آشنایی با سکته مغزی و پیامدهای آن

سکته مغزی یکی از دلایل مرگ و میر و محدودیت فیزیکی در سراسر جهان است. به طوریکه سکته سال‌های سلامت زندگی فرد را محدود می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی توضیحات بیشتری در مورد سکته مغزی و عواقب آن ارائه می‌دهیم.

سکته مغزی

به تعریف سازمان بهداشت جهانی سکته مغزی سانحه‌ای در مغز است که در آن مغز به صورت سریع علائم موضعی یا کلی اختلالات مغزی-عصبی شدت می‌گیرد. علائم به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر حضور دارند. این شرایط جدی است و می‌تواند سبب فوت شود. اما دلیل واضحی به جز اختلالات عروقی برای آن وجود ندارد. در این شرایط از بین رفتن سلول‌های مغز بر اثر انسداد رگ، خونریزی مغزی و خونریزی زیر عنکبوتیه ایجاد می‌شود.

آمار مربوط به سکته مغزی به اعلام WHO

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته می‌شوند. از این تعداد ۵ میلیون مرگ، و ۵ میلیون نیز نوعی از معلولیت را تجربه می‌کنند. معیاری با عنوان disability-adjusted life year (DALY) وجود دارد که به نوعی بار بیماری را در زندگی فرد نشان می‌دهد.

این معیار در دهه ۱۹۹۰ به عنوان راهی برای مقایسه طول عمر در کشورهای مختلف به کار می‌رود. DALY برای یک بیماری یا هر شرایط سخت و بیماری مجموع سال‌های از دست رفته زندگی به علت مرگ زودرس (YLLS) و سال‌های زندگی فرد که با محدودیت فیزیکی صرف شده است (YLD) را نشان می‌دهد.

 Global Burden of Disease Study  با DALY سکته مغزی را دومین علت مرگ در جهان و سومین علت مرگ زودتر و معلولیت زودرس است. از کل DALY جهانی بیماری‌های مغزی-عروقی بزرگ‌ترین سهم را دارند(۴.۱ درصد).

استفاده از DALY در زمینه علوم سلامت و تحلیل‌های سلامت روزانه در حال گسترش است. این معیار نه تنها سال‌های از دست رفته زندگی بر اثر فوت زودهنگام را نشان می‌دهد، بلکه سال‌هایی از زندگی، که به علت شرایط سخت جسمی یا محدودیت فیزیکی، که سال‌های سلامت نیستند را نیز نشان می‌دهد.

عکس سی تی اسکن سکته مغزی

شاخص های مهم در کیفیت استفاده از ویلچر

علائم سکته به شدت و محل مسبب سکته بستگی دارد. این عوامل تعیین کننده میزان تحرک فرد پس از سکته نیز هست. تحرک شخصی می‌تواند شامل راه رفتن به صورت مستقل یا وابستگی به یک وسیله کمکی مانند عصا، ویلچر و … باشد.

ضعف، عدم کنترل یا کاهش کنترل روی حرکت عضلات؛ یا درد. هر یک از این عوامل می‌تواند یک سمت بدن یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

کاهش حس یا از دست دادن حس در سمتی از بدن که تحت تاثیر قرار گرفته است.

سختی در نشستن با گرایش به خم شدن یا افتادن به طرفی از بدن که حس آن کاهش یافته است.

فرد بیمار ممکن است توانایی راه رفتن یا ایستادن برای زمان محدود را داشته باشد.

دشواری در سخن گفتن و بلع. این امر خوردن و آشامیدن را دشوار می‌سازد.

دشواری در کنترل دفع یا به حد کافی عکس العمل سریع نداشتن.

نکات مهم در استفاده از ویلچر

ویلچر مناسب این بیماران باید به خوبی پشت بدن و تنه قرار گیرد. هدف حفظ تعادل و تقارن بدن هنگام نشستن است.

برای قرار گرفتن پا باید مکان مناسبی روی ویلچر باشد. این رکاب‌های در قمست پا می‌تواند متحرک باشد. با این امکان بیمار می‌تواند راحت‌تر روی ویلچر جابه‌جا شود. حتی نشستن و برخواستن نیز ساده می‌شود.

در این بیماران ممکن است یکی از دست‌ها تحت تاثیر قرار گرفته باشد. بیماران بسیاری نمی‌توانند ویلچر را با دست خود هدایت کنند. بنابراین ویلچر آنان باید امکان حرکت با استفاده از دست سالم یا چرخش با پای سالم را به آنان بدهد.

اگر کاربر ویلچر مشکلات دیگری نیز دارد، با یک متخصص تولید کننده لوازم کمکی مشورت کنید.


بیشتر بخوانیم:
بهبود توانبخشی سکته مغزی با تلنگری به مغز
فناوری های پوشیدنی و تاثیر آن بر توانبخشی بیماران سکته مغزی
نتایج امیدوارکننده آزمایش اسکلت بیرونی ReStore برای توانبخشی پس از سکته


منبع: physiopedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *