باتری لیتیوم را فراموش کنید و بجای آن یک سیب‌ زمینی بجوشانید!

سیب ‌زمینی جوشیده شاید غذای سالمی باشد اما امروزه گروهی از پژوهشگران بر این باورند که می‌توان از سیب ‌زمینی به عنوان باتری استفاده کرد. آن‌ها بر موضوع تبدیل سیب‌ زمینی به باتری بسیار جدی کار می‌کنند و معتقدند که فناوری باتری سیب‌ زمینی می‌تواند به عنوان منبع انرژی در کشورهای توسعه نیافته استفاده شود.

باتری لیتیوم را فراموش کنید و تنها یک سیب‌ زمینی بجوشانید. باتری سیب زمینی

از قرن ۱۹ دانشمندان به این دستاورد رسیده بودند که به کمک یک الکترولیت و تیغه‌های روی و مس ولتاژ تولید کنند. آلساندرو ولتا با کمک آب‌نمک به عنوان الکترولیت و تیغه‌های مس و روی توانست ولتاژ تولید کند. با استفاده از میوه‌هایی از خانواده مرکبات مثل لیمو و همچنین سیب زمینی انرژی الکتریکی قابل تولید است. سیب زمینی در مقایسه با لیمو میزان برق تولیدی بیشتری دارد زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ سیب زمینی جریان برق را بیشتر هدایت می‌کند.

پژوهشگران امروزی می‌گویند که اگر سیب‌زمینی را بجوشانند مقاومت داخلی آن کاهش می‌یابد و می‌توان انرژی بیشتری حدود ده برابر سیب زمینی عادی به دست آورد. سیب زمینی در بسیاری از کشورها بسیار ارزان است و بیرون از یخچال نیز قابل نگهداری است. این باتری‌ها مقرون به صرفه هستند و حداقل شش برابر اقتصادی‌تر از باتری‌هایی است که هم‌اکنون در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده هستند. طبق پژوهش انجام گرفته، یک باتری سیب زمینی تا ۲۰ ساعت برق تولید می کند که می توان با آن لوازم پزشکی و یا روشنایی را به کار انداخت. البته برخی می‌گویند که انرژی تولیدی با این روش کم است و تولید مقدار زیاد آن هزینه‌بر خواهد بود و ممکن است این پژوهشگران در حال انجام تحقیق بیهوده‌ای باشند.

اغلب ما معلم علومی داشتیم که با قرار دادن دو تیغه از جنس مس و روی در سیب‌زمینی یا لیمو به ما نشان داده است که از این طریق می‌توان ولتاژ تولید و با کمک ولت‌متر اندازه‌گیری کرد. اما این پرسش پیش می‌آید آیا باتری سیب زمینی کاربردی است یا تنها برای طراحی یک آزمایش که تولید ولتاژ و مقاومت داخلی باتری را نمایش دهد جالب خواهد بود؟

منبع: Hackaday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *