اسکلت بیرونی رباتیک در نهایت به واقعیت تبدیل شد!

در نهایت اسکلت‌های بیرونی و لباس مرد آهنین که در داستان‌های علمی تخیلی از آن یاد شده و در فیلم‌ها دیده می‌شود به واقعیت تبدیل شد. این فناوری در حال تغییر زندگی میلیون‌ها نفر از کارگران ساختمانی، کارکنان انبار و افراد پاراپلژی است. برای آشنایی بیشتر با فناوری اسکلت بیرونی با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی رباتیک در نهایت به واقعیت تبدیل شد!

EksoGT یکی از نخستین اسکلت‌های بیرونی مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای توانبخشی بیماران سکته مغزی و آسیب نخاعی است

هالیوود مجموعه‌ای از لباس‌های اسکلت بیرونی را بوجود آورده است. فناوری تصور شده در فیلم مرد آهنین، بیگانگان و Edge of Tomorrowبه انسان‌ها توانایی‌هایی برتر اعطا کرده است. پس از سال‌ها ماجراجویی‌های نظامی، نخستین اسکلت بیرونی به بیرون از آزمایشگاه و به بازار راه پیدا کرد. این فناوری به جای استفاده در نبرد موجودات فرازمینی، در حال تغییر زندگی میلیون‌ها نفر از کارگران ساختمانی، کارکنان انبار و افراد پاراپلژی است و ممکن است در میدان جنگ نیز مورد استفاده قرار گیرند.

Russ Angold، مدیر عامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت Ekso Bionics که لباس پوشیدنی متحرک را با استفاده از موتورها، بریس‌ها یا اهرم‌ها برای افزایش قدرت و استقامت کاربران طراحی کرده است، می‌گوید: «اسکلت بیرونی باید در ابتدا فراهم آورنده استقامت باشد سپس قدرت».

اگر چه صنعت به صورت جدی از سال‌ها دهه ۱۹۸۰ با نمونه‌های اولیه نظامی و تحت حمایت مالی ایالات متحده آغاز به کار کرد. لباس‌های طراحی شده بسیار سنگین و حجیم و بیش از حد گران بودند اما سال‌های بسیاری را در بازار زنده ماندند. تا سال ۲۰۱۲ که این فناوری تصورات و بودجه مهندسان را به خود جلب کرد. محاسبات حرکتی، سرعت پردازش، باتری‌ها و حسگرها موجب کوچکتر و ارزان‌تر شدن لباس بیرونی شدند، اما برنامه‌های کاربردی، در درجه اول برای توانبخشی پزشکی، برای اسکلت بیرونی ویژه راه رفتن و ۲۰۰،۰۰۰ دلاری همچنان محدود بود.

اسکلت بیرونی رباتیک در نهایت به واقعیت تبدیل شد!

اسکلت بیرونی منفعل SuitX فشار وارد شده بر پشت و شانه کارگران را کاهش می‌دهد. (SuitX)

با این حال، کارآفرینان متوجه شدند بازار واقعی برای لباس فعال Sigourney Weaver در فیلم بیگانگان مناسب نیست. اما دستگاه‌های ساده‌تر می‌تواند هر روز به کارگران در انجام کارهای تکراری همچون بلند کردن انواع پیچ گوشتی‌ها و یا حرکت پالت‌ها (ماله مخصوص کوزه‌گری یا صافکاری) کمک کند. به جای باتری و موتور، این دستگاه‌ها (تسمه‌ها) به بدن کارگران متصل می‌شوند و بسیاری از وزن را از طریق یک سامانه سیم‌کشی و وزنه به اسکلت بیرونی و زمین منتقل می‌کنند. اشیاء تقریباً بی‌وزن و سبک احساس می‌شوند و این به کارگران اجازه می‌دهد با مصرف انرژی معمولی با اشیاء سنگین کار کنند.

امروزه شرکت‌های اسکلت بیرونی بسیاری همچون Ekso Bionics و SuitX شروع به ارائه طرحی منفعل و بسیار سبک وزن با استفاده از قاب‌های فلزی و فیبر کربنی کرده‌اند که به بدن یا چارچوب بیرونی کارگران ساختمانی و تدارکات متصل می‌شود.

اسکلت بیرونی رباتیک در نهایت به واقعیت تبدیل شد!

دست غیر فعال ZeroG ساخت شرکت Ekso به کارگران اجازه می‌دهد تا اجسام سنگین را حرکت دهند. EksoGT یکی از نخستین اسکلت‌های بیرونی مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای توانبخشی بیماران سکته مغزی و آسیب نخاعی است.

ویژگی این اسکلت‌های بیرونی این است که برای تقویت انسان در جایی که ضعیف است به کار می‌رود. همایون کازرونی، استاد رباتیک دانشگاه کالیفرنیا که با تعدادی از شرکت‌های اسکلت بیرونی کار کرده است، می‌گوید: «موضوع تبدیل کارگران به کارگرانی فرا انسانی نیست. ما می‌خواهیم درد ناشی از کار فیزیکی را برای این کارگران از بین ببریم».

شرکت SuitX در حال انتشار سامانه مدولار خود است. این سامانه یک پوشش محافظ بیرونی منفعل برای پاها، پشت و شانه‌ها است. قیمت فروش هرکدام از این بخش‌ها کمتر از ۵۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. همچنین یک نسخه کامل بدن برای کارگران در محیط‌های صنعتی که نیاز به پشتیبانی طیف وسیع‌تری از حرکات دارند نیز با قیمت بیشتری عرضه می‌شود. و Phoenix X، یک نسخه فعال است که اجازه می‌دهد افراد پاراپلژی بدون کمک تا سرعت ۱٫۱ مایل در ساعت راه بروند.

در نهایت بازار رو به رشد است. Dan Kara از پژوهش‌های ABI می‌گوید: «این روند در حال حاضر در حال حرکت به سوی فضای تجاری است». ABI انتظار دارد که بازار اسکلت بیرونی از یک میلیارد دلار در این دهه وحدود بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سال گذشته فراتر برود. اگر چه این تنها یک تکه از بازار امروز است و ABI انتظار دارد که صنایع ساخت و ساز، تخریب و تدارکات تقریباً نشان دهنده نیمی از این صنعت در هشت سال آینده باشد.

درآمد جهانی از فروش اسکلت بیرونی (گزارش شده و مورد انتظار)

اسکلت بیرونی رباتیک در نهایت به واقعیت تبدیل شد!


در مورد اسکلت‌های بیرونی بیشتر بخوانید:

>>کار طولانی تر و سخت تر با اسکلت بیرونی صنعتی SuitX MAX

>>اسکلت بیرونی Phoenix : ارزان‌ترین و سبک‌ترین؛ مناسب برای بکارگیری جهانی

>>دکتر همایون کازرونی و فناوری اسکلت بیرونی


منبع: qz.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *