با نرم افزار تولیدی شرکت نوپای OtoSense خودروها هم می‌توانند بشنوند!

شرکت نوپای OtoSense نرم‌افزار یادگیری ماشینی را توسعه داده است که می‌تواند برای تشخیص صداهای خاصی مانند تغییرات بسیار نامحسوس در موتور یا ترمز‌های وسایل نقلیه آموزش داده شود. برای آشنایی با این پروژه با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با نرم افزار تولیدی شرکت نوپای OtoSense خودروها هم می‌توانند بشنوند!همه‌ی افرادی که خودرو دارند هنگامی که صدای تازه‌ و نا آشنایی از موتور خودروشان می‌شنوند، متوجه می‌شوند که مشکلی به وجود آمده است و نگران پرداخت هزینه‌های پیش رو می‌شوند. شرکت نوپای OtoSense به همراه خودروسازان بزرگ در حال کار کردن بر روی نرم‌افزاری است که خودروها را به حس شنوایی مجهز می‌کند به طوری که خودشان قادر به تشخیص مشکلات احتمالی می‌شوند و از پیش آمدن مسائلی که منجر به پرداخت هزینه‌های بالا می‌شود، پیش‌گیری می‌کنند. این فناوری برای ایمن نگه داشتن وسایل نقلیه‌ی خودکار و وسایل نقلیه‌ی معمولی کارآمد است. برای نمونه با کمک آن وسایل نقلیه می‌توانند آژیرهای اضطراری یا صداهایی که کیفیت سطح جاده را نشان می‌دهند، بشنوند.

OtoSense نرم‌افزار یادگیری ماشینی توسعه داده است که می‌تواند برای تشخیص صداهای خاصی مانند تغییرات بسیار نامحسوس در موتور یا ترمز‌های وسیله‌ی نقلیه، آموزش داده شود. گروه خودروسازی فرانسوی PSA که نام‌های تجاری Citroen و Peugeot متعلق به آن‌هاست، در حال آزمایش نسخه‌ای از این نرم‌افزار هستند که با استفاده از هزاران صدای به دست آمده از مدل‌های مختلف وسایل تولیدی این شرکت نقلیه آموزش داده شده است.

با نرم افزار تولیدی شرکت نوپای OtoSense خودروها هم می‌توانند بشنوند!Guillaume Catusseau که بر روی صداهای وسایل نقلیه در بخش پژوهش و توسعه‌ی PSA کار می‌کند، گفت «OtoSense در یک پروژه با نام AudioHound نمونه‌ی اولیه‌ی یک برنامه‌ی کاربردی تبلت را توسعه داده‌اند که یک تکنسین یا صاحب خودرو با استفاده از آن می‌تواند صداهای مورد نیاز برای تشخیص‌های خودکار را ضبط نماید.»

Sebastian Christian، مالک OtoSense می‌گوید می‌توان این نرم‌افزار را بر روی وسایل نقلیه نصب کرد و آن‌ها را قادر ساخت مشکلات بالقوه‌ای که حسگرهای الکترونیکی قادر به تشخیص‌شان نیستند را شناسایی کنند. خودروسازان پیشرو آمریکایی نیز در حال آزمایش فناوری OtoSense هستند تا بفهمند یک حس شنوایی چگونه می‌تواند به وسایل نقلیه کمک کند تا درکی از محیط اطرافشان داشته باشند.

یکی از ایده‌هایی که این شرکت نوپا آزمایش کرده است افزودن یک شتاب سنج بر روی شیشه‌ی جلوی خودرو است. با اجرای این ایده شیشه‌ی جلو به یک بلندگوی بزرگ تبدیل می‌شود. Christian می‌گوید ویژگی‌های فیزیکی شیشه‌ی جلو این طراحی را برای شناسایی آژیرها و جهت انتشارشان بسیار مناسب می‌کند.

این ایده می‌تواند به ایمن ماندن خودروهای خودکار کمک کند. افزون بر این می‌تواند به رانندگان خودروهای معمولی اطلاع دهد که کی و کجا به دنبال یافتن یک وسیله‌ی نقلیه‌ی امدادی باشند. شرکت Google قبلا افشا کرد که بلندگوهایی که قابلیت آشکارسازی آژیرها را دارند، جزئی از مجموعه‌ی حسگرهایی است که در وسایل نقلیه خودران خود به کار می‌برده است. در حال حاضر این بلندگوها توسط شرکت دیگری با نام Waymo در حال توسعه‌اند.

Christian می‌گوید حسگرهای صوتی همچنین می‌توانند به وسیله‌ی نقلیه این امکان را بدهند که طبیعت سطح جاده را تشخیص دهد. برای نمونه آیا جاده برفی است یا سطح آن یخ زده است. شرکت او با شرکت Analog Devices که تولیدکننده‌ی تراشه است در حال همکاری برای قرار دادن نرم‌افزار مورد نیاز برای درک صدا بر روی یک پردازنده‌ی ارزان قیمت است.

سازندگان خودرو برای پشتیبانی مهار سرعت و ویژگی‌های ایمنی وسایل نقلیه‌ی فوق پیشرفته‌ی خود حسگرهایی همانند دوربین و رادار ساخته‌اند. Rajesh Rajamani که استاد دانشگاه Minnesota است و بر روی کاربردهای نوین حسگرها کار می‌کند، می‌گوید با توجه به هزینه‌های پایین سخت‌افزارهای صوتی این فناوری می‌تواند به سرعت به بازار عرضه شود. البته در صورتی که کارایی آن اثبات شود. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بسیار کمی تعداد زیادی بلندگو به خودرو خود نصب کنید. افزون براین، از نظر محاسباتی تجزیه و تحلیل صدا در مقایسه با تصویر راحت‌تر است.

در واقع، پایین بودن هزینه‌های تجزیه و تحلیل صدا به این معناست که OtoSense تنها شرکتی نیست که در حال تلاش برای به کارگیری آن با هدف ایمن ساختن ماشین آلات است. برای نمونه، شرکت نوپای دیگری با نام Augury ،با رویکردی مشابه در حال رفع مشکلات سامانه‌های HVAC است. (برای کسب اطلاعات بیشتر این تارنما را ببینید.)


بیشتر بخوانید:

>>آیا خودروهای خودران واقعا می‌توانند ایمن باشند؟


منبع: technologyreview

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *