آشنایی با هشت اسکلت بیرونی پیشتاز در دنیا

ارزش صنایع اسکلت‌های بیرونی در حال افزایش است. به طوریکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ به ۲.۵ میلیارد دلار با ۲۴ درصد رشد سالانه برسد. در حدود یک دهه برای ساخت اسکلت‌های بیرونی و معرفی آنان وقت صرف شده است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور مهمترین محصولات اسکلت بیرونی در دهه‌ی اخیر می‌پردازیم.

اسکلت بیرونی Ekso ساخت Ekso Bionics

نخستین اسکلت بیرونی دنیا از دل آزمایشگاه UC Berkeley سر برآورد. اسکلت بیرونی Ekso با تجربه‌ی یکی از فعالان همین آزمایشگاه ساخته شد. کلیه‌ی افراد دارای مشکلات حرکتی در ناحیه‌ی پایین‌تنه می‌توانند از این اسکلت بیرونی برای راه رفتن استفاده نمایند. در حال حاضر اسکلت Ekso GT در مراکز درمانی برای آموزش‌های حرکتی و توانبخشی استفاده می‌شود. در حالت خودکار دستگاه بیمار برای راه رفتن به عصا نیاز دارد.

اسکلت بیرونی Ekso

Indego by Parker-Hannifin

این اسکلت بیرونی در دانشگاه Vanderbilt و با همت شرکت Parker-Hannifin طراحی شده است. وزن این اسکلت بیرونی به ۱۱.۷ کیلوگرم می‌رسد و برای توانبخشی و راه رفتن مناسب است. افرادی که در ناحیه‌ی پایین تنه با مشکلات حرکتی دست و پنجه نرم می‌کنند با Indego استقلال بیشتری خواهند داشت. طراحان Indego را برای استفاده‌ی شخصی ساختند، اما هم اکنون در مراکز درمانی از این اسکلت بیرونی در پژوهش‌های حرکتی و توانبخشی استفاده می‌شود. عملگرهای این سامانه با خم شدن کاربر به جلو یا عقب فعال می‌شوند.

تأیید اسکلت بیرونی Indego برای کاربری بیمارستانی و شخصی

اسکلت بیرونی HAL ساخت شرکت CYBERDYNE

با حرکت فرد علائم حرکتی به کمک سیستم عصبی به ماهیچه‌ها منتقل می‌شود. این سیگنال‌های بیوالکتریکی در سطح پوست قابل آشکار سازی است. اسکلت بیرونی پشتیبان HAL با دریافت و تفسیر این داده‌ها مطابق نیاز کاربر حرکت می‌کند. این لباس به کاربر اجازه‌ی ایستادن،‌نشستن، و راه رفتن را با نیروی تفکر خواهد داد.

اسکلت بیرونی HAL

اسکلت بیرونی Rex ساخت شرکت RexBionics

اسکلت بیرونی Rex یک سامانه توانبخشی است و برای افرادی با مشکلات حرکتی طراحی شده است. هدایت سامانه از طریق یک دسته انجام می‌گیرد. این دسته تنها قسمت درگیرکننده‌ی دستان کاربر است و نیازی به استفاده از چوب زیر بغل نیست. آزاد بودن دستان کاربر یکی از نقاط قوت این دستگاه است. ربات REX P برای استفاده در خانه طراحی شده است. این وسیله هنوز تجاری سازی نشده است.

 اسکلت بیرونی REX

اسکلت بیرونی Power Loader Ninja ساخت ActiveLink

این اسکلت بیرونی ژاپنی ساخت ActiveLink در صورت عرضه با قیمتی در حدود ۵ هزار دلار به فروش خواهد رفت. سازندگان این سامانه را تا انتهای سال جاری عرضه خواهند نمود. اسکلت بیرونی Power Loader Ninja برای انجام کارهای سنگین مناسب‌تر است و برای توانبخشی استفاده‌ی چندانی نخواهد داشت. مخاطبان شرکت سازنده‌ی این وسیله کارگران مزارع و انبارها و افرادی هستند که بارهای سنگین را جابه‌جا می‌کنند.

اسکلت بیرونی Ninja

سامانه‌ی شخصی ReWalk

اسکلت بیرونی ReWalk نخستین دریافت کننده‌ی مجوز FDA در میان اسکلت‌های بیرونی هم‌رده‌ی خود بود. ReWalk یک رایانه‌ی هدایتگر، حسگرهای حرکتی و اسکلتی برای پشتیبانی از بدن کاربر دارد. سامانه‌ی اسکلت بیرونی با تقلید از حرکت انسان پاهای فرد را حرکت می‌دهد.

ActiveLink

اسکلت بیرونی HULC

اسکلت‌های بیرونی برای نخستین بار با HULC وارد صحنه‌ی نبرد شد. HULC و اسکلت بیرونی Ekso هر دو دریک آزمایشگاه UC Berkeley زاده شد. این سامانه با عملگرهای هیدرولیکی ساخته شده است. سامانه‌های مشابه از عملگرهای الکترو-هیدرولیکی استفاده می‌نمایند. لذا HULC برای شرایط نبرد مناسب‌تر است.

اسکلت بیرونی HULC

Chinese Exo ساخت EEAE

این اسکلت بیرونی در سال ۲۰۱۷ به جهانیان معرفی شد. سامانه‌ی نظامی Exo عملگرهای هیدولیکی خاص خود را دارد. در یک گزارش تصویری از کارکرد این وسیله، بازده آن در حمل بار ۵ ذکر شده است. به این معنا که کاربر باری به سنگینی ۵ پوند را معادل ۱ پوند حس خواهد کرد. شرکت سازنده همچنان در حال بهبود بخشیدن به این وسیله است.

اسکلت بیرونی Chinese Exo


بیشتر بخوانیم:

توسعه نسل دوم اسکلت های بیرونی نظامی چینی

آشنایی با شرکت سازنده اسکلت بیرونی EksoBionics

اسکلت های بیرونی تجاری پشتیبان کمر و لگن + اینفوگرافی


منبع:zdnet.com
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *