معرفی اسکلت های بیرونی تجاری پشتیبان کمر و لگن

کاربردهای اسکلت‌های بیرونی در حفظ سلامتی بسیار گسترده است. بازار اسکلت بیرونی تجاری بزرگ‌ترین بازار صنایع پزشکی است. تعدادی از اسکلت‌های بیرونی در بخش‌های صنعتی، پزشکی و … در سراسر جهان به کار گرفته شده است. پژوهش برای پیشبرد فناوری‌های اسکلت بیرونی به صورت بی‌وقفه ادامه دارد. در ادامه به برخی از اسکلت‌های بیرونی پشتیبان کمر و پشت و لگن اشاره خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ALDAK

ALDK یک اسکلت بیرونی پشتیبان لگن است و دو نسخه فعال و غیرفعال دارد. ALDAK-Passive با پشتیبانی از مفاصل لگن و پشت به کاربر در بلند کردن اشیا کمک می‌کند.  ALDAK-Activeیک سامانه قابل تنظیم است که قابلیت تنظیم میزان پشتیبانی در آن برای کارهایی مانند بلند کردن اشیا و امور تکراری مفید است. این اسکلت بیرونی محصولی از Cyber Human Sysytems است.

ALDAK

APEX

 HeroWeare Technologiesاین دستگاه را به عنوان یک اسکلت بیرونی نرم با پارچه برای پشتیبانی از عضلات پشت در هنگام بلند کردن اشیا،‌ ویژه بانوان و اقایان،‌ ساخته است. پشتیبانی را می‌توان بر اساس موقعیت خاموش کرد. APEX یکی از معدود اسکلت‌های بیرونی قابل پوشش بدون ایجاد مزاحمت است که احساسی مانند یکی از اعضای بدن ایجاد می‌کند. با ۱.۵ کیلوگرم جرم، می‌توان باری تا جرم ۲۲ کیلوگرم را بلند کرد. این وسیله همچنین با برخی اجزای Hero Wear Fit Kit از نسخه ۵۶ ترکیب می‌شود.

apex

AWN-03

اسکلت بیرونی فعال شرکت ActiveLink برای پشتیبانی از لگن و کاهش فشار روی ستون فقرات AWN-03 نام دارد. کاربران برای جا‌به‌جایی ۱۵ کیلوگرم بار نیز می‌توانند روی کمک این وسیله حساب کنند. این وسیله سه مد بلندکردن، در دست گرفتن و راه رفتن دارد. تا ۸ ساعت می‌توان با این وسیله به صورت مستمر کار کرد.

AWN-03

BackX

سامانه BackX از فشار روی ستون فقرات هنگام خم شدن می‌کاهد. درصدکاهش نیرو و یا گشتاور مور نیاز توسط کاربر برای انجام کارهای سنگین با این وسیله ۶۰ درصد است. این وسیله بسیار راحت است. می‌توان آن را کل روز پوشید بی آنکه مزاحمتی ایجاد کند. حتی در زمانی که کاربر به پشتیبانی وسیله نیاز ندارد. راه رفتن، پیمودن پلکان، نشستن،‌ بلند شدن، رانندگی و حتی دویدن هنگام پوشیدن آن ممکن است. همچنین نوعی دستگاه امنیتی برای این وسیله وجود دارد که می‌توان بسته به خواست کاربر آن را به پوشیدنی افزود. این وسیله برای نگه داشتن ابزار کار، یا وسایل سرمایشی و گرمایشی در شرایط سخت آب و هوایی مفید است.

FLx ErgoSkeleton

FLx طیقی از اسکلت‌های بیرونی صنعتی ساخته است که به صورت طبیعی بدن کاربر را به سمت شکل صحیح قرارگیری و روش درست حمل بار هدایت می‌کند. بر خلاف سایر اسکلت‌های بیرونی که برای کارهای مختلف نیرویی اضافه تولید می‌کند این وسیله به کاربر کمک می‌کند سلامت بدن را با حفظ وضعیت صحیح حفظ کند. FLx به همراه V22 از StrongArm Technologies بیشترین گستردگی را در جهان دارد.

FLx ErgoSkeleton

H-WEX

Hyundai Waist Exoskeleton در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این وسیله سبک است و به همراه الگوریتمی برای حفظ امنیت کاربر، به همراه قسمتی قابل حمل برای پشتیبانی از لگن برای انجام کارهای تکرار شونده و بلند کردن بار ارائه است. این وسیله با موتوری که پاها را پشتیبانی می‌کند تا دامنه ۱۸۰ درجه حرکت را نیز ممکن می‌سازد. قسمت موتور را می‌توان به کمک تلفن همراه کنترل کرد.

hwex

 HAL Lumbar Support

HAL یک اسلکت بیرونی خودکار برای کار سنگنین صنعتی است. حسگرهای این وسیله که به پشت وصل می شود سیگنال‌های بیوالکتریکی را از پوست آشکارسازی می‌کند و کشش یا فشار، انقباض و انبساط عضلات را تشخیص می‌دهد. این وسیله را CyberDyne طراحی کرده است.

 HAL Lumbar Support

HAPO

HAPO یک اسکلت بیرونی پشت منفعل است که برای کاهش ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی پشت طراحی شده است. در حالت ایستاده این وسیله نوعی پشتیبانی به کاربر ارائه می‌دهد که با جهت‌ گیری پشت به میزان ۵ درجه، یا در حالت چمباتمبه زدن تا ارتفاع دست‌ها فعال می‌شود. HAPO از فیبرکامپوزیت ساخته شده است و ۱.۲ کیلوگرم است. پشتیبانی تا ۱۴ کیلوگرم بار انجام می‌شود.

HAPO

Japet.W

اسکلت بیرونی فعالJapet.W بالای کمر بسته می‌شود و فشار وارد بر پشت را کم می‌کند. این وسیله برای کاربرانی که مشکلات کمر یا ستون فقرات دارند مفید است.می‌توان آن را در هر لحظه با بدن کاربر منطبق کرد.

Laevo V2

اسکلت بیرونی Laevo V2 یک پوشیدنی منفعل برای قفسه سینه و پشت  است که از ستون قفرات در هنگام خم شدن و بلند کردن اشیا محافظت می‌کند. اسکلت بیرونی با استفاده از گاز و فنر بار را عضلات بدن دور می‌کند و فشار روی ستون فقرات را کم می کند. با توجه به طرح خاص این وسیله می‌توان آن را با اندازه بدن کاربر سازگار کرد.

Laevo V2

LiftSuit

Auxivo LiftSuit را شرکت سوئیسی Auxivo AG ساخته است. این وسیله یک اسکلت بیرونی سبک کمتر از یک کیلوگرم است که به حفظ سلامت عضلات بدن در ناحیه لگن و پایین‌تر در هنگام بلند کردن اشیا کمک می‌کند. اسفتاده از این اسکلت بیرونی بسیار ساده است. پشتیبانی آن را می‌توان بر حسب نیاز غیرفعال کرد. این امکانی است که به راحتی کاربر کمک می‌کند.

Muscle Suit

 Innophys این اسکلت بیرونی فعال کمر را برای بلند کردن اجسام ساخته است. عضلات مصنوعی که با هوای فشرده ذخیره شده در قسمت پشت کار می‌کنند  به این کار کمک می‌کند. این وسیله را می‌توان به یک مخزن هوای فشرده خارجی نیز متصل کرد. نسخه‌های مختلف این دستگاه نیروهای پشتیبانی متفاوتی تولید می‌کنند و بنا به نیاز کاربر در دسترس هستند.

Muscle Suit

Paexo Back

Ottobock این اسکلت بیرونی منفعل را برای پشتیبانی از کمر هنگام بلند کردن بار ساخته است. این وسیله مکانیکی می‌تواند میان حالت راه رفتن، یا خم شدن کاربر، بدون حسگر اضافه یا دستگاه الکترونیکی، تمایز قائل شود. به این صورت Paexo Back اروگونومی خوبی دارد. با پشتیبانی از بدن برای بارهای تا ۲۵ کیلوگرم این وسیله کارهای روزانه را ساده‌تر می‌سازد.

Paexo Back
Paexo Back

V22 ErgoSkeleton

V22 ساخت StrongArm Technologies است و یک وسیله منفعل برای محیط‌های کاری است. مشابه FLx این وسیله نیز شکل درست بدن را به کاربر یادآوری می‌کند و در حفظ آن کمک می‌کند. خصوصا هنگام بلند کردن اشیا سنگین. طراحی خاص آن وزن بار را نیز از بدن کاربر دور می‌کند و از این لحاظ مشابه سایر اسکلت‌های بیرونی صنعتی است.

V22 ErgoSkeleton
V22 ErgoSkeleton

در زمینه اسکلت‌های بیرونی در مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:
معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی: اسکلت بیرونی پا
آشنایی با انواع ربات اسکلت بیرونی برای توانبخشی اندام تحتانی
معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی: اسکلت های بیرونی شانه


منبع: exoskeleton360

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *