مروری بر اخبار حوزه توان‌افزای بیماری کورونا در فروردین ۱۳۹۹

دانشمندان و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برای حل بحران‌های ایجاد شده با همه‌گیری کورونا فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور برخی از این فعالیت‌های می‌پردازیم.

 ساخت دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت در ایران

ساخت دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت در ایران

هادی مرادی دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به همراه همکارش کمال‌الدین ستاره‌دان و جمعی دیگر با بهره گیری از آخرین فناوری‌های روز برای پمپاژ هوا به بدن بیمار در حال طراحی یک دستگاه تنفس مصنوعی ساده و ارزان قیمت هستند و پس از کامل شدن طرح ان را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار خواهند داد. با توجه به اهمیت دستگاه‌های ونتیلاتور و کمبود آن برای بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌ها این اقدام بسیار مهم است. گروهی به سرپرستی Alexander H. Slocum ده سال پیش در MIT چنین طرحی را آغاز کرده بودند. با همه‌گیری کورونا این گروه طرح‌های خود را در اختیار گروه ایرانی قرار داد و پس از آن بازطراحی با امکانات موجود در ایران، ساخت و یافتن قطعات و … انجام شد. با توجه به اینکه آزمایش‌های نخست توسط پژوهشگران MIT‌ انجام شده بود، روند کسب اجازه برای انجام آزمایش در ایران تسریع شده است و دستگاه در هفته پنجم آوریل آزمایش شد.

 ساخت یک دستگاه تنفسی با همکاری مرسدس و دانشگاه کالج لندن

ساخت یک دستگاه تنفسی با همکاری مرسدس و دانشگاه کالج لندن

به طور معمول گروه فرمول یک بنز در این وقت سال روی مسابقات جهانی تمرکز دارند. اما با همه‌گیری کرونا این گروه به همراه پژوهشگران دانشگاه کالج لندن برای دستگاهی تنفسی را طراحی کرده‌اند. این دستگاه تنفسی فشار جریان هوای همواره مثبت یا CPAP برای باز نگه داشتن مسیر هوای بیمارانی است که خودشان می‌توانند تنفس کنند. این دستگاه با یک ماسک روی صورت بیمار کار می‌کند. آزمایش‌ها نشان داد که نیمی از بیماران با این دستگاه به ونتیلاتور نیاز ندارند و ونتیلاتور را می‌توان برای بیمارانی با حال وخیم‌تر آزاد نگه داشت. با توجه به کمبود دستگاه‌های تنفسی این امر بسیار مهم است. هر چند بسته نبودن ماسک تنفسی CPAP و امکان نفوذ ویروس از جداره‌های ماسک موجب نگرانی بسیاری صاحب‌نظران است، کمک این دستگاه در تنفس بیماران را نمی‌توان نادیده گرفت. طرح این دستگاه در صورت درخواست در اختیار شرکت‌های سراسر جهان قرار خواهد گرفت.

استفاده از داده های Facebook برای سیاست گذاری فاصله گذاری اجتماعی

استفاده از داده های Facebook برای سیاست گذاری فاصله گذاری اجتماعی برای کنترل کورونا

در آخرین روزهای ماه مارس سال جاری،۲۰۲۰، شرکت Facebook اعلام کرد که اطلاعات بی نام و نشان از نحوه حرکت کاربران و ارتباط آنان را برای مبارزه با کورونا در اختیار پژوهشگران خواهد گذاشت. این اطلاعات نشان خواهد داد که چه زمان و در کجا به دخالت بیشتر دولت برای پیشگیری از شیوع ویروس نیاز است. شرکت گوگل نیز در نخستین هفته از ماه آوریل فعالیت مشابهی را آغاز کرد. اطلاعات Facebook نقشه‌های مکانی است از احتمال اینکه افراد با یکدیگر در تماس باشند. به این معنا که می‌توان دریافت در چه مکان‌هایی افراد در خانه مانده‌اند و تجمع افرادی که در خانه نیستند در کجا بیشتر است.

استفاده از ربات‌های Pepper و Nao در بخش مراقبت‌های پزشکی

استفاده از ربات‌های انسان‌نما بویژه در زمان همه گیری ویروس کرونا، راهکار قابل قبولی در بخش مراقبت‌های پزشکی و مراقبت از سالمندان است. از جمله این ربات‌ها می‌توان به Pepper و Nao اشاره کرد.

ساخت ماسک چندبار مصرف فیلتردار با قابلیت شستشو

 همه گیری ویروس کرونا یا کووید ۱۹ تقریبا به همه کشورهای روی کره زمین رسیده است. با توجه به تقاضای زیاد، بسیاری از کشورها با کمبود ماسک صورت مواجه شده‌اند. ماسک‌های متداول یکبار مصرف هستند. به این ماسک‌ها N94 یا N95 گفته می‌شود که در اصل برای فیلتر کردن ۹۵٪ از ذرات ریز هوا ساخته شده‌اند. اما آنها قادر به حفظ عملکرد فیلتری خود نیستند زیرا عملکرد الکترواستاتیک آنها هنگام قرار گرفتن در معرض آب از بین می‌رود. به تازگی، یک گروه از پژوهشگران KAIST (موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره) از توسعه نانو فیلتر قابل شستشو و قابل استفاده مجدد برای ماسک‌های صورت که می‌توانند درون ماسک‌های جراحی استاندارد قرار بگیرند، خبر دادند. این ماسک‌ها را می‌توان تا ۲۰ مرتبه بدون پایین آمدن عملکرد و راندمان با آب شست یا در اتانول ضدعفونی کرد.

تشخیص بیماری با استفاده از هوش مصنوعی

شرکت هواوی با هوش مصنوعی خود میتواند کووید ۱۹ را با دقت بیش از ۹۸ درصد و در دو دقیقه تشخیص دهد. غول فناوری هواوی (Huawei) در حال توسعه یک سامانه تشخیصی برای مبارزه با ویروس کرونا است. این فناوری اکنون در برخی کشورها در حال آزمایش است. در این روش به جای نمونه‌گیری از تجزیه و تحلیل سی‌تی اسکن ریه استفاده می‌کند. هوش مصنوعی با دقت ۹۸ درصد و تنها پس از دو دقیقه می‌تواند نتیجه را اعلام کند. روش معمول آزمایش شامل نمونه گیری از بزاق و آزمایش آن است که زمانبر است و حتی اکنون به دلیل نقص برخی کیت‌ها ممکن است در آزمایش اولیه تشخیص داده نشود.

تشخیص بیماری با استفاده از هوش مصنوعی توسط هواوی

تبدیل ماسک‌های غواصی به ماسک‌های تنفسی برای مبارزه با کووید۱۹

کمبود تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک، دستگاه تنفس و تهویه هوا یکی از بزرگترین مشکلات در همه گیری ویروس کرونا است. برای حل این مشکل، شرکت ایتالیایی Isinnova راهکاری جایگزین ارائه کرده است. ایده جدید این است که ماسک‌های غواصی Decathlon را به ماسک‌های تنفسی اضطراری تبدیل کند که برای افرادی که از ویروس کرونا رنج می‌برند، ضروری است.

پذیرش و تریاژ بیماران مشکوک به ویروس کرونا توسط ربات ها

در حال حاضر امکانات درمانی برای مقابله با کووید۱۹ تلاش می‌کنند تعامل میان بیماران و کارکنان به حداقل برسد. ماسک صورت و سایر اقدامات احتیاطی کمک کننده هستند، اما فناوری‌های پیشرفته کمک می‌کند تا برخی از کارها به طور کامل بدون کارکنان انسانی انجام شود. شرکتی لهستان Wegree، ربات‌های انسان دوستانه‌ای را تولید می‌کند که به طور معمول برای استقبال از مردم در فروشگاه‌ها، مراکز خرید و سایر مشاغل طراحی شده‌اند و به سؤالات آنها پاسخ می‌دهند. اکنون Wegree ربات‌های خود را برای خدمت به عنوان پرسنل پذیرش و تریاژ در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها تکمیل کرده است و نیاز انسان به تعامل با افراد آلوده را کاهش می‌دهد.

این ربات‌ها بیمارستان‌ها را از ویروس کرونا پاک می کند

شرکت UVD Robots یک شرکت دانمارکی است که در حال ساخت ربات‌هایی با توانایی ضد عفونی کردن اتاق بیماران و سالن‌های بیمارستان‌ها است. این ربات‌ها می‌توانند تقریباً هر چیزی را ضدعفونی کنند. هر ربات مجموعه‌ای متحرک از چراغ‌های پرقدرت ماوراء بنفش با طول موج کوتاه است که انرژی کافی برای شکستن DNA یا RNA هر میکروارگانیسمی را دارد.

این ربات‌ها بیمارستان‌ها را از ویروس کرونا پاک می کند

استفاده از ربات‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

پژوهشگران دانشگاه ملی تایپه، تایوان ایده‌هایی برای استفاده از ربات‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مطرح کردند. زمان، یک مسئله مهم در برخورد با افراد مبتلا به ویروس کرونا است. همچنین به دلیل فاجعه اضطراری فعلی، پزشکان باید از راه دور بیماران را کنترل کنند و جلوگیری از تماس مستقیم با فرد آلوده یک اولویت پزشکی است. از طرفی نظارت و درمان فوری با استفاده از کیت‌های خاص باید انجام شود. در نتیجه پژوهشگران ربات AmbuBot را طراحی و ساخته‌اند که می‌تواند راهکاری مفید در این وضعیت باشد. AmbuBot می‌تواند در مکان‌های مختلف به ویژه در مناطق شلوغ یا قرنطینه قرار گیرد. همچنین می‌تواند برای بیماران دچار ایست قلبی در حالت‌های مختلف عملکرد از دستی تا نیمه خودکار و حتی عملکرد کاملا خودکار بکار گرفته شود.


بیشتر بخوانیم:
همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود
استفاده از داده های شرکت Facebook‌ برای کسب اطلاعات در مورد COVID-19


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *