عضلات مصنوعی و پوشیدنی های رباتیک میتواند موجب استقلال حرکتی سالمندان شود

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی عضلات رباتیکی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند سالمندان را مدت بیشتری مستقل نگه دارد. این عضلات توانایی تولید قدرت قابل ملاحظه‌ای را دارند. نیرویی که می‌تواند یک پای مصنوعی را از حالت نشسته به حالت ایستاده درآورد. پژوهشگران قصد دارند این عضلات مصنوعی را در پوشیدنی‌هایی همچون شلوار به کار گیرند. برای آشنایی بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

(چپ) یک کاف برای حمایت از زانو (راست) عضلات مصنوعی می‌توانند یک پای رباتیک را از حالت نشسته به ایستاده درآورند.

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی عضلات رباتیکی جدیدی توسعه داده‌اند. در این عضلات حباب‌های پلاستیکی پر از هوا می‌شود و می‌تواند پا را از حالت نشسته به حالت ایستاده درآورد. بکارگیری این فناوری در شلوارها ممکن است ۱۰ سال طول کشد اما توانایی ما در ایستادن و راه رفتن را بهبود می‌بخشد.

چه افرادی این شلوار را می‌پوشند؟

پروفسور Rossiter، از دانشگاه بریستول، توضیح داد: «در بریتانیا حدود ۱۰ میلیون نفر دارای معلولیت هستند». این تعداد نه تنها شامل افرادی می‌شود که دارای معلولیت‌های عملکردی هستند، بلکه شامل افراد مسن دارای مشکلات حرکتی می‌شود.

تا سال ۲۰۴۶، نسبت افراد بالای ۶۵ سال به تقریبا یک چهارم جمعیت رشد می‌کند. حدود ۱٫۲ میلیون نفر در بریتانیا سکته کرده‌اند. بسیاری از این افراد به فناوری‌های کمک حرکتی نیاز دارند. مشکلاتی که این افراد با آن مواجه می‌شوند نه تنها شامل راه رفتن، نشستن و ایستادن است، بلکه شامل سایر فعالیت‌های روزمره مانند لباس پوشیدن نیز می‌شود. خدمات اجتماعی تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند تا مراقبت‌ها و کاردرمانی بیشتری ارائه دهند. این موضوع پروفسور Rossiter را تحریک کرد تا ۲ میلیون پوند از EPSRC کمک مالی دریافت کند تا راهکارهای رباتیک ارائه دهد. و فناوری‌های کمکی همچون عصا و صندلی چرخدار را بهبود بخشد.

پژوهشگران این فناوری و برخی از پوشیدنی‌های توسعه یافته را برای نخستین بار در جشنواره علوم بریتانیا در Hull نشان دادند. پروفسور Rossiter به BBC گفت: «یکی از اهداف ما این است که از عضلات انسانی تقلید کنیم. به طوری که شما بتوانید این عضلات مصنوعی را در شلوار خود جاسازی کنید و شلواری قدرتمند داشته باشید».

چه فناوری‌های بکار گرفته شده است؟

پروفسور Rossiter با دانشمندان سراسر بریتانیا همکاری می‌کند تا علم نانوذرات، چاپ سه بعدی، توسعه مواد هوشمند و فناوری عضلات مصنوعی را به هم پیوند دهد. پروفسور Rossiter گفت: «رباتیک نرم می‌تواند مواد و ساختارهایی را ایجاد کند که به شیوه‌ای بسیار پیچیده در مقایسه با ربات‌های معمولی رفتار کنند». «ما حرکات ارگانیسم‌هایی را بررسی کرده‌ایم که بسیار پیچیده هستند. برای نمونه حساسیت و کنترل هشت پا. آنها می‌توانند خم شوند و پیچ و تاب خورند و به فضاهای کوچک فشرده شود. ما می‌توانیم برخی از این توانایی‌ها را به عضلات مصنوعی منتقل و این عضلات را روی پوشیدنی‌ها بکار گیریم».

گروه پروفسور Rossiter در جشنواره علوم بریتانیا، عضلات مصنوعی را به نمایش گذاشتند. این عضلات شبیه رشته‌های سوسیس هستند که از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند و می‌توانند با هوا پر شوند. زمانی که عضلات پر از باد می‌شوند، کل ساختار شبیه عضلات واقعی منقبض می‌شود. قدرت قابل توجهی توسط عضلات مصنوعی تولید می‌شود. پژوهشگران دانشگاه بریستول نشان دادند که این نیرو می‌تواند یک پای رباتیک را از حالت نشسته به حالت ایستاده درآورد. این فناوری ممکن است پتانسیل زندگی مستقل طولانی مدت را فراهم کند، اما یک ناکامی احتمالی این است که فرد قدرت عضلات خود را از دست بدهد و عضلات واقعی به مرور زمان ضعیف‌تر شوند.

عضلات مصنوعی شبیه رشته‌های سوسیس ساخته شده از پلاستیکی روشن است

Rossiter پیش‌بینی می‌کند که با مشارکت شرکت‌های طراحی، شلوار ممکن است ۱۰ سال آینده در دسترس باشد. پژوهشگران با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. مانند چگونگی ذخیره انرژی کافی در شلوار بدون اینکه آن را بیش از حد سنگین کند و آن انرژی را برای مدت زمان طولانی ذخیره کند.


بیشتر بخوانیم:

>>بازگشت قدرت بدنی به سالمندان با لباس توان‌ افزای Superflex

>>اسکلت بیرونی مدولار شرکت WeaRobot ویژه افراد ناتوان و سالمندان

>>حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی


منبع: bbc

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *