسیسکو است. این شرکت ابزارهای تشخیص و ویرایش ژن مبتنی بر Crispr را ایجاد می­‌کند و در حال کار بر روی یک موتور جست وجوی بیولوژیکی است که می­‌تواند ویروس کرونا را در یک نمونه بیولوژیکی بیابد. این سامانه از یک پروتئین برای یافتن اسیدهای نوکلئیک ویروس استفاده می‌­کند و سپس از اسیدها برای تولید سیگنال­‌های تصویری بهره می­‌گیرد. Trevor Martin، مدیر عامل این شرکت می­‌گوید، این آزمایش سریع است، نیازی به تهیه‌­ی نمونه‌­ی دقیق ندارد و در مقایسه با آزمایش­‌های آزمایشگاهی وقت­گیر، از دقت قابل قبولی با هزینه‌­ای کمتر برخوردار است.

کمک به مبتلایان برای بهبود وضعیت بیماری ایشان

Binah.ai، روشی را برای اندازه­‌گیری علائم حیاتی از طریق ویدئوی زنده یا ضبط شده توسعه داده است. این شرکت تصمیم دارد به بیماران مبتلا به کرونا کمک کند تا وضیعت خود را در خانه یا بیمارستان تحت کنترل داشته باشند. همچنین برای پزشکان این امکان را فراهم می‌­کند که در طول تماس تلفنی اطلاعات مربوط به علائم حیاتی بیمار را جمع آوری کنند. David Maman، مدیر عامل این شرکت می­‌گوید، فناوری شرکت می‌­تواند با استفاده از دوربین گوشی هوشمند معمولی، ضربان قلب، تغییر در ضربان قلب و کیفیت تنفس را بالافاصله ارزیابی کند.

تبدیل گوشی هوشمند به کاف پزشکی

شرکت Steth IO نرم افزاری را توسعه داده است که گوشی­‌های هوشمند را به یک گوشی طبی تبدیل می­‌کند و در حال کار بر روی سامانه‌­ای بودند که تا افراد مبتلا به بیماری­های مزمن مانند آسم و نارسایی­‌های قلبی بتوانند در خانه بر سلامت خود نظارت داشته باشند.

Mahesh Mulumudi، مدیر عامل این شرکت در نمایشگاه Plug and Play گفت، این شرکت در هفته­‌ی اخیر تمرکز خود را بر روی شناسایی مایع خطرناکی که در ریه­‌ها پس ابتلا به کرونا ایجاد می­‌شود، گذاشته است. آن­ها همچنین یک دستگاه شنوایی کوچک به همراه نرم افزار طراحی کرده‌­اند که تغییرات بحرانی در فرکانس­‌های اساسی صدای ناشی از ریه­‌ها را از ۳۰۰ تا ۶۰۰ هرتز تشخیص می­‌دهد که نشانه‌­ای قطعی از ARDS (سندروم پریشانی حاد) است.

Mulumudi می­‌گوید از این ابزار می‌­توان برای نظارت بر بیماران در خانه یا بیمارستان استفاده کرد بدون این که نیازی به تماس کارمندان مراقبت‌­های بهداشتی باشد. شرکت Steth IO قصد دارد تولید این دستگاه را در این هفته آغاز کند. به گفته مدیر عامل شرکت، نمونه‌های اولیه در حدود ۷۰ دلار قیمت خواهد داشت و با بالا رفتن تیراژ تولید قیمت تا ۳۰ دلار کاهش خواهد یافت.

Breath Research و تشخیص تنگی نفس

هچنین برای تشخیص تنگی نفس­‌های ناشی از ابتلا به کرونا در مراحل اولیه، شرکت Breath Research در تلاش برای ساخت یک تنفس سنج و نرم افزار برای این بیماران است. این فناوری که در ابتدا برای بیماران مبتلا به آسم ایجاد شده بود، امواج صوتی ناشی از بازدم بیماران را تجزیه و تحلیل می­‌کند. Yee بنیانگذار این شرکت می­‌گوید، استفاده از این دستگاه بیماران را قادر می­‌سازد که در چنین شرایطی، وضعیت خود را بهتر ارزیابی کنند و بدانند که چه موقع به مراقبت­های پزشکی نیاز دارند. آن­ها ممکن است در طولانی مدت، داده­‌هایی که می­‌تواند یک سامانه هوش مصنوعی را برای پیشرفت­های بیماری آموزش دهد، منتشر کنند.

Plug and Play و ساخت یک شتاب دهنده

Plug and Play همچنین از تشکیل یک شتاب دهنده در رابطه با ویروس کرونا خبر داد. این شتاب دهنده کار خود را با هدف به کارگیری فناوری و نوآوری در مراقبت­‌های بهداشتی برای کمک به رفع همه گیر شدن این بیماری آغاز خواهد کرد. این شتاب دهند در اوایل ماه آوریل فراخوانی برنامه‌­های درخواستی را اعلام می­‌کند و به سرعت ۲۰ متقضی را برای یک برنامه سه ماهه انتخاب می­کند و پیشرفت­‌های خود را در ماه اوت نشان می­‌دهد.


بیشتر بخوانیم:
معرفی پنج شرکت که از هوش مصنوعی برای مبارزه با کرونا استفاده می کنند
مروری بر اخبار حوزه توان‌افزای بیماری کورونا در فروردین ۱۳۹۹
همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود


منبع:‌ spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *