آیا خودروهای خودران واقعا می‌توانند ایمن باشند؟

تحلیل‌گران تخمین زده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ خودروهای خودران ۶۰ درصد از فروش خودرو آمریکا را به خود اختصاص خواهند داد. اما وسایل نقلیه‌ی خودران در اصل رایانه‌هایی هستند که وظیفه‌ی کنترل چرخ‌ها را به عهده دارند و عملکرد رایانه‌ها بیشتر اوقات با مشکلاتی رو به رو می‌شود. افزون بر این، امکان هک شدن رایانه‌ها وجود دارد. با وجود چنین شرایطی شما خواهید پرسید، آیا واقعا خودروهای خودران می‌توانند امن باشند؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.
آیا خودروهای خودران واقعا می‌توانند ایمن باشند؟

پاسخ کوتاه

خیر، خودروهای خودران هرگز نمی‌توانند واقعا امن باشند. اما می‌توان پیش‌بینی کرد که آن‌ها بسیار امن‌ترخواهند شد، به اندازه‌ای که ارزش دارد تا چند دقیقه برای پی بردن به آن وقت صرف کنید.

انسان‌ها بسیار خطرناک هستند

اولین و مهم‌ترین دلیل تصادفات طبق تشخیص اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی (NHTSA) خطای انسانی است که ۹۰ درصد تصادفات را شامل می‌شود. افزون بر این، بر اساس تشخیص بنیاد AAA ایمنی ترافیک در یک سال گذشته در حدود ۸۰ درصد رانندگان دست کم یک بار هنگام رانندگی ابراز خشم و پرخاشگری کرده‌اند. تلفات رانندگی بر اثر مصرف الکل ۲۹ درصد کل تلفات رانندگی در سال ۲۰۱۵ را شامل می‌شود. و در نهایت از حدود ۳۵۰۰۰ تلفات رانندگی سالانه ۱۰ درصد (۳۴۷۷ تن) آن بر اثر حواس پرتی در حین رانندگی ایجاد می‌شود.

با حذف خطای انسانی از رانندگی نه تنها تعداد قابل توجهی از انسان‌ها جان سالم به در می‌برند، بلکه به طور چشم‌گیری تعداد صدمات جدی ناشی از تصادفات رانندگی کاهش خواهد یافت. این تعداد در سال ۲۰۱۵ در آمریکا ۴٫۴ میلیون نفر بوده است.

نتایج به دست آمده از موارد مختلف

در ماه می سال ۲۰۱۶، مردی ۴۰ ساله به نام Joshua Brown، پشت فرمان یک خودرو تسلا که در حالت Autopilot در حال حرکت بود، در بزرگراه دوطرفه‌ی فلوریدا درگذشت. این اتفاق بی‌سابقه بود.

پس از این واقعه انزجار عمومی علیه این خودرو شدت گرفت و به دنبال آن سوالاتی مطرح شد که آیا تسلا تصمیم دارد از این فناوری نوپا زودتر از آن که آماده‌ی بهره‌برداری شود، استفاده کند؟ همه انتظار داشتند این حادثه بر اثر یک نقص نرم‌افزاری یا نقص در فناوری باشد، اما چنین نبود.

پژوهش‌های NHTSA نشان داد که نقصی در ایمنی خودرو وجود نداشته و خودرو دلیل تصادف نبوده است. گزارش‌های NHTSA اثبات کرد که بر اساس اطلاعات، نرخ تصادفات خودروهای تسلا پس از نصب سامانه‌ی Autosteer تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است. با وجود این که مرگ آقای Brown غم‌انگیز و بی‌سابقه بود، پژوهش‌ها یک حقیقت ساده را نمایان کرد، وسایل نقلیه‌ی نیمه خودکار در مقایسه با وسایل نقلیه‌ای که کاملا تحت کنترل انسان هستند به طور قابل توجهی کمتر دچار سانحه می‌شوند.

منظور از واژه‌ی «امن»چیست؟

در همان گزارش NHTSA بیان شد که ۹۹ درصد خودروسازان آمریکایی توافق کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ بر روی همه خودروهای جدید سامانه‌ی ترمز اضطراری خودکار (AEB) نصب کنند. این اقدام با هدف جلوگیری از ۲۸۰۰۰ مورد سانحه‌ی رانندگی و ۱۲۰۰۰ مورد آسیب‌دیدگی برنامه‌ریزی شده بود. استفاده از سامانه‌ی AEB محدود به جلوگیری از تصادفات ناحیه‌ی عقب خودرو است. البته خودروهای نیمه خودکار ویژگی‌های دیگری نیز دارند که استفاده از آن‌ها را برای ما ایمن‌تر می‌سازد.

با توجه به این‌که فناوری تولید خودروهای خودران یک فناوری جدید است، قانون گذاران باید منظور خود از واژه‌ی ایمن را به صورت دقیق توضیح دهند. آیا وسایل نقلیه‌ی خودران باید بی‌عیب رانندگی کنند یا تنها کافیست که رانندگی ‌آن‌ها نسبت به ما بهتر باشد؟ اتاق فکر شرکت RAND Corp می‌گوید« ناوگانی از ۱۰۰ اتومبیل باید ۲۷۵ میلیون مایل را بدون هیچ‌ گونه سانحه‌ای طی کنند تا استاندارهای ایمنی وسایل نقلیه‌ی امروزه در مورد مرگ و میر ناشی از تصادفات را کسب نمایند. زمانی که حادثه‌ی کشنده‌ی ماه می ۲۰۱۶ رخ داد، صاحب خودرو تسلا ۱۳۰ میلیون مایل را در حالت Autopilot ثبت کرده بود.

گذار به استفاده از وسایل نقلیه‌ی تمام خودکار

در ماه آوریل ۲۰۱۶، شرکت‌های Ford، Alphabe، Lyft، Volvo و Waymo ائتلافی تحت عنوان ائتلاف خودران را بنیان‌گذاری کردند. هدف از تشکیل این ائتلاف ایجاد خیابان‌های امن‌تر و کار با قانون‌گذاران و عموم مردم به منظور تحقق بخشیدن به امنیت و منافع اجتماعی وسایل نقلیه‌ی خودران بود. آن‌ها در انجام این برنامه با مشکلاتی روبه رو شدند.

خودروهای خودران باید آموزش داده شوند

در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷ ایلان ماسک (Elon Musk) در توییتر اعلام کرد که بر روی تمامی خودروهای تسلا با قابلیت HW2 Autopilot، به روزرسانی نرم‌افزاری حالت Shadow اعمال خواهد شد. این به روز رسانی هوش مصنوعی خودران خودرو را قادر می‌سازد تا تصمیمات رانندگان انسانی خود را با تصمیماتی که خودش(هوش مصنوعی ) ممکن است اتخاذ نماید مقایسه کند. می‌توان در این شرایط آن را به عنوان هوش مصنوعی خودران در حال آموزش در نظر گرفت.

صنعت خودرو و برخی از غول‌های فناوری با تمام سرعتی که ممکن است در حال کار هستند تا خودروهای خودران را یه یک جریان اصلی تبدیل نمایند. آن‌ها برای سرعت بخشیدن به این فرایند ممکن است نیاز به اشتراک گذاری برخی از اطلاعات داشته باشند. آیا این کار را انجام خواهند داد؟ حدس من این است: حتما.

هک شدن و خرابی رایانه‌ها

در سپتامبر سال ۲۰۱۶، پژوهشگران چینی با کشف برخی از ضعف‌های امنیتی خودروهای مدل S تسلا، از راه دور آن را هک کردند. این اتفاق قابل توجهی بود به دلیل این که تا به حال کسی یک خودروتسلا را از راه دور هک نکرده بود. گروه Palmer یک اصل دارند«هر چیزی که امکان هک شدن آن وجود داشته باشد، هک خواهد شد» آیا این به یک مسئله تبدیل خواهد شد؟ بله، و این مسئله با یک مسابقه‌ی تسلیحاتی همراه خواهد بود. در واقع هک کردن محصولات دیجیتالی یک نبرد بی‌پایان است و ما باید در این نبرد همه‌ی تلاش خود را برای مقابله با افراد بد به کار گیریم.

همان طور که می‌دانیم عملکرد رایانه‌ها گاهی با نقایصی همراه است، آیا امکان دارد که رایانه‌ی هدایت کننده‌ی خودروی خودران شما نیز دچار مشکل شود؟ بله امکان دارد. اما این اتفاق به ندرت پیش می‌آید به طوری که در مقایسه با زمانی که خودتان رانندگی می‌کنید، به طور قابل توجهی در یک خودروری خودران ایمن‌تر خواهید بود.

ترس و سنجش خطر

برخی از مردم از پرواز می‌ترسند. وقتی که شما به این مورد اشاره می‌کنید با چندین مرتبه‌ی بزرگی مسافرت هوایی ایمن‌ترین شکل مسافرت است، همیشه با این پاسخ رو به رو خواهید شد که « اما اگر یک هواپیما سقوط کند همه‌ی سرنشینان آن می‌میرند.» انسان‌ها در سنجش خطر عملکرد قابل قبولی ندارند. اگر پدال گاز، پدال ترمز و فرمان در دسترس شما نباشد و اتومبیلتان دچار سانحه شود، احساس درماندگی خواهید داشت احساس خواهید کرد که کنترل اوضاع از دستتان خارج است.حتی ممکن است در اثر سانحه جان خود را از دست بدهید. اما آن طور که اعداد نشان می‌دهند، ده‌ها هزار نفر از مردم به دلیل این که رانندگی نیمه خودکار و یا کاملا خودکار بسیار ایمن‌تر از رانندگی عادی است، دچار سانحه‌های دلخراش نخواهند شد.بعضی افراد ممکن است فکر کنند که این فقط یک دلداری خواهد بود اگر خودشان یکی از آسیب دیدگان یا جان باختان سوانح هر چند اندک خودروهای خودران باشند. با این که این عقیده صحیح است، اما اگر می‌خواهید به یک تصمیم قطعی و کلی در جامعه برسید باید در مورد این موضوع که حفظ جان ده‌ها هزار نفر از مرگ و میلیون‌ها نفر از تصادفات تلاش ارزشمندی است، هم عقیده باشید.

یک پیش بینی

من کاملا مطمئنم که تا قبل از سال ۲۰۳۰، اگر سن شما زیر ۲۵ سال یا بیشتر از ۷۰ سال باشد برای این که به صورت دستی رانندگی کنید، به یک مجوز نیاز خواهید داشت. من همچنین کاملا مطمئن هستم که شما در خیابان‌های خاص و خطوط بزرگراه‌ها اجازه‌ی رانندگی نخواهید داشت زیرا شما در میان کاروانی از وسایل نقلیه‌ی خودکار یک تهدید بزرگ محسوب خواهید شد.


در زمینه‌ی فناوری‌ خودروهای خودران بخوانید:

>>دوازده نکته‌ای که باید در مورد خودروهای بدون راننده بدانید

>>سخنرانی TED: هوش مصنوعی دومین انقلاب صنعتی دنیا


نویسنده: Shelly Palmer

منبع: linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *