با FlyJacket از دید یک پهپاد ، احساس پرواز را تجربه کنید

پژوهشگران، فناوری پوشیدنی جدید FlyJacket را برای کمک به یادگیری کنترل پهپاد طراحی کرده‌اند. با حرکت‌های بالاتنه و باز کردن دست‌ها مانند بال‌های یک پرنده و پوشیدن یک هدست، می‌توانید پهپاد را کنترل کنید و از دید پهپاد، پرواز را تجربه کنید. برای آشنایی با فناوری پوشیدنی جالب FlyJacket، این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را دنبال کنید.

با FlyJacket از دید یک پهپاد ، احساس پرواز را تجربه کنید

FlyJacket احساس طبیعی پرواز را منتقل می‌کند. با این اسکلت بیرونی، پهپاد به سادگی قابل کنترل است. این فناوری پوشیدنی شامل حسگرهای حرکتی است تا حرکت‌های بدن شخص را ردیابی کنند. برای جلوگیری از خستگی دست‌ها هنگام باز کردن آن‌ها، از یک پشتیبان بازو استفاده می‌شود. با پوشیدن هدست واقعیت مجازی، هرآنچه پیرامون پهپاد از طریق دوربین‌های جلو دیده می‌شود، به نمایش در می‌آید. در راستای در اختیار داشتن کیفیت خوب تصویر، پهپاد باید در سرعتی ثابت حرکت کند. پژوهشگران بر این باورند که FlyJacket سطح کنترل یکسانی با کنترل‌های دستی پهپاد می‌دهد با این تفاوت که برای افراد بی تجربه، کنترل بسیار آسان‌تری فراهم می‌کند. کاربران این اسکلت بیرونی خلاقانه گزارش کردند که کنترل بسیار بهتری را بر پهپاد داشتند و احساس پرواز طبیعی را تجربه کردند.

این فناوری پوشیدنی در یک کوله‌پشتی جای می‌گیرد. هدف ساخت FlyJacket به کارگیری آن در ماموریت‌های نجات و بازرسی‌ بیان شده است. طراحی اسکلت بیرونی به گونه‌ای است که دست‌های کاربر آزاد است. با پوشیدن یک دستکش دارای برچسب (Tag)، با فشردن یک برچسب از دستکش می‌توان پهپاد را کنترل کرد، برای نمونه با فشردن انگشت شست، پهپاد از زمین برخیزد و شروع به حرکت کند. این برچسب‌ها برای اجرای یک حرکت خاص با هدف روشن کردن یا بازگشتن پهپاد به مکان مبدا می‌تواند کاربرد داشته باشد.

با FlyJacket از دید یک پهپاد ، احساس پرواز را تجربه کنید

پژوهشگران در حال توسعه‌ی FlyJacket هستند تا برای انواع مختلف حرکت بدن قابل استفاده باشد. در حالی که احساس راحتی و آزادی حرکت حفظ شود. همچنین وزن و ابعاد اسکلت بیرونی باید کاهش یابد. پوشیدن و در آوردن این فناوری پوشیدنی نیز باید به آسانی صورت گیرد.

آزمایش کنترل یک پهپاد با بال‌های ثابت (fixed-wing) در نرم‌افزار شبیه‌سازی پرواز پهپادها اجرا شد. کاربران احساس کنترل آسان‌تری نسبت به دستگاه‌های کنترل دستی رایج داشتند. برخی کاربران هنگام انجام این آزمایش، احساس سرگیجه داشتند. پژوهشگران علت را استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی می‌دانند و نه اسکلت بیرونی. این پژوهش در آزمایشگاه سامانه‌های تعبیه‌شده موسسه پژوهشی EPFL سوییس انجام شده است.


بیشتر بخوانید:

>>تماشا کنید: نبرد اراده‌ها در رقابت‌های پهپادهای کنترل‌شونده با مغز
>>برترین ربات‌ها و پهپادهای نمایشگاه بین المللی CES 2017


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *