ایمپلنت های الکتریکی آثار نامشهود آسیب نخاعی را کاهش میدهد

یک روش درمانی آزمایشی عوارض جانبی نامشهود و در عین حال ناتوان کننده آسیب نخاعی را برای یک مرد کانادایی بهبود بخشید. در این روش پژوهشگران جریان الکتریکی را از طریق نخاع ارسال می‌کنند و موجب تحریک سلول‌های عصبی نخاع می‌شوند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ایمپلنت های الکتریکی آثار نامشهود آسیب نخاعی را کاهش میدهد

Isaac Darrel اهل لانگلی، British Columbia شش سال پیش در یک سانحه دچار آسیب نخاعی شد. عوارض جانبی این آسیب نخاعی عبارتند از سرگیجه، نوسانات فشار خون و تغییر عملکرد مثانه و روده. Darrel در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت تا الکترودهایی را با جراحی بر روی نخاع خود قرار دهد. وی امید داشت تا از این طریق و با تحریک اپیدورال (epidural)، برخی از عوارض جانبی این آسیب بهبود یابد. نتایج این پژوهش و آزمایش در JAMA Neurology منتشر شده است.

دکتر Andrei Krassioukov پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: «مسائل مربوط به تحرک و یا فلجی عواقب قابل ملاحظه و مشهود آسیب نخاعی است. اما به عنوان یک پزشک، من می‌دانم که بسیاری از بیماران از عواقب نامشهود و غیرقابل درک دیگری نیز رنج می‌برند. بسیاری از بیماران فشار خون غیرطبیعی، اختلال در عملکرد مثانه، روده و اختلالات جنسی دارند که می‌تواند بسیار ویرانگر باشد». Andrei Krassioukov چندین سال را با Darrel به عنوان استاد پزشکی در (University of British Columbia) UBC و مؤسسه ICORD، یک مرکز پژوهشی در ونکوور و متمرکز بر آسیب نخاعی، کار کرده است.

تحریک اپیدورال شامل جراحی و قرار دادن الکترودهای دائمی در بالای ستون فقرات و سپس تحریک سلول‌های عصبی در نخاع با جریان الکتریکی است. مزایای درمانی تحریک اپیدورال برای درد مزمن کمر ثبت شده است. اما تعداد کمی آزمایش‌های درمانی برای افراد مبتلا به صدمات نخاعی انجام شده است.

Darrel هر روز ۴۵ دقیقه را با کنترل از راه دور صرف برنامه‌های مختلفی برای ارسال جریان الکتریکی به نخاع خود می‌کرد. این جریان‌های الکتریکی درواقع مشابه سیگنال‌هایی است که از مغز ارسال می‌شود. این برنامه‌ها برای تحریک اعصاب طراحی شده است و به عملکردهای مختلف حرکتی کمک می‌کند. اما Darrel و Krassioukov تغییرات مثبت دیگری را مشاهده کردند.

پیش از درمان، Darrel اغلب احساس سرگیجه داشت، بویژه زمانی که از تخت به صندلی چرخدار منتقل می‌شد و یا در طول ورزش فشار خونش کاهش می‌یافت.

علائم تجربه شده توسط Darrel بخشی از اختلال شناخته شده به عنوان افت فشار خون وضعیتی (orthostatic hypotension) است. این اختلال ناشی از عملکرد قلبی عروقی ضعیف است. از زمان جراحی، یک گروه از پیوهشگران ICORD پرونده Darrel را زیر نظر گرفته و آزمایشاتی را انجام دادند تا مشخص شود که چگونه عملکرد قلب و عروقی وی تغییر می‌کند. آنها با استفاده از چیزی که میز شیبدار (tilt table) نام دارد، بیماران را در موقعیت ایستاده و عمودی قرار می‌دهند تا ببینند آیا بیماران می‌توانند فشار خون خود را حفظ کنند. دکتر Krassioukov می‌گوید: «اگر فشار خون شریانی در این وضعیت کاهش نیابد، طبیعی است. و به این معناست که فرد کنترل خوبی روی رگ‌های خونی در اندام‌های پایین‌تنه دارد».

این تحریک کننده توانایی Darrel را برای کنترل فشار خون بهبود داد. Darrel گفت: «من فشار خون و عملکرد روده‌ای بهتر و در واقع انرژی بیشتری دارم». این بدان معنی است که Darrel می‌تواند هشت ساعت را در صندلی چرخدار خود بماند. این یک پیشرفت بزرگ است پرا که پیش از جراحی او تنها می‌توانست دو ساعت را در صندلی چرخدار تحمل کند.

Krassioukov و همکارانش در حال کار بر روی یک آزمایش بزرگتر در ایالت متحده هستند تا مزایای تحریک اپیدورال را در یک گروه بزرگتر بررسی کنند. آنها همچنین در حال پژوهش در مورد یک نسخه مشابه اما غیر تهاجمی از درمان شامل تحریک نخاع با یک دستگاه از روی پوست در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس هستند. Krassioukov گفت: «نتایج بسیار جالب و هیجان انگیزی را مشاهده می‌کنیم اما به عنوان یک متخصص بالینی، من نیاز به داده‌های قویتری دارم تا این روش را توصیه کنم».


بیشتر بخوانیم:

>>رابط مغز و رایانه راهی برای بازیابی حسی و حرکتی بیماران آسیب نخاعی و مغزی

>>درمان آسیب نخاعی

>>کشف پروتئین کلیدی در ترمیم آسیب نخاعی


منبع: sciencedaily

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *