تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته: روشی جدید برای شارژ وسایل الکتریکی

دانشمندان NUST MISIS نوع جدیدی از دستگاههای کم مصرف را توسعه داده اند. سلولهای گرمایی که گرما را به انرژی تبدیل میکند. اینگونه امکان تولید باتریهایی قابل حمل فراهم میشود که با استفاده از آن میتوان از هر سطحی از جمله لباس برای تولید مستقیم برق استفاده کرد. نتایج این پروژه در مجله Renewable Energy ارائه شده است. با مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته: روشی جدید برای شارژ وسایل الکتریکی

تولد انرژی الکتریکی حاصل از گرما به دلیل اختلاف پتانسیل ناشی از اختلاف دما یکی از زمینه های امیدوار کننده در انرژی های سبز است. این اختلاف پتانسیل در همه جا وجود دارد. از جمله ساختمانی که زیر آفتاب گرم میشود، حمل و نقل فعال و حتی گرمای بدن انسان. مسئله این است که ترموسلهای مدرن قدرت خروجی نسبتا کمی دارند.

دانشمندان NUST MISIS با تولید نوع جدیدی از ترموسلها که از الکترودهای اکسید فلز و یک الکترولیت آبی تشکیل شده است، به راه حلهایی برای این مشکل دست یافته اند. این ترکیب باعث افزایش جریان میشود و در عین حال مقاومت داخلی عنصر را کاهش میدهد. به دلیل استفاده از آب، قدرت خروجی ۱۰ تا ۲۰ برابر نسبت به حالت آنالوگ افزایش میابد.

Igor Burmistrov یکی از دانشمندان NUST MISIS میگوید، ما نشان دادیم که امکان استفاده از الکترودهای اکسید نیکل که ساختاری به شکل کره هایی تو خالی در ابعاد میکرو دارند، وجود دارد. علاوه بر این ما یک تغییر غیر خطی در ویژگی های ولتاژ-جریان پیدا کردیم که برای ترموسلها معمولی نیست و افزایش کارایی دستگاه را تضمین میکند.

ضریب بالای Seebeck این امکان را فراهم میکند که حتی از گرمای بدن انسان نیز به عنوان منبع گرما استفاده کرد. مزیت قابل توجه دیگری که در این ساختار جدید وجود دارد این است که استفاده از الکترولیتهای آبی، هزینه تولید را کاهش و ایمنی سیستم را افزایش میدهد.

علاوه بر این، دانشمندان قصد دارند با بهینه سازی ترکیب ماده الکترود و بهبود طراحی موتوسل به افزایش توان خروجی دست یابند. در آینده میتوان ابر خازنی ایجاد کرد که شارژ خود را به صورت طولانی مدت حفظ کند.


لباس ذهن خوان پانگولین میتواند به کنترل بیسیم و ذهنی اسکلت بیرونی منجر شود
آینده واقعیت افزوده در فناوری های شنیداری
تی شرت های چاپ شده ای که بر سلامتی شما نظارت دارند


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *