آشنایی با برترین شرکتهای ژنومیک (بخش نخست)

توالی ژنوم طی سه دهه گذشته موجب شگفتی‌های علمی و اقتصادی بسیاری بوده است. پروژه ژنوم انسان در سال ۱۹۹۰ با هدف تلاش برای نقشه برداری و تعیین توالی کل ژنوم انسان آغاز شد. این پروژه برجسته و جسورانه ۱۳ سال زمان برد و حدود ۲٫۷ میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه داشت. از آن زمان، مقدار اطلاعات ژنتیکی چندین برابر شده است. مصرف کنندگان به آزمایش‌های ژنتیکی و حتی اطلاعات توالی ژنوم خود دسترسی دارند. مردم می‌توانند از طریق این آزمایش‌ها اطلاعاتی در مورد اجدادشان به دست آورند، در حالی که هزینه این آزمایش‌ها به شدت کاهش یافته است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

MIT Review در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که یک شرکت ژنتیکی در ایسلند با نام DeCode Genetics توالی‌های کامل DNA را از ۱۰۰۰۰ فرد جمع آوری کرده است. از آنجا که جمعیت ایسلند حدود ۳۲۰۰۰۰ شهروند است و آنها نسبتاً به هم مرتبط هستند، Decode گفت که می‌تواند به طور دقیق ساختار DNA تقریبا کل جمعیت کشور، از جمله کسانی که هرگز در این مطالعات شرکت نکرده‌اند را حدس بزند.

و اگر شما به این فکر کنید که شرکت Illumina، غول توالی DNA، در ژانویه ۲۰۱۷ از دستگاه جدیدی رونمایی کرده است که گفته می‌شود تمام ژنوم شما را با کمتر از ۱۰۰ دلار تعیین می‌کند، شما حتماً به این فکر می‌کنید که چرا یک استارت‌آپ ژنومیک تأسیس نکرده‌اید. به طور کلی برای انجام این کار توصیه می‌شود که بازار و رقابت‌های آینده خود را تجزیه و تحلیل کنید، بنابراین در اینجا فهرستی از شرکت‌های موفق در ژنومیک را می‌بینید.

۱) ژنومیک شخصی

فرآیند آزمایش ژنتیک در هر کجا تقریباً یکسان است. شرکت‌ها به شما یک ابزار برای جمع آوری بزاق می‌فرستند. پس از ارسال نمونه، آن را بررسی می‌کنند و پس از مدتی شما گزارش واقعی خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کنید.

به رغم برخی مسائل نظارتی با FDA، شرکت‌های ژنومیک شخصی هر روز تلاش می‌کنند تا اظلاعات ژنومیک را در دست بیماران قرار دهند. با این حال، با توجه به الزامات قانونی، برخی از شرکت‌ها همچون Pathway Genomics، Navigenics یا آزمایشگاه Gentle بلژیک مدل کسب و کار خود را تغییر دادند: به رغم مشتریانی که مستقیماً سفارش آزمایش ژنتیکی می‌دهند، تنها یک پزشک می‌تواند آن را برای بیمار درخواست کند. در اینجا فهرست شرکت‌هایی را می‌بینید که به عنوان یک شرکت در بازار امکان دریافت سفارش مستقیم از مشتری (DTC) را دارند.

الف) ۲۳andme

یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ژنتیک شخصی که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و دسترسی آسان و مقرون به صرفه به اطلاعات ژنتیکی را ارائه می‌دهد. نام این شرکت از این واقعیت برگرفته شده که DNA انسان با ۲۳ جفت کروموزوم سازماندهی شده است. شرکت ۲۳andme که در مانتین ویو مستقر است در حال حاضر بزرگترین پایگاه داده اطلاعات DNA بیماران را با بیش از ۲،۰۰۰،۰۰۰ مشتری و ۴۰۰ میلیون نقطه داده فنوتیپیک ایجاد کرده است!

در ابتدا، این شرکت خدماتی را ارائه می‌داد تا به افراد احتمال بیماری خاصی همچنین اطلاعاتی مربوط به تاریخچه خانواده‌اش را بدهد. FDA در سال ۲۰۱۴ عملکرد ۲۳andme را محدود کرد چرا که خدمات اطلاع‌رسانی سلامت برای مشتریان واضح و کافی نبود. بنابراین این شرکت عمدتاً فعالیت خود را برای ارائه اطلاعات مربوط به اجداد مشتریان اختصاص داد. FDA در آوریل ۲۰۱۷ مجدداً خدمات ۲۳andme را تأیید کرد و هدف آنها این است که به افراد بگویند مستعد مبتلا به چه بیماری‌هایی هستند.

ب) Futura Genetics

این شرکت سال ۲۰۱۴ در پراگ پایتخت جمهوری چک تأسیس شد و به شما یک آزمایش DNA در مورد استعداد ابتلا به ۲۸ بیماری رایج مانند سرطان ریه، لوپوس، ملانوما، میگرن، بیماری آلزایمر، سرطان سینه یا مثانه ارائه می‌دهد. مهم نیست که در کدام بخش از جهان زندگی می‌کنید، می‌توانید از خدمات این شرکت بهره‌مند شوید، به صورت آنلاین سفارش دهید و ابزار آزمایش را در هر کجا تحویل بگیرید. گروه کارشناسان در این شرکت مناسب‌ترین نشانه‌های ژنتیکی برای هر بیماری را بر اساس تجربه خود انتخاب می‌کند.

ج) Veritas Genetics

این شرکت در ماساچوست مستقر است و در سال ۲۰۱۴ توسط George Church تأسیس شد. یک سال بعد، او در پروژه ژنوم شخصی (PGP) در دانشکده پزشکی هاروارد، کل توالی ژنوم تقریباً ۵۰۰۰ نفر شرکت کننده را در دسترس قرار داد. شرکت Veritas آزمایش‌های خود را در یک آزمایشگاه تحت تأییدیه CLIA انجام می‌دهد و پیش از تعیین توالی ژنوم به دستور پزشک شما نیاز دارد.

Veritas Genetics به عنوان نخستین شرکت موفق به تشخیص، تجزیه و تحلیل و تفسیر ژنوم انسان با کمتر از ۱۰۰۰ دلار شناخته شده است. Veritas در سال ۲۰۱۶ به Techcrunch گفت که محصول myGenome این شرکت حتی یک قدم جلوتر می‌رود و وعده داده است تمام مجموعه نتایج آزمایش DNA را به تلفن هوشمند شما ارسال کند. این مجموعه شامل نتایج آزمایش و مشاوره ژنتیکی است که به شما کمک می‌کند تا آنچه را که این نتایج نشان می‌دهد را کشف و تفسیر کنید.

د) Counsyl

بررسی‌های MIT Technology نشان می‌دهد که ۳٫۶ از همه والدین در ایالات متحده پیش از تلاش برای داشتن نوزاد از آزمون ژنتیک Counsyl استفاده می‌کنند. این آماری شگفت‌انگیز برای این شرکت است که ده سال پیش آزمایش‌های ژنتیکی DTC را آغاز کرد و توسط یک گروه از دوستان در استنفورد تأسیس شد. شرکت Counsyl که در سان فرانسیسکوی جنوبی مستقر است آزمایشی را بفروش می‌رساند که می‌تواند زوج‌هایی را که در معرض خطر داشتن فرزند با تعدادی از بیماری‌های ارثی، از جمله فیبروز سیستیک، تی سکس، آتروفی عضلانی ستون فقرات، بیماری سلول‌های داسی شکل و بیماری گلیکوژنوز نوع دو (Pompe) را تشخیص دهد.

هزینه آزمایش Counsyl حدود ۳۴۹ دلار برای یک فرد یا ۶۹۸ دلار برای یک زوج است و در حال حاضر توسط بیش از ۱۰۰ درمانگاه باروری در سراسر ایالات متحده ارائه می‌شود. حتی برخی از بیمه‌گران این آزمایش‌ها را پوشش می‌دهند. تا کنون Counsyl در مجموع ۱۰۲ میلیون دلار افزایش داشته است و این شرکت یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های ژنومیک شخصی در بازار است.


بیشتر بخوانید:

>>ژن درایو: ویرایش ژنتیکی برای تولید پشه های مقاوم در برابر مالاریا

>>انجام نخستین آزمایش ویرایش ژن CRISPR روی یک انسان

>>امید تازه ای برای درمان بیماری دیستروفی عضلانی دوشن


نویسنده: Bertalan Mesko

منبع: linkedin

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *