استارت اپ های اروپایی برتر در حوزه توان افزا

تا سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۲۰ میلیون نفر در اتحادیه اروپا با نوعی ازکارافتادگی فیزیکی دست و پنجه نرم می‌کردند. در اتحادیه اروپا جنبشی با نام European Accessibility Act برای فراهم کردن امکانات مناسب برای این افراد به راه افتاد. در ادامه به تعدادی از استارت‌اپ‌های ارائه دهنده فناوری‌های ویژه این جنبش اشاره می‌کنیم. امید است این خدمات برای فعالان الهام بخش باشد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

be my eye اپلیکیشن ارتباطی

Be My Eye

یک اپلیکیشن رایگان که برای اتصال نابینایان و افراد کم بینا به داوطلبان و شرکت‌ها طراحی شده است. این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۵ در دانمارک ظهور یافت. در آن هنگام یک اتصال تصویری میان کاربران با مشکلات بینایی و سایرین برقرار می‌شد. پایه‌گذار این اپلیکیشن یک سازنده مبلمان منزل است که خود مشکلات بینایی را تجربه کرده است. Hans Jørgen Wiberg می‌دانست که گاهی راهنمایی سایرین برای حل مشکلاتی که نابینایان و افراد کم بینا با آن روبه‌رو می‌شوند بسیار کمک کننده است. نهایتا یکی از دوستان نابینای وی به او گفت که برای انجام برخی کارها با تماس تصویری به سایرین وصل می‌شود. در این هنگام نخستین ایده Be My Eyes شکل گرفت. افراد داوطلب برای مشارکت در این طرح تا کنون به ۳ میلیون نفر رسیده‌اند. این استارت‌اپ با شرکت‌های بزرگی مانند Moovit و Clearblue همکاری دارد. همچنین بخشی از پشتیبانی مشتریان در Google و Microsoft به این شرکت اختصاص دارد. می‌توانید از طریق این لینک به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

Pedius

یک اپلیکشن موبایل برای افراد ناشنوا یا دارای شنوایی اندک است که امکان تماس تلفنی را فراهم می‌کند. استفاده از فناوری پیشرفته تشخیص صدا به برقراری تماس‌های شخصی و در لحظه روی iPhone یا Android کمک می‌کند. این اپلیکیشن پیامی که کاربر می‌نویسد را برای فرد پشت خط می‌خواند.

ارتباط تلفنی با ناشنوایان و Pedius

صدای این خوانش یک صدای مصنوعی است. امکان استفاده از صدای خود کاربر در طول تماس نیز وجود دارد. پاسخ دریافت شده به صورت پیام در لحظه روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. این استارت‌اپ در سپتامبر سال ۲۰۱۳ در رم ظاهر شد. Pedius دارای بستری فعال در ۹ کشور، ۶ زبان و بیش از سیزده هزار کاربر است.  کشورها شامل ایتالیا، فرانسه، انگلستان، اسپانیا و آمریکا هستند. وبگاه Pedius در اینجا قابل مشاهده است.

Scewo

استارت‌اپی که در ETH Zurich توسط Bernhard Winte، Pascal Buholzer و Thomas Gemperle پایه‌گذاری شد. Scewo یک ویلچر کم حجم با قابلیت حفظ تعادل برای عبور از موانع یا پله ارائه داد. در سال ۲۰۱۴ این استارت‌اپ یک طرح دانشجویی بود. پس از آن گروه طراح نخستین نمونه این ویلچر را با نام Scalevo ساختند.

Scewo برای پیمایش پله

در سال ۲۰۱۶ Scalevo به Scewo AG تبدیل شد و کمک هزینه‌ای به میزان ۹۲۰ هزار یورو دریافت کرد. سومین نسخه این ویلچر در سال ۲۰۱۸ با نام Scewo Bro عرضه شد که تحت عنوان ویلچر انقلابی پیمایش پلکان در BBC معرفی شده بود. پیشفروش ویلچر در سوئیس، آلمان و استرالیا بسیار موفق بود و حتی جایزه‌ای از Red Dot Design تحت عنوان برترینِ برترین‌ها(Best of the Best) را دریافت کرد. وبگاه این شرکت را در این لینک ببینید.

Mimi

Mimi(وبگاه) نوعی شخصی سازی بر پایه شنیدن صدا ارائه می‌دهد. استارت‌اپ Mimi در سال ۲۰۱۴ در برلین آغاز به کار کرد. فناوری آنان می‌تواند تشخصی دهد که کاربر چقدر خوب می‌شنود و بر این اساس تجربه شنوایی وی را بهبود می‌بخشد. این فناوری از کارکرد ارگان‌های زنده الهام گرفته شده است.

Mimi سعی دارد شخصی سازی صدا برای بهبود شنوایی را با توجه به این واقعیت انجام دهد که شنوایی در افراد متفاوت است. بنابراین سیگنال صوتی با توانایی شنوایی کاربر تطبیق داده می‌شود. به این شکل مشکلات شنوایی فرد تا حد ممکن خنثی می‌شود. همچنین کلیه افراد  می‌توانند یک صدا را با کمترین نویز محیطی بشنوند. در نتیجه کیفیت صدای دریافتی بهبود یافته، شنوندگان گفتار سایرین را دنبال می‌کنند و حتی از موسیقی لذت می برند. Mimi به سادگی در دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، گوشی هوشمند، هدفون، سامانه‌های داخل هواپیما و … ادغام می‌شود. در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ یکی از دریافت کنندگان جوایز نوآوری CES استارت‌اپ Mimi بود. در سال ۲۰۱۸ آزمایشگاه‌های Heartbeat کمک هزینه‌ای به Mimi اهدا کردند که میزان آن منتشر نشده است.

Re.flex

محصول این شرکت یک پوشیدنی با حسگر حرکت است. در مراحل آخر فیزیوتراپی و توانبخشی چنین محصولی انجام تمرین در خانه را ساده می‌سازد. Re.flex برای بیمارانی که جراحی کاشت زانو یا لگن، بازسازی غضروف و یا جراحی ترمیم رباط داشته‌اند برای تمرین در منزل مفید است. در واقع هدف اصلی این محصول بیمارانی است که به علت جراحت دچار نوعی آسیب فیزیکی شده‌اند. این استارت‌اپ در رومانی و در سال ۲۰۱۶ پایه‌گذاری شد. یک قهرمان اروپایی-برزیلی با نام Camil Moldoveanu به همراه دوستش Andrei Kluger این استارت‌اپ را برای ارائه راهی توسعه دادندکه بتواند فیزیوتراپی را به صورت کمی ارزیابی کند.مشتریان آن کلنیک‌ها توانبخشی، بیماران و شرکت‌های بیمه هستند. وبگاه این شرکت را در اینجا ببینید.

Mouse4All

Mouse4All اپلیکیشنی است برای بیمارانی که به فیزیوتراپی فشرده نیاز دارند تا به آنان اجازه دهد از صفحه لمسی گوشی‌های هوشمند Android استفاده کنند. به عنوان مثال بیماران مبتلا به فلج مغزی، قربانیان آسیب نخاعی، ام اس، ALS، یا افرادی که از انواع ناراحتی‌های عصبی-عضلانی رنج می‌برند. به کمک این برنامه فرد می‌تواند به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، بازی یا سایر اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشد. این دستگاه با یک اشاره‌گر افزوده به همراه دو محور مقطع ارائه می‌شود که مکان اشاره‌گر را مشخص می‌کند.

Mouse4All

این فناوری با دستگاه‌های بلوتوث یا اتصالات کابلی سازگار است که به کمک این اتصالات می‌تواند یک یا دو کلید را فعال کند. نصب و شخصی سازی این اپلیکیشن ساده است و به راحتی با سرعت کار فرد سازگار می‌شود.  Mouse4allرا José Ángel Jiménez و Javier Montaner در سال ۲۰۱۵ در مادرید توسعه دادند. پس از آن این استارت‌اپ جوایز بسیاری کسب کرده است که از جمله آن می‌توان به جایزه سازمان ملل در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با عنوان World Summit Awards و Social Innovation Impact Prize  در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

Wayfindr

Wayfindr به افرادی که مشکلاتی بینایی دارند در سفر و مسیر یابی کمک می‌کند. این استارت‌اپ در سال ۲۰۱۵ در لندن آغاز به کار کرد و توسط اتحاده بین المللی مخابرات به صورت بین‌المللی تائید شد. استاندارد Wayfindr موسوم به Open Standard قصد دارد چهارچوبی برای کلیه سامانه‌های مسیریابی برای افراد کم بینا تعریف کند که به واسطه آن کم‌بینایی مشکلی برای سفر نباشد. با توسعه Open Standard بازخورد صوتی انواع خدمات مسیریابی بهینه می‌شود. این خدمات شامل یک اپلیکیشن آموزش نیز هست که افراد را برای استفاده از بلوتوث کم انرژی تعلیم می‌دهد. به این شکل سامانه توسط افراد در زندگی واقعی درک شده و ارتقا می‌یابد.

wayfindr

SociAbility

SociAbility

این اپلیکیشن تلفن همراه را یک استارت‌اپ در سال ۲۰۱۸ در Oxford توسعه داد. دانشجوی سابق دانشگاه Oxford با نام Matt Pierri در سن ۱۶ سالگی و در سال ۲۰۰۷ در حال سفر از استرالیا به اکسفورد برای درس دچار آسیب نخاعی شد. پس از آن وی یکی از پشتیبانان مالی Oxford Accessibility Project بوده است. این اپلیکیشن به کاربر در مورد امکانات دسترسی‌پذیر مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، مراکز خرید، معابر و … اطلاعاتی ارائه می‌دهد. از طریق همکاری با سازمان‌های محلی SosiAbility پوشش مناسبی در مکان‌های مختلف بدست آورده است. در ابتدا تنها تمرکز روی Oxford بود. اما نهایتا پوشش به سراسر انگلستان و برخی مکان‌های بین‌المللی نیز رسید.

Munevo

Munevo در سال ۲۰۱۸ برای کمک به کاربران ویلچر تاسیس شد. هدف کمک به حرکت ویلچر از طریق حرکات سر است که با اپلیکیشن Google Glass انجام می‌شود. این ایده توسط گروهی در مونیخ و در طی یک واحد دانشگاهی در Technical University of Munich مطرح شد. افراد دارای ناتوانی فیزیکی مانند ام اس، پارکینسون یا قربانیان آسیب نخاعی به علت محدودیت در حرکت آزادی کامل ندارند. گاهی این افراد برای حرکت و جابه‌جایی به کمک و همراهی دیگران نیازمند هستند. هدف Munevo تاثیرگذاری مثبت در زندگی این افراد است. این کار را هر روشی انجام می‌دهد که حرکت با ویلچر را ساده‌تر کند امکان حرکت مستقل برای فرد را فراهم کند. سامانه کنترلی آنان با هدف راحتی کاربر طراحی شده است. این گروه در سال ۲۰۱۹ جایزه German Mobility Award را دریافت کرد. برای دیدن وبگاه این شرکت به اینجا مراجعه نمایید.

Munevo

بیشتر بخوانیم:

دسترسی پذیری برای افراد ناتوان حرکتی در معماری ساختمان ها
روشی جدید برای تنظیم فشار خون بیماران آسیب نخاعی
معماری جهان شمول برای برآوردن نیاز بیماران و افراد دارای محدودیت جسمی


منبع: eu-startups

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *