افزایش دسترسی به اسکلت های بیرونی پزشکی

در ابتدای مسیر هدف کارشناسان سراسر جهان توسعه اسکلت بیرونی بود. قلمرو پزشکی یکی از نخستین زمینه‌های اثبات شده برای کاربرد اسکلت بیرونی است. اما برای پذیرش گسترده، اسکلت‌های بیرونی باید مقرون به صرفه‌تر شوند. بنابر گزارش‌های سالانه سال ۲۰۱۷، حدود ۶٫۶٪ از افراد در ایالات متحده دارای اختلال در راه رفتن هستند. چنین مشکلی کار کردن، رفت و آمد و حتی آماده کردن وعده غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما دستگاه‌های کمک حرکتی برای بسیاری یک بار اقتصادی سنگین است. در ادامه چندین راهکار برای کاهش هزینه‌های اسکلت بیرونی ارائه می‌شود. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

افزایش دسترسی به اسکلت های بیرونی پزشکی

در سال ۲۰۱۷، بیش از یک پنجم بزرگسالان آمریکایی مبتلا به اختلال حرکتی، زیر خط فقر قرار داشتند. این دو برابر میزان افرادی است که در معرض مشکلات حرکتی نیستند. افزون بر این، حدود نیمی از کاربران هزینه دستگاه‌های کمک حرکتی را خود یا خانوادشان پرداخت می‌کنند.

اسکلت‌های بیرونی پایین تنه نسبت به دیگر راهکارهای موجود توان بالقوه‌ای برای بازگرداندن استقلال و به دست آوردن مزایای سلامتی دارد. با این حال، قیمت این دستگاه‌ها بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار دلار، بدون هزینه آموزش و تعمیر و نگهداری، است. حتی اگر بیمه بخشی از هزینه را پرداخت کند، اسکلت بیرونی برای کسانی که به این فناوری نیاز دارند گران است.

باید رویکردهای بسیاری برای کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در اینجا تنها چند راهکار معرفی می‌شود:

تنها یک محصول را ایجاد نکنید، یک پلت‌فرم بسازید

افزایش دسترسی به اسکلت های بیرونی پزشکی

وفق دادن یک سامانه اسکلت بیرونی با انواع کاربردها، بازار را گسترش می‌دهد و دسترسی به آن را بهبود می‌بخشد. برای نمونه، B-Temia (کانادا) دستگاه پزشکی Keeogo و سامانه نظامی/ صنعتی K-SRD را با چندین عنصر طراحی، ارائه کرده است. این شرکت با استفاده از رویکرد صرفه جویی ناشی از مقیاس (با افزایش حجم تولید، هزینه متوسط تولید هر واحد کالا کاهش می‌یابد) موجب افزایش دسترسی به اسکلت‌های بیرونی شده است.

در نظر گرفتن هزینه مالکیت و نگهداری

افزایش دسترسی به اسکلت های بیرونی پزشکی

اسکلت بیرونی ممکن است روزی جایگزین مناسبی برای صندلی‌های چرخدار برقی باشد. در صندلی چرخدار، هزینه قطعات تعویضی و تعمیرات به شدت بالا است. چون قطعات (حتی پیچ) اغلب بسیار سفارشی هستند. برای صندلی چرخدار که از نظر پزشکی ضروری است، هزینه‌های بالاتر توسط شرکت‌های بیمه و دولت تأمین می‌شود. در نتیجه، انگیزه کمی برای مقابله با قیمت‌های بالا وجود دارد.

برای اسکلت‌های بیرونی رقابت برای افزایش طول عمر و کاهش هزینه‌ها وجود دارد. به ویژه در حالی که بیمه گران هنوز برای حمایت مردد هستند. افزودن ویژگی‌های تشخیصی، ساختن دستگاهی که به راحتی قابل استفاده باشد و تعویض راحت قطعات استاندارد می‌تواند هزینه کل مالکیت را کاهش دهد.

پیش بینی مقررات

افزایش دسترسی به اسکلت های بیرونی پزشکی

مقررات سازمان غذا و داروی آمریکا برای اسکلت‌های بیرونی کمکی از این فناوری عقب مانده است. برای نمونه، تا آوریل سال ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی آمریکا اسکلت بیرونی پزشکی را به عنوان دستگاهی که روی مچ پوشیده می‌شود و با ارتباط بیسیم تعریف کرده بود. این تنها یک ویژگی از نخستین دستگاه تأیید شده بود. سازمان‌هایی مانند انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) در حال تلاش برای ایجاد تعاریف و استانداردهایی برای این فناوری در حال ظهور هستند. این نتایج به شرکت‌ها و تنظیم کننده‌ها کمک می‌کند تا در مورد رهنمودهای اسکلت بیرونی به توافق برسند.

با توجه به اینکه این فناوری در حال پیشرفت است، تولید کنندگان باید با بررسی عوامل خطر (از قبیل سقوط، سایش پوست و اثرات درازمدت) به طور منظم مقررات قابل تجدید نظری را پیش‌بینی کنند. در حال حاضر گرفتن اطلاعات اضافی و پیگیری نتایج پیشین، به شرکت ها در مورد آزمایش‌های پیش بالینی و بالینی کمک می‌کند. حتی اگر این آزمایش‌ها سال‌ها پیش انجام شده باشد. بهینه سازی فرآیند ارزیابی، زمان عرضه به بازار را کاهش می‌دهد. این زمان به هزینه دستگاه تبدیل می‌شود.

شکل دادن به درک عمومی

قیمت فناوری به شدت بر مقیاس‌پذیری متکی است. بنابراین، مهم است که تأثیرگذاران، متقاضیان اولیه و عموم مردم به جامعه طرفداران این فناوری بپیوندند. همانطور که جامعه حامیان رشد می‌کند، درمانگاه‌ها، بیمه‌گران، اتحادیه‌ها، کارفرمایان و نهادهای دولتی فناوری اسکلت بیرونی را می‌پذیرند. این بازار بزرگتر، دسترسی همه را افزایش می‌دهد.

برای رسیدن به این هدف، کارشناسان می‌توانند به طور مستقیم با مردم ارتباط برقرار کنند. دیدگاه‌های هیجان انگیز از این که چگونه این دستگاه‌ها مشکلات دنیای واقعی را حل می‌کند به اشتراک گذارند. به این شکل اسکلت بیرونی از چهره‌های علمی تخیلی فاصله می‌گیرد. افزون بر این، ایجاد بیشتر ابزارهای یادگیری مانند EduExo می‌تواند دانش‌آموزان و علاقه‌مندان را با تجربه‌تر کند. فیلم‌ها در رسانه‌های اجتماعی که هم توانایی‌ها را برجسته و هم نقاط ضعف این فناوری را بیان می‌کنند، می‌تواند زمینه درستی برای عموم مردم ایجاد کند. شکل دادن به درک، کلیدی برای الهام بخشیدن به نسل بعدی نوآوران و هل دادن مردم به استفاده وسیع‌تر از اسکلت بیرونی است.

در بالا تنها چهار رویکرد برای پذیرش سریع محصولات اسکلت بیرونی پزشکی با اولویت به مقرون به صرفه بودن ذکر شد. با ابتکار و زمان، این دستگاه‌ها می‌توانند به طور گسترده‌ای در دسترس باشند. به ویژه برای افرادی که از اختلالات حرکتی رنج می‌برند، مقرون به صرفه بودن یک قدم به سوی آینده‌ای امیدوار کننده خواهد بود.


بیشتر بخوانیم:

>>استفاده از اسکلت بیرونی برای کارهایی که نیازمند مغز انسان و قدرت ربات است

>>راهنمای صنعت اسکلت بیرونی برای تازه‌ کاران

>>صنعت اسکلت بیرونی و تلاش برای خروج از روند کاهشی ارزش سهام بازار اسکلت بیرونی


منبع: exoskeletonreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *