ایده های خلاقانه فناوری سبز

با پیشرفت فناوری و صنعتی شدن، به استفاده از محصولات تولید انبوه عادت کرده‌ایم. در این میان پسماند صنعتی فکر بسیاری از طبیعت دوستان را به خود جلب کرده است. فناوری سبز در کنار فناوری‌های ماشینی و خودکار در حال پیشرفت است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا وپوشیدنی با ایده‌های خلاقانه فناوری سبز(فناوری سازگار با محیط زیست) آشنا خواهیم شد.

قاره بازیافت شده

ساخت تصفیه کننده پوشیدنی هوا

 شرکت استونیایی Respiray یک دستگاه تصفیه کننده پوشیدنی هوا ساخته است که می‌تواند بیش از ۹۹٪ ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوایی که فرد استنشاق می‌کند را با استفاده از اشعه فرابنفش از بین ببرد.

طراحی کیوسک خورشیدی برای دست فروشان

 این مخترع جوان، Usman Dalhatu، یک کیوسک خورشیدی به نام iCart Solution طراحی کرده است که فروشندگان محلی و دست‌فروشان را از ژنراتور بی‌نیاز می‌کند. این کیوسک متحرک دارای باتری، اجاق گاز، میز قابل حمل و تلویزیون برای سرگرمی افراد منتظر است. همچنین محفظه‌های مختلفی برای نگهداری مواد غذایی در نظر گرفته شده است. iCart Solution دارای یک صفحه خورشیدی است که می‌تواند برای شارژ تلویزیون و اجاق گاز استفاده شود. این اختراع دست‌فروشان را از نصب سازه‌های غیرقانونی در بازارها و کنار جاده‌ها و خیابان منصرف می‌کند.

طراحی کیوسک خورشیدی برای دست فروشان

ابداع یک نورگیر خورشیدی برای شیرین کردن آب دریا

 یک طراح به نام Henry Glogau دستگاهی ابداع کرده است که از آب دریا برای ایجاد نور و روشنایی، آب آشامیدنی و تولید انرژی از نمک باقی‌مانده استفاده می‌کند. این طرح با نام Solar Desalination Skylight نامزد نهایی جایزه Lexus Design Award 2021 است، یک مسابقه اختصاص داده شده به توانایی‌های انسان برای ساختن چیزهای خوب برای آینده بشریت و کره زمین. این نورگیر با انرژی پاک و فراوان خورشیدی کار می‌کند. در طول روز، آب دریا با یک لوله به داخل نورگیر کاسه‌ای شکل وارد می‌شود. این آب با انرژی خورشید تقطیر و قابل شرب می‌شود. این نورگیر از نمک باقیمانده برای تولید بار الکتریکی و تأمین روشنایی در طول شب استفاده می‌کند. این طرح ارزان و کاربردی است و از منابع در دسترس برای حل مسائل اساسی که مردم مناطق فقیرنشین با آن مواجه هستند، بهره می‌برد.

ابداع یک نورگیر خورشیدی برای شیرین کردن آب دریا

این حلقه ترموالکتریک بدن را به یک باتری تبدیل می کند

 دانشمندان دانشگاه کلرادو یک پوشیدنی ترموالکتریک ساختند که می‌تواند به عنوان حلقه استفاده شود و از بدن انسان انرژی برداشت کند. این پوشیدنی ارزان و نرم با استفاده از ژنراتورهای حرارتی، دمای داخلی و طبیعی بدن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این وسیله کوچک می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه‌های الکترونیکی همراه و پوشیدنی را تأمین کند. ۴mb2s

بدست اوردن انرژی از پوست انسان

 یک دستگاه ترموالکتریک با استفاده از اختلاف دمای دوسر یک ماده اختلاف ولتاژ ایجاد می‌کند.در دستگاه‌های ترموالکتریک کنونی به علت سختی بالا استخراج انرژی از سطوح ناهموارممکن نیست. پروفسور Yongtaek Hong از دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ملی سئول به همراه Dr. Seungjun Chung  از آزمایشگاه Soft Hybrid Materials Research Center در KISRT در کره یک دستگاه ترموالکتریک منعطف برای برطرف ساختن این مشکل ساخته‌اند. دستگاه حاصل توانی سه برابر سایر دستگاه‌های ترموالکتریک دارد و با متصل شدن به پوست انسان چگالی توانی برابر ۷ μW/cm2 تولید می‌کند. فرآیند ساخت این دستگاه کاملا ماشینی است و امکان تولید انبوه آن میسر شده است.

بدست اوردن انرژی از پوست انسان

استخراج آب از هوا با دستگاهی کوچک و قابل حمل

گروهی از پژوهشگران جنرال الکتریک برای ساخت و طراحی دستگاه جدید قابل حملی که هوا را به آب تبدیل می‌کند، یک قرارداد چهار ساله ۱۴٫۳ میلیون دلاری با دارپا منعقد کردند. این دستگاه بسیار جمع و جور به معنای واقعی کلمه می‌تواند از هوا، آب سالم و تمیز تولید کند. این پروژه انقلابی AIR2WATER نام دارد. دستگاه ابتکاری AIR2WATER از مواد جاذب برای جذب هوا، فرآیندهای حرارتی و طراحی‌های منحصر به فرد سه بعدی برای تولید آب روزانه برای ۱۵۰ سرباز، حتی در محیط‌های صحرایی استفاده خواهد کرد.

استخراج آب از هوا با دستگاهی کوچک و قابل حمل

یک کارآفرین کنیایی زباله‌های پلاستیکی را به آجرهای محکم‌تر از بتن تبدیل می‌ کند

 زباله‌های پلاستیکی آسیب‌های جبران ناپذیری به کره زمین وارد می‌کند. سالانه دست کم ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها در حال بازیافت این زباله‌ها به محصولات مفید مانند لباس ورزشی، خانه‌های ارزان قیمت، خودروهای برقی و غیره هستند. یکی از آنها شرکت Gjenge Makers است.

این استارت‌آپ توسط یک زن کارآفرین کنیایی در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد. این شرکت تولید کننده محصولات ساختمانی پایدار، جایگزین و مقرون به صرفه است و ضایعات پلاستیک را به مصالح بادوام ساختمانی تبدیل می‌کند. این مصالح ساختمانی شامل آجر، کاشی و روکش منافذ است. کارگران این شرکت، ضایعات پلاستیکی را با شن مخلوط و آنها را گرم می‌کنند، در نتیجه آجری پنج تا هفت برابر محکم‌تر از بتن و سبک‌تر از آن تولید می‌شود. آنها از نوعی زباله پلاستیکی استفاده می‌کنند که دیگر قابل بازیافت نیست.

پاکسازی زباله‌های اقیانوس با یک قاره شناور

یک طرح مفهومی چشمگیر به نام “قاره هشتم” یک ایستگاه شناور است که می‌تواند یکی از مهم‌ترین مسائل سیاره ما، زباله‌های اقیانوس‌، را حل کند. این طرح که توسط Lenka Petráková ایجاد شده است برنده جایزه بزرگ معماری و نوآوری بنیاد ژاک‌روجری در سال ۲۰۲۰ شد. قاره هشتم که برای شناور شدن در اقیانوس آرام ایجاد شده، شامل چندین قسمت برای جمع‌آوری زباله، تخریب زیستی زباله‌ها، برداشت انرژی جزر و مد، مرکز تحقیقات و آموزش، گلخانه‌ و محل زندگی افراد است. کل سکوی این قاره با استفاده از انرژی امواج و همچنین انرژی خورشیدی خودکفا و کاملاً پایدار است.

 پاکسازی زباله‌های اقیانوس با یک قاره شناور

ساخت قطعات پهپاد با ضایعات آناناس

گیاه آناناس در طول زندگی خود تنها یکبار میوه می‌دهد. پس از برداشت میوه‌های آناناس، برگ‌ها با تجزیه یا سوزاندن دفع می‌شوند که می‌تواند موجب آلودگی هوا شود. پژوهشگران در مالزی روشی برای تبدیل فیبر موجود در برگ‌های آناناس به مواد محکم برای ساخت قاب‌های هواپیماهای بدون سرنشین کشف کردند.

هواپیماهای بدون سرنشین ساخته شده از برگ آناناس نسبت مقاومت به وزن بیشتری نسبت به قاب‌های ساخته شده با الیاف مصنوعی داشتند و همچنین ارزان‌تر و سبک‌تر هستند. در نهایت اگر هواپیمای بدون سرنشین آسیب ببیند، این قاب می‌تواند در زمین مدفون و طی دو هفته تخریب شود. نمونه اولیه هواپیماهای بدون سرنشین تا حدود ۱۰۰۰ متر پرواز کردند. هدف این گروه ساخت پهپادهای بزرگتر است که بتواند محموله بیشتری را برای اهداف کشاورزی و نظارت هوایی در خود جای دهد. توسعه هواپیماهای بدون سرنشین با برگ آناناس، نویدبخش نوآوری و خلاقیت برای یافتن راه‌هایی برای استفاده از زباله است.

نخستین عینک ساخته شده از پلاستیک بازیافتی

عینک Ocean Cleanup حاصل از بازیافت زباله‌های پلاستیکی کار از طراحی با نام Yves Béhar و شرکت سازنده عینک Safilo است. این عینک از زباله دان اقیانوس آرامساخته می‌شود. تخمین زنده می‌شود که هر جفت عدسی برابر ۲۴ زمین فوتبال آمریکایی پلاستیک را از چرخه اقیانوس آرام محو می‌سازد. قیمت این عینکها ۱۹۹ یورو است.

ماشین خورشیدی با توانایی طی ۱۶۰۰ کیلومتر در هر بار شارژ

 جدیدترین ماشین Aptera یک ماشین سه چرخ خورشیدی با ظرفیت دو سرنشین است با نام SolarEV که در زمان پارک شدن توسط صفحات خورشیدی شارژ می‌شود. در حالت محرک جلو با توان ۱۵۰ کیلووات ساعت در مدت ۳.۵ ثانیه، سرعت ماشین از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت آن ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

ساخت خانه‌های مقرون به صرفه با استفاده از زباله‌های پلاستیکی بازیافت شده

 استارتاپ نروژی Othalo در حال توسعه خانه‌های مقرون به صرفه و مستحکمی است که از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی برای مقابله با کمبود مسکن در آفریقا ساخته می‌شوند. هر خانه‌ای که Othalo می‌خواهد بسازد به حدود هشت تن پلاستیک نیاز دارد. اما این مشکلی نیست، زیرا تقریباً در همه جای دنیا، زباله‌های پلاستیکی کافی برای ساخت یک خانه وجود دارد. از سال ۱۹۵۰، هزاران میلیارد تن پلاستیک در سطح جهان تولید شده است که فقط ۹ درصد آن بازیافت می‌شود.

این طرح به کاهش ضایعات پلاستیکی کمک می‌کند و همچنین برای مناطقی که مصالح ساختمانی سنتی کمیاب و گران هستند، یک راه‌کار است. نخستین کارخانه تولید عناصر ساختمانی با استفاده از پلاستیک بازیافتی سال آینده در کنیا احداث می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ساخت نخستین خانه‌های پلاستیکی در سال ۲۰۲۲ در آفریقا آغاز شود.

سواری لذت بخش با چهارچرخه پدالی و خورشیدی Screecher

استارت‌آپ Sunox یک چهار چرخ سازگار با محیط زیست توسعه داده است که در عرض ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این مدل در مقایسه با چرخ‌های معمولی دارای چهار چرخ و یک سایبان خورشیدی خمیده برای محافظت از فرد است. Screecher به چند روش مختلف رانده می‌شود: رکاب زدن، توسط دو موتور الکتریکی نصب شده در چرخ‌های عقب یا ترکیبی از هر دو.

باتری لیتیوم یونی آن قابل جدا شدن است و محدوده ۳۲ کیلومتری را با یک بار شارژ در شرایط عادی سواری و بدون پدال زدن یا تا ۵۶ کیلومتر با کمک پدال امکان‌پذیر می‌کند. اگر باتری کاملاً خالی باشد، انرژی خورشیدی از صفحات سقف می‌تواند باتری را در مدت شش ساعت شارژ کند. قیمت اولیه Screecher در ایالات متحده ۴۴۹۵ دلار در نظر گرفته شده است.

ساخت یک خودرو الکتریکی کوچک با زباله‌های بازیافتی

دانشجویان دانشگاه صنعتی آیندهوون این خودرو را برای اثبات اینکه “زباله‌ها ماده ارزشمندی هستند” ساخته‌اند. در مجموع ما ۲٫۱ میلیارد تن زباله در سال تولید می‌کنیم. این گروه برای نشان دادن امکان استفاده مجدد از این زباله‌ها روشی مفید در پیش گرفتند. نتیجه نهایی کار آنها یک خودروی الکتریکی با ظاهری اسپرت به نام لوکا است که تقریباً به طور کامل از زباله‌های بازیافتی ساخته شده است.

 ساخت یک خودرو الکتریکی کوچک با زباله‌های بازیافتی

ساخت تک چرخ الکتریکی با ابزارهای ساده

 این وسیله نقلیه خلاقانه Vector نام دارد و تنها با استفاده از قطعات اصلی و بدون نیاز به ابزار آلات پیچیده ساخته می‌شود. وقتی به محصول نهایی نگاه می‌کنید، غیرممکن است از زحماتی که برای ساختن این کار با چنین قطعات و ابزار محدودی کشیده شده، قدردانی نکنید. با این حال، این تک چرخ در خطوط مستقیم خیلی خوب کار می‌کند و در کنترل و چرخش فرمان به پیشرفت نیاز دارد.


بیشتر بخوانیم:
بازیافت پشم به صورت یک پارچه شکل پذیر می تواند ساخت پوشیدنی ها را متحول سازد
۲۱ نمونه از سازه های دوستدار طبیعت در جهان(بخش نخست)


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *