تشخیص به موقع بیماری رتینوپاتی دیابتی با الگوریتم یادگیری ماشین گوگل

الگوریتم گوگل به افراد مبتلا به دیابت در هند کمک می‌کند از بیماری که به نابینایی منجر می‌شود دوری کنند. یکی از علت‌های نابینایی در سراسر جهان، بیماری چشمی رتینوپاتی دیابتی است. این بیماری برای افرادی که برای سال‌ها به بیماری دیابت مبتلا هستند تهدیدی جدی به شمار می‌آید. گروه پژوهشگران گوگل این الگوریتم را برای داده‌های دو بیمارستان تخصصی چشم در هند اجرا کردند. نشان داده شد الگوریتم در تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابت عملکردی مشابه چشم‌پزشکان دارد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تشخیص به موقع بیماری رتینوپاتی دیابتی با الگوریتم یادگیری ماشین گوگل
بیماری رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) به وضعیتی گفته می‌شود که رگ‌های خونی شبکیه‌ی چشم به خاطر قندخون بالا تخریب می‌شوند. آسیب به شبکیه‌ی چشم در طول زمان در بینایی اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری برای افرادی که برای سال‌ها به بیماری دیابت مبتلا هستند تهدیدی جدی به شمار می‌آید. اگر بیماران به صورت پیوسته به پزشک مراجعه کنند، این بیماری در مراحل نخست خود قابل شناسایی است.

مطالعات نشان می‌دهد که در هند ۶۹ میلیون از افراد به دیابت مبتلا هستند. همچنین معاینه‌های دوره‌ای برای همه بیماران دیابت انجام نمی‌شود، به خصوص برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند. در حالی که دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بسیار دشوار است، تعداد چشم‌‌پزشکان آموزش دیده نیز به اندازه‌ی کافی نیستند. طبق آمار ۴۵ درصد از بیماران دیابت بینایی خود را از دست داده‌اند بدون این‌که حتی بیماری رتینوپاتی تشخیص داده شود.

تشخیص به موقع بیماری رتینوپاتی دیابتی با الگوریتم یادگیری ماشین گوگل

چشم‌پزشکان متخصص بیماری را با تحلیل تصویرهای شبکیه‌ی چشم بیمار و جستجوی ضایعات موجود روی آن تشخیص می‌دهند و شدت آن را تعیین می‌کنند. ضایعات روی شبکیه ممکن است شامل خونریزی یا آسیب‌های عروقی ﻣﻴﻜﺮﻭﺁﻧﻮﺭﻳﺴﻢ باشد.

سال گذشته گوگل اعلام کرد تصمیم دارد با استفاده از مجموعه‌‌ی ۱۲۸۰۰۰ تصویر شبکیه‌ی چشم و یک الگوریتم تشخیص تصویر، علایم بیماری رتینوپاتی دیابتی را تشخیص دهد. در آزمایش‌های بعدی با تصاویر جدید، الگوریتم گوگل در تشخیص علایم بیماری عملکردی مشابه چشم‌پزشکان داشت که موفقیت بزرگی به شمار می‌آمد. گروه پژوهشگران تصمیم گرفتند این الگوریتم را برای داده‌های دو بیمارستان تخصصی چشم Aravind و Sankara در هند اجرا کنند. اخیرا آزمایش‌های بالینی به پایان رسیده است. در بیمارستان Aravind عملکرد الگوریتم نسبت به چشم‌پزشکان در تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابتی برتری داشت. هم‌اکنون گوگل در مراحل نخست توسعه‌ی الگوریتم تشخیص بیماری رتینوپاتی دیابتی در هند است.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی این توانایی را دارند که مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت را گسترش و دسترسی به خدمات بهداشتی برای هر فرد را افزایش دهند. به خصوص برای افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند و یا قشر کم‌درآمد جامعه که به متخصصان کمتری دسترسی دارند پیشرفت قابل توجهی فراهم شده است.

در هند این مسئله بسیار اهمیت دارد زیرا تعداد مبتلایان به دیابت و در نتیجه بیماری رتینوپاتی دیابتی در حال افزایش است. همان‌طور که گفته شد بیماری رتینوپاتی به نابینایی منجر می‌شود. طبق پژوهش انجمن چشم‌پزشکان هند در سال ۲۰۱۴، از جامعه‌ی نمونه‌ی ۶۲۰۰ نفری که مبتلا به دیابت هستند، حدود ۲۲ درصد بیماری رتینوپاتی دیابتی دارند. این نکته مهم است علایم این بیماری برای کسانی که هنوز دچار اختلال بینایی نشده بودند شناسایی شد. بنابراین معاینه‌ی پیوسته‌ی چشم توسط پزشک از عوامل مهم جلوگیری از اختلال بینایی و نابینایی به شمار می‌آید. با این‌که بهره‌مندی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و حتی واقعیت مجازی در بخش بهداشت و درمان هند گسترش یافته هنوز راه طولانی برای جایگزینی تشخیص پزشکان با هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها در پیش است.

پنگ (Peng) مدیر محصول بخش پژوهش گوگل می‌گوید: «موفقیت الگوریتم هوش مصنوعی گوگل به پذیرش فراهم‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی هند وابسته است. آنها باید بتوانند تعداد بیماران بیشتری را مدیریت کنند چراکه با این الگوریتم افراد بیشتری با بیماری رتینوپاتی دیابتی تشخیص داده خواهد شد. ظرفیت یادگیری ماشینی زمانی تحقق می‌یابد که تامین‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی همسو شوند.»

تشخیص به موقع بیماری رتینوپاتی دیابتی با الگوریتم یادگیری ماشین گوگل


در زمینه‌ی بیماری دیابت و فناوری‌های آن بیشتر بخوانید:
>>دریافت تأییدیۀ اتحادیۀ اروپا برای سامانۀ نظارت پیوسته بر گلوکز Eversense
>>جلوگیری از رشد زخم‌های دیابتی با کفی کفش هوشمند


منبع: Quartz Media

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *