ایلان ماسک و تحول صنعت حمل و نقل آینده

ایلان ماسک در مصاحبه‌ای با کریس اندرسون (Chris Anderson) مدیر TED درباره پروژه جدید خود برای حفر تونل زیر شهر لس آنجلس که آخرین پروژه از تسلا (Tesla) و SpaceX است خبر می‌دهد. در این مقاله درباره دیدگاه‌های ایلان ماسک درباره تحولات و پیشرفت‌های آینده صحبت خواهیم کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با سامانه‌های جالب حمل و نقل در آینده آشنا شوید.

ایلان ماسک و تحول صنعت حمل و نقل آینده

مروری بر فعالیت‌های ایلان ماسک

ایلان ماسک مدیرعامل و طراح محصول شرکت تسلا موتورز (Tesla Motors) و مدیر فناوری شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی (Space Exploration Technologies) است. در SpaceX ایلان ماسک به توسعه موشک‌ها و فضاپیماها برای ماموریت‌های فضایی مدار زمین و دیگر سیاره‌ها می‌پردازد. در سال ۲۰۰۸ موشک فالکون ۹ (Falcon) و فضاپیمای دراگون (Dragon) موفق شد برای حمل و نقل بار به فضا با ناسا (NASA) قرارداد ببندد. در سال ۲۰۱۲ شرکت SpaceX نخستین شرکت تجاری بود که توانست محموله‌ای را با فضاپیمای دراگون از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین منتقل کند. همچنین ایلان ماسک در شرکت تسلا سابقه طراحی خودروهای تمام الکتریکی مدل S و مدل X و تسلاروداستر (Roadster) و ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی را دارد. برخی ایستگاه‌های شارژ از سامانه‌های انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. خودروهای الکتریکی نقش مهمی در اقتصاد پایدار انرژی بازی می‌کنند.

شبکه تونل‌های زیرزمینی

ایلان ماسک و تحول صنعت حمل و نقل آیندهدر شهر لس‌آنجلس در حال ایجاد یک شبکه‌ای از تونل‌های سه‌بعدی هستند. ترافیک به معضل بزرگی در شهرهای بزرگی مانند لس‌آنجلس تبدیل شده است. برای نخستین بار است که ایلان ایده تونل‌های سه‌بعدی را در این مصاحبه به تصویر می‌کشد. برای ورود و خروج خودروها در تونل از آسانسور استفاده می‌شود. با وجود دو فضای پارک خودرو در دو مکان شهری، خودرو در جایگاه پارک قرار می‌گیرد و با صفحه‌ای که می‌توان به آن اسکیت مخصوص خودرو گفت به داخل تونل برده می‌شود. خودرو تا رسیدن به مقصد روی اسکیت باقی می‌ماند. هیچ محدودیت سرعتی در تونل وجود ندارد. اسکیت‌ها برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت طراحی شده است. بنابراین ترافیک خیابان‌ها کاهش خواهد یافت. تونل‌ها در اعماق مختلفی از زمین قرار خواهند گرفت. عمیق‌ترین تونل نسبت به ارتفاع بلندترین ساختمان‌ها عمق بیشتری دارد. ماسک در این راستا به تازگی شرکتی با نام جالب Boring تاسیس کرده است.

نقدی که به تونل‌های رفت و آمد خودرو می‌شود این است که با ایجاد یک تونل و انتقال تراکم خودروها به آن، پس از مدتی در تونل‌ها با ترافیک و ازدحام روبرو خواهیم بود. می‌توان پاسخ گفت تنها یک تونل وجود ندارد بلکه مجموعه‌ای از تونل‌ها در سطح‌های مختلف وجود خواهند داشت. برخی افراد در مورد هزینه بالای حفر تونل‌ها نگران هستند. به نظر ایلان ماسک هزینه حفر تونل به ازای هر مایل به بهبود ده برابری نیاز دارد.

یکی از راه‌های کاهش هزینه، کاهش قطر تونل است. به طور کلی عرض یک خیابان باید ۸ متر باشد بنابراین قطر تونل را حداکثر ۸٫۵ متر درنظر می‌گیرند تا برای خودروهای اورژانس و تصادفات احتمالی مناسب باشد. همچنین این مقدار برای تهویه هوای خودروهای سوختی نیز کافی است. اما قطر تونل‌هایی که هم‌اکنون درنظر گرفته شده است ۳٫۵ متر است که برای عبور اسکیت‌های حمل خودرو طراحی شده است.

خودروهای پرنده

از سوی دیگر دیدگاه متفاوتی که وجود دارد آینده حمل و نقل با خودروهای پرنده است. اما از دید ماسک خودروهای پرنده سروصدای زیادی ایجاد خواهند کرد و نیروی باد تولید شده از آن‌ها بسیار زیاد است. تصور کنید خودروهای پرنده از بالای سرتان عبور کنند.

سامانه حمل و نقل هایپرلوپ

در سال‌های گذشته ماسک روی یک سامانه‌ای به نام هایپرلوپ کار می‌کرد. هایپرلوپ برای حرکت در تونل برای مسافت‌های طولانی طراحی شده است. برای به کارگیری هایپرلوپ در تونل نیاز است به فناوری ساخت توجه شود. اگر تونلی بتواند فشار ۵ تا ۶ اتمسفر را در برابر سطح آب تحمل کند برای ایجاد خلأ و استفاده از هایپرلوپ مناسب است. همچنین برخی نگران رد شدن تونل‌ها از زیر خانه‌ها و ساختمان‌ها هست و ممکن است گذر وسایل نقلیه حس شود. باید گفت زمین، لرزه‌های ناشی از حرکت در تونل را جذب می‌کند و اگر تونل در عمق قابل قبولی حفر شود لرزه‌ها در سطح زمین قابل تشخیص نیستند.

هایپرلوپ(اَبَرچنبر) نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که توسط ایلان ماسک مطرح شده است. در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ حکمفرماست تا اصطکاکی در کار نباشد قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود حرکت می‌کند. البته تا اجرایی شدن و بهره برداری از آن زمان بسیاری مانده است. افزون بر هزینه ساخت بالا، آلودگی صوتی آن بسیار زیاد است.

خودروهای الکتریکی و خودران

بخش بیشتری از زمان ماسک برای تولید خودورهای الکتریکی شرکت تسلا صرف می‌شود. بر خلاف اعتقاد عموم، او اعتقاد دارد ورود خودروهای الکتریکی و خودکار در جاده‌ها ترافیک را افزایش می‌دهد. شرکت‌های خودروسازی برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حضور خودروهای الکتریکی در بازار دارند. حتی برخی شرکت‌ها هنوز بر خودروهای سوختی تمرکز دارند. از نظر او طولی نمی‌انجامد که خودروهای امروزی جای خود را به نسل جدید خودروها خواهند داد.

در خودروی مدل S از سنسورها و جی‌پی‌اس استفاده شده است و خبری از رادار و لیدار نیست. تنها سامانه‌های منفعل به کار می‌رود که توسط یک فرد باید کنترل شود. سامانه جاده‌ای با دوربین‌ها و جی‌پی‌اس کنترل می‌شوند. هنگامی که سامانه بینایی و نظارت کامل شد می‌توان به گام بعدی برای تبدیل خودرو به خوردوی تمام خودکار برویم.

با وجود تنها دوربین‌ها در خودرو عملکرد فرد دقتی ده برابر نسبت به رانندگی عادی با نظارت چشم ایجاد خواهد کرد. خودروهای جدید دارای هشت دوربین هستند. ماسک وعده داده است در پایان سال ۲۰۱۷ خودرویی تمام خودکار که دیگر نیازی نیست کاربر به فرمان خودرو دست بزند رونمایی خواهد شد. زمانی که نیاز است خودرو به مرحله‌ای برسد که شخص بتواند در هر مسیری و بدون نگرانی سوار شود و مثل خودروهای امروزی رفتار کند دو سال خواهد بود. خودروهای خودران در جاده‌ها تصادفات را کاهش خواهند داد. در واقع خودروهای خودران زمانی که عملکردی برتر از انسان داشته باشند می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

از حمل و نقل اشتراکی تا کامیون‌های تمام برقی

تحول دیگری که اتفاق خواهد افتاد این است که خودروهای خودران خود را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنیم. به نظر ماسک این اتفاق مطمئنا خواهد افتاد و کاربر می‌توان انتخاب کند که خودروی خود را به صورت اشتراکی با دیگران استفاده کنید. همانند خدماتی که شرکت اوبر (Uber) پیشنهاد داده است.

دومین خودروساز شاخص آمریکا تنها پس از ۱۳ سال از زمان آغاز به کار، حالا از تولید نخستین کامیون تمام برقی خود خبر می دهد. ایلان ماسک نخستین کامیون تمام برقی خود موسوم به Tesla Semi را معرفی کرد.


در زمینه آینده حمل و نقل بیشتر بخوانید:
>>سخنرانیTED: فناوری حمل و نقل فردا چگونه خواهد بود؟
>>چگونه سامانه حمل و نقل هایپرلوپ سرعت رفت و آمد را متحول میکند؟


منبع: TED

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *