مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

گجت‌های خواندن ذهن در دنیای امروز، زندگی در دنیای علمی تخیلی را برای شما تداعی می‌کند. هدبندها و هدست‌هایی هستند که می‌توانند فعالیت مغزی ما را اندازه‌گیری کنند و اجازه دهند تنها با تمرکز کردن، نت‌فلیکس و یا یک پهپاد را کنترل کنیم. حتی با تغییر سیگنال‌های مغزی می‌توان عملکرد مغز را بهبود داد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با کاربردهای جالب هدست‌های اندازه‌گیری سیگنال مغزی آشنا شوید.

OpenBCI

پروژه خودانجام OpenBCI یک بستر رابط کاربری مغز و رایانه است که به صورت متن‌باز وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید با یک چاپگر سه‌بعدی هدست خود را بسازید یا با هزینه پایین بین ۲۴۹ دلار تا ۳۴۹ دلار یک هدست همراه با بردهای حسگر زیستی که سیگنال‌های مغزی (EEG) و قلبی (ECG) و عضلات (EMG) را اندازه‌گیری می‌کنند تهیه کنید. بستر رابط کاربری مغز و رایانه متن باز OpenBCI چه توانایی‌هایی دارد؟

OpenBCI شرکتی مستقر در بروکلین است که در زمینۀ فراهم کردن رابط‌های رایانه و مغز (BCI) برای همۀ کسانی که خواستار کنترل دستگاه‌ها با مغز خود هستند فعالیت می‌کند. تنظیم کردن آن بسیار ساده است: شما الکترود‌ها را به یک صفحۀ مداری کوچک تغذیه شده با باتری متصل می‌کنید تا سیگنال‌های الکتریکی بدنتان را ضبط کرده و به برنامۀ در حال اجرا روی رایانه بفرستد.

هدبند Mindflix

در رویداد هکاتون شرکت نت‌فلیکس که در ژانویه برگزار شد یکی از گروه‌های شرکت‌کننده از هدبند Muse استفاده کرد و آن را به یک کنترل‌ کانال‌های تلویزیونی نت‌فلیکس تبدیل کرد. ایده اصلی هدست Mindflix آغاز پخش یک برنامه تلویزیونی نت فلیکس با تنها فکر کردن به آن بود. هدبند Muse نمی‌تواند ذهن شما را بخواند و بفهمد به چه فکر می‌کنید اما یکی از کاربردهای هدبند Muse بهبود تمرکز و توجه است. هدبند Mindflix برای افراد تنبل یا هر فردی که توانایی دسترسی به کنترل تلویزیون را ندارد کاربردی است. هم‌اکنون تنها نسخه اولیه آن تهیه شده است. ویدیوی زیر را مشاهده کنید تا کاربرد این هدبند را ببینید. هکاتون رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

نرم‌افزار کنترل ذهنی پهپاد MindDrone

“ای موتیو” یک شرکت استرالیایی است که در زمینه تحقیق و تولید ابزارهای رابط مغز و رایانه بر اساس فناوری مغزی EEG فعالیت می‌کند. از محصولات این شرکت می‌توان Epoc+ را نام برد. هدست Epoc+شرکت ای‌موتیو قیمت ۷۹۹ دلار دارد. حدود ۷۰۰۰۰ توسعه‌دهنده انواع برنامه‌های کاربردی تا کنترل واقعیت مجازی برای این هدست توسعه دادند. این هدست ۱۴ کانال بی‌سیم دارد و با آن به داده‌های خام دسترسی داریم. نسخه ارزان‌تر به نام Insight تنها ۵ کانال دارد و ۲۹۹ دلار قیمت دارد.

یکی از کاربردهای جذاب از هدست Epoc+را کنترل پهپادها در دانشگاه فلوریدا می‌توان نام برد. در ماه آوریل سال پیش دانشجویان دانشگاه فلوریدا، در یک مسابقه، پهپادها را را با ذهن کنترل کردند. با کمک نرم‌افزار MindDrone، می‌توان از هدست Epoc+ برای کنترل پهپاد استفاده کرد.
مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷

کلاه خواندن فکر Infrared cap

از جدیدترین فناوری‌های خواندن ذهن است اما هنوز به عنوان گجت در دسترس نیست. کلاه مادون قرمز از نور مادون قرمز استفاده می‌کند تا جریان خون را در مغز شناسایی کند. پژوهشگران آلمانی با استفاده از این کلاه و پرسیدن سوالات به تمایز پاسخ‌های «بلی» و «خیر» می‌پردازند. این کلاه برای سه بیمار مورد آزمایش قرار گرفت. بیمارانی که در آزمایش شرکت کردند مبتلا به نشانگان قفل شدگی بودند. در بیماری نشانگان قفل شدگی، بیمار تکلم ندارد. بیماران تنها توانایی فکر کردن به «بلی» و «خیر» دارند. دقت این گجت ۷۰ درصد است. هدف نهایی متخصصان عصب‌شناسی توسعه سامانه به‌گونه‌ای است که افزون بر پاسخ «بلی» و «خیر» بتوانند با دیگران به صورت فعالانه صحبت کنند.


در زمینه کاربردهای خواندن سیگنال مغزی بیشتر بخوانید:
>>مروری بر فناوریهای پوشیدنی خواندن مغز سال ۲۰۱۷ (بخش نخست)
>>تأثیر سیگنال‌های عصبی فعالیت مغز بر عملکرد ورزشی
>>کلاه نوار مغزی قابل حمل برای بررسی امواج مغز هنگام راه رفتن


منبع: wareable

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *