برترین اسکلت های بیرونی غیرفعال ناحیه شانه و گردن (بخش دوم)

بخشی از اسکلت‌های بیرونی غیرفعال برای کارهایی طراحی می‌شوند که در حین آن کاربر باید شانه و دستان خود را ضمن بلند کردن یک ابزار به سمت بالا حرکت دهد، و با نگاه به بالا و حفظ این حالت فعالیتی را به سرانجام رساند. در ادامه و در طی چند مقاله در مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی اسکلت‌های بیرونی منفعل بازار ویژه شانه و گردن را مرور و معرفی خواهیم کرد.

اسکلت بیرونی بالاتنه Ekso EVO از EksoBionics

اسکلت بیرونی بالاتنه Ekso EVO از EksoBionics

اسکلت بیرونی Ekso EVO یک وسیله برای حفاظت از دست، شانه، سرشانه و کمر حین کار است. این دستگاه در طیف کاملی از حرکات دست کاربر را بدون مزاحمت دنبال می‌کند. حتی هنگام پوشیدن این وسیله می‌توان به موبایل یا کیف در جیب پشت شلوار بدون مشکل دسترسی داشت. میزان پشتبانی این دستگاه با عوض کردن یک فنر قابل تنظیم است. گردش هوا در سیستم از گرم شدن آن و تعریق کاربر جلوگیری می‌کند. این سیستم طول عمر بالایی دارد به طوریکه عملگرهای دستگاه برای یک میلیون چرخه بدون نیاز به تعویض به خوبی کار می‌کنند. همچنین برای کاربران مختلف اندازه‌های آن قابل تنظیم است.

از این سامانه در بخش انبارداری، کارهای مکانیکی سخت، نیروگاه‌های خورشیدی، ساخت و ساز و نازک کاری، نصب دیوارهای پیش ساخته، کشتی سازی، جابه‌جایی تجهیزات صحنه فیلم برداری، صنعت نفت و گاز، نصب و تعمیر سامانه‌های تهویه مطبوع و ماشین سازی می‌توان استفاده کرد.

اسکلت بیرونی ExoActive از Festool

در معرفی این دستگاه در سایت از آن به عنوان وسیله‌ای برای پشتیبانی از قفسه سینه، گردن، شانه، سرشانه و دست در هنگام کارهای مرتبط با ساخت و ساز و بالای سر یاد شده است. رنگ کردن دیوار، نصب کاغذ دیواری، سوار کردن اجزای پیش ساخته خانه یا کار روی سقف از مثال‌هایی است که سازنده برای کار با ExoActive به آن اشاره کرده است. کاربر این اسکلت بیرونی را مانند یک کوله پشتی به راحتی می‌پوشد، با اندازه بدن خود سازگار می‌کند و درجه پشتیبانی آن را بنا به نیاز خود تعیین می‌نماید.

ExoActive به دستان نیرویی پشتیبان تا ۵۰ نیوتون تولید می‌کند که برای اجسامی به سنگینی ۵ کیلوگرم کافیست. با این وسیله می‌توان پنج درجه پشتیبانی را تنظیم کرد و دسترسی به قسمت تغییر درجه پشتیبانی ساده است. همچنین می‌توان در صورت تمایل پشتیبانی دستگاه را خاموش کرد. کلیه قطعات دستگاه قابل جداسازی است و پارچه‌ها قابل شست و شو هستند. همچنین هر کاربر می‌تواند سامانه مهاربند خود را به دستگاه ببندد که سبب می‌شود یک دستگاه را بتوان به سادگی برای چندنفر استفاده کرد.

این اسکلت بیرونی با یک باتری ۱۸ ولتی کار می‌کند. سازنده این دستگاه توجه ویژه‌ای به انتخاب و بهینه‌سازی دستگاه  و باتری آن برای کار مورد نظر دستگاه داشته است.

EXyOne Shoulder از Exy Exoesqueletos Industriais
l

EXyOne Shoulder از Exy Exoesqueletos Industriais

این وسیله تا میزان ۸ کیلوگرم بار را از شانه، دست (در زاویه ۵ تا ۱۱۰ درجه) و قسمت بالایی پشت دور می‌کند. Exy Exoesqueletos Industriais  برای طراحی ExyOne از داده‌های مهندسی پزشکی کمک گرفته است و با ظرافتی که برای طراحی به کار برده است، ExyOne هنگام حرکت دست و پای کاربر محدود نمی‌کند. به این شکل خستگی کاربر تا ۴۰ درصد کم می‌شود. اما استفاده از این وسیله در مکان‌های بسته و برای کار با بارهای سنگین و خارج از استاندارد دستگاه توصیه نمی‌شود.

به منظور حفظ امنیت کاربر تمامی بخش‌هایی که با بدن کاربر در تماس است با آزاد کردن مهار آن جدا می‌شود. این دستگاه ۳.۸ کیلوگرم است و نسخه‌ای از این دستگاه با پوشش نسوز برای کارهای ریخته‌گری یا جوشکاری نیز وجود دارد. نسخه متصل به اینترنت این دستگاه نیز طراحی و عرضه شده است که داده‌هایی در مورد زمان کار دستگاه، تعمیر و نگهداری، اطلاعات مربوط به نوع حرکت کاربر با دستگاه مانند زاویه‌های دست در دسترس است.

با توجه به نیاز کاربر می‌توان میزان پشتیبانی عمودی دستگاه را با توجه به میزان بالا رفتن بازو تعریف کرد. به این منظور چهار مد پشتیبانی برای این دستگاه تعریف شده است.

 بخش‌هایی که در تماس با بدن کاربر هستند قابل جداسازی است (به منظور حفظ سلامت کاربرانی که از یک دستگاه استفاده می‌کنند). کاربرانی تا قد ۱.۶۸ متر از این دستگاه سود می‌برند.

 HAPO FRONT از Ergosante

مشاغلی که نیازمند نگاه داشتن دست در جلوی بدن به حالت کشیده برای طولانی مدت و به دفعات در طول روز هستند می‌توانند از اسکلت بیرونی HAPO FRONT برای حفاظت شانه، دست و آرنج کاربران سود برند. این اسکلت بیرونی منفعل بار عضلات دوسر و دلتوئید بازو محافظت تا ۳۳ و ۱۶ درصد کاهش می‌دهد در صورتیکه بازو تا نیمی از دامنه بیشینه خود بالا آمده باشد. HAPO FRONT از حرکت دست در جلوی بدن از ۰ تا ۱۳۵ درجه و به صورت افقی تا ۱۸۰ درجه پشتیبانی می‌کند.

این وسیله با وزن ۱.۳ کیلوگرم بارهایی تا میزان ۶ کیلوگرم را پشتیبانی می‌کند. پارچه‌های قابل تنفس و ضد آب تمیز کردن آن را ساده می‌سازد و برای اندازه‌های مختلف بدنی سازگار است.

کارخانه‌های تولید لبنیات برای کار با ابزار فرآوری شیر، کارخانه‌های تولید پنیر که کارمندان آن یک حرکت به دفعات برای تولید محصول تکرار می‌کنند، کشاورزان در کشت سبزیجات و مزارع، ر صنایعی مانند جوشکاری، برق، انبارداری (بخش مرتب کردن اندوخته‌های انبار)، آزمایشگاه و بخش پرستاری می‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

HAPO UP از ErgoSante

HAPO UP از ErgoSante

این دستگاه برای کار بالای سر یا کار با وسایل سنگین در حالتی که بازوان به جلو خم شده‌اند، مناسب است. کارمندان در بخش ساخت و ساز ساختمان، کارخانه‌ها، تعمیرات تجهیزات، کشاورزی و غیره از این دستگاه استفاده می‌کنند. این سامانه با ۱.۶۷ کیلوگرم وزن از پارچه و مواد کامپوزیت ساخته شده است و قابلیت پشتیبانی از ۳.۸ کیلوگرم بار روی هر بازو را داراست. پارچه ضد آب و قابل تنفس تمیز کردن دستگاه را ساده می‌سازد. این سامانه را می‌توان در کمتر از ۲ دقیقه با HAPO FRONT تعویض کرد. در جابه‌جایی بارهای سبک و در حالتی که دستان بالای سر نگاه داشته شده است، سامانه HAPO UP به ترتیب به میزان ۲۸ و ۴۰ درصد از بار روی بدن را کاهش می‌دهد.

Hilti اسکلت بیرونی برای کار بالای سر

Hilti اسکلت بیرونی برای کار بالای سر

این اسکلت بیرونی بار روی بازو را به کمک آرايه‌ای از قرقره‌ها به ناحیه پیرامون لگن منتقل می‌کند. به این شکل فشار روی دستان تا ۴۷ درصد کاهش می‌دهد (این عدد با پژوهش‌های مستقل انجام شده توسط Ottobock تائید شده است). این دستگاه حرکت دست را محدود نمی‌کند و با وزن ۲ کیلوگرم دستگاهی سبک برای کار در محیط صنعتی است.

اسکلت بیرونی MateXT 4 از Comau

اسکلت بیرونی Mate-XT 4 از Comau

این اسکلت بیرونی مناسب کار بالای سر یک دستگاه متصل است که به کمک اینترنت اشیا از کاربر خود در لحظه محافظت می‌کند. Mate-XT 4 از شانه و دستان کاربر هنگام کارهای تکرار شونده حفاظت می‌کند. Comau در طراحی دستگاهی هم راستا شدن آن با زاویه طبیعی شانه و دستان کاربر توجه کرده است تا حرکت دستگاه کاملا در راستای بدن کاربر و بدون هیچ مزاحمت انجام شود. طراحی این دستگاه آن را در برابر تحلیل به دلیل رطوبت، گرد و خاک، نور فرابنفش و تغییرات دمایی محافظت می‌کند. همچنین ساختاری کربنی و پارچه‌ قابل تنفس سبب راحتی و سبکی دستگاه شده است. این دستگاه برای کاربرانی با قد ۱.۶ تا ۱.۹ متر مناسب است. این سامانه منفعل از فنر و ابزار انتقال نیرو هشت درجه پشتیبانی دارد که کاربر بنا به نیاز خود یکی را انتخاب خواهد کرد.


برترین اسکلت های بیرونی غیرفعال ناحیه شانه و گردن (بخش نخست)
تفاوت اسکلت های بیرونی فعال و غیرفعال (منفعل)


منبع: orthexo

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *