اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره

موضوع این پروژه و همکاری توسعه فناوری‌های نوین مکاترونیک برای توانبخشی مبتلایان به اختلالات شدید سیستم عصبی است، ساخت ابزارهای نوآورانه و ایجاد امکان توانبخشی مداوم کودکان و بزرگسالان در شرایط بالینی و خانگی. هدف اصلی ایجاد مؤلفه‌های کلیدی و نوع جدیدی از نرم‌افزار است که کار با بیمارانی که از اختلال در سیستم عصبی و نارسایی‌های حرکتی رنج می‌برند را بهبود می‌بخشد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره

ناتوانی حرکتی نه تنها به محرومیت از بسیاری از فعالیت‌ها منجر می‌شود بلکه بیشتر از همه در هر جنبه زندگی، فیزیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی و حرفه‌ای، تأثیر منفی دارد. هدف از این پروژه ایجاد یک بُعد جدید از توانبخشی جامع است که هر بیمار مبتلا به نقص حرکتی را هدف قرار می‌دهد.

ATMAT و DreamMotion

گروهی از مهندسان و فیزیوتراپیست‌ها نخستین اکوسیستم را برای کودکان و بزرگسالان ایجاد کرده‌اند که با استفاده از فناوری‌های نوین، درمان مؤثر را در کنار برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل از راه دور امکان‌پذیر می‌کند. همچنین انگیزه‌ای برای تمرین و توسعه احساسات فراهم می‌کند.

توانبخشی در خانه و شرایط درمانگاهی

این فناوری شامل تمام ابزارهای لازم برای یادگیری مجدد راه رفتن است. شخصی‌سازی روش‌های درمانی، راهکارهای هوشمند و یک سامانه پزشکی پیشرفته از راه دور، امکان استفاده از روش‌های توانبخشی جدید و در دسترس را افزایش می‌دهد.

این اسکلت بیرونی، به همراه لوازم جانبی پشتیبانی، نه تنها به عنوان ابزار توانبخشی توسط بیماران در خانه و خارج از آن قابل استفاده است، امکان حرکت کارآمد در حالت ایستاده، افزایش استقلال و آزادی کاربر را فراهم می‌کند.

این پروژه شامل تجهیز دفاتر پزشکی به ابزارهای مدرن برای توانبخشی فیزیکی است. به لطف سامانه پیشرفته پزشکی از راه دور، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، از پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها در برنامه‌ریزی برای یادگیری مجدد راه رفتن و کنترل و تجزیه و تحلیل پیشرفت توانبخشی پشتیبانی می‌کند.

اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره

جمع‌آوری و پردازش اطلاعات

این اسکلت بیرونی مجهز به یک سامانه پیشرفته حسگر است. ادغام آنها با یک برنامه اختصاصی از راه دور به فیزیوتراپیست اجازه می‌دهد تا تمرینات انجام شده توسط بیمار در خانه را به طور مداوم کنترل کند. بیمار می‌تواند برنامه توانبخشی را در زمان مناسب اجرا کند، فعالیت و پیشرفت به صورت مستمر ثبت می‌شود و در قالب گزارش در اختیار متخصص قرار می‌گیرد.

شخصی‌سازی

این اسکلت بیرونی به گونه‌ای توسعه داده شده است که تا حد امکان مناسب همه بیماران باشد. استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در این پروژه امکان شخصی‌سازی برخی عناصر اسکلت بیرونی و تنظیم آنها با آناتومی انسان را فراهم می‌کند.

دسترسی

هدف این پروژه به حداکثر رساندن دسترسی به راهکارها برای کاربر نهایی، بیمار است. این اسکلت بیرونی باید تا حد امکان فرصت خوبی هم برای فرد تحت معالجه و هم فیزیوتراپیست باشد و همچنین برای افراد و دفاتر پزشکی قیمتی مناسب داشته باشد. در نتیجه، بیمارستان‌ها و مؤسسه‌های تخصصی قادر خواهند بود دفاتر خود را به بسیاری از اسکلت‌های بیرونی مجهز کنند. این امر موجب ایجاد فرصت توانبخشی مؤثر برای تعداد بیشتری از افراد دارای معلولیت اندام تحتانی می‌شود.

برای کودکان و بزرگسالان

این اسکلت بیرونی در دو نسخه (برای کودکان و بزرگسالان) ایجاد شده و با آناتومی در حال تغییر انسان سازگار است. به دلیل ساختار ماژولار، اسکلت بیرونی را می‌توان متناسب با قد و وزن بیمار تنظیم کرد و همچنین می‌تواند در طول رشد آنها تکامل یابد. در دوران بلوغ، یک کودک می‌تواند اسکلت بیرونی را به یک مدل بزرگتر تغییر دهد و توانبخشی به آنها کمک می‌کند تا بهتر با جامعه سازگار شوند.

ایجاد انگیزه برای توانبخشی

افراد دارای ناتوانی اندام تحتانی تحرک محدودی دارند، که آنها را از انجام برخی فعالیت‌ها محروم می‌کند. یکی از راهکارهای ارائه شده در این پروژه یک سیستم واقعیت مجازی است که نه تنها روند توانبخشی جوانترین بیماران را جذاب‌تر می‌کند بلکه موجب افزایش انگیزه برای تمرین می‌شود.


بیشتر بخوانیم:

>> معرفی ارتز های مناسب درمان و توانبخشی بیماران فلج مغزی

>> پیشرفته ترین فناوری ها در خدمت توانیابان


منبع: egzoszkielet.atmat.pl

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *