برترین اسکلت های بیرونی غیرفعال ناحیه شانه و گردن (بخش سوم)

بخشی از اسکلت‌های بیرونی غیرفعال برای کارهایی طراحی می‌شوند که در حین آن کاربر باید شانه و دستان خود را ضمن بلند کردن یک ابزار به سمت بالا حرکت دهد، و با نگاه به بالا و حفظ این حالت فعالیتی را به سرانجام رساند. در ادامه و در طی چند مقاله در مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی اسکلت‌های بیرونی منفعل بازار ویژه شانه و گردن را مرور و معرفی خواهیم کرد.

Paexo Neck اسکلت بیرونی پشتیبان گردن و ستون فقرات گردنی از Ottobock

این اسکلت بیرونی تکیه‌گاهی برای گردن حین انجام کار بالای سر است.‌ Paexo Neck‌ در کارهایی مانند سائیدن یا پولیش، بلند کردن ابزار تا بالای سر، نقاشی، ظریف کاری و گچ کاری، کار روی سقف، جابه‌جایی ابزار، نصب ابزار الکتریکی و نصب لوله کاربرد دارد.

Paexo Neck اسکلت بیرونی پشتیبان گردن و ستون فقرات گردنی از Ottobock

Paexo Neck‌ برای کاربرانی که از درد گردن رنج می‌برند مفید است. تنظیم آن برای هر شخص امکان بهترین بهره‌برداری را فراهم می‌کند. این دستگاه سبک (۱۴۹ گرم-کمتر از یک شال) را می‌توان با سایر سامانه‌های اسکلت بیرونی ترکیب کرد. همچنین پوشیدن و درآوردن آن در چند ثانیه و به سادگی انجام می‌گیرد. برای شست و شو و تمیز کردن این وسیله قسمت‌های پارچه‌ای را جداسازی کنید و بشوئید. سایر قسمت‌ها را می‌توان با دستمال تمیز کرد.

Paexo Shoulder

این اسکلت بیرونی با ۱.۹ کیلوگرم در رده اسکلت‌های بیرونی سبک قرار دارد. سازنده این دستگاه برای بهبود طرح آن، نسبت به سامانه‌های پیشین، تعدادی اتصال فلزی پشت را حذف کردن و به جای آن از سیبک فرمان (ball joint) استفاده کرده است و به طور مستقیم آن را به لگن متصل کرده است. به این شکل Ottobock‌ وسیله‌ای بسیار سبک ساخته است.

Paexo Shoulder

این وسیله از دستان هنگام کار در انبار، ساخت و تولید و تعمیر حمایت می‌کند. برای این‌کار در این وسیله از فنرها و اجزای منفعل استفاده شده است. لازم به ذکر است که حرکت دست و بالاتنه سبب فشرده شدن فنر و ذخیره انرژی می‌شود. هنگام آزاد شدن انرژی حرکت در جهت مخالف انجام می‌شود. PaxoShoulder‌ مانند یک کوله پشتی در زمان ۲۰ ثانیه پوشیده می‌شود. قسمت‌های پارچه‌ای دستگاه قابل شست و شو هستند.‌ برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Ottobck‌ مراجعه نمایید.

اسکلت بیرونی PaexoBack برای کمر از Ottobock

این اسکلت بیرونی برای حمایت از مهره‌های L5-S1 ساخته شده است. این وسیله بدون حسگر قادر به تشخیص راه رفتن و یا خم شدن کاربر است. با PaexoBack می‌توان ۲۵ کیلوگرم بار را از بدن کاربر دور کرد. به این صورت باری به سنگینی ۴۰ کیلوگرم برای کاربر ۱۵ کیلوگرم جلوه خواهد کرد. در وبسایت این شرکت میزان کاهش بار روی بدن کاربر تا ۶۰ درصد ذکر شده است.

paexo shoulder

Ottobock این وسیله را برای کاربرانی طراحی کرده است که در طول روز بارها باید برای بلند کردن و جابه‌جایی بار خم شوند. با پوشیدن PaexoBack این کاربران روز را با خستگی کمتر سپری می‌کنند. کاربر با پوشیدن این اسکلت بیرونی به یک فرد قوی تبدیل نمی‌شود اما کارهای روزمره برای وی ساده‌تر خواهد بود. نتیجه کار با این ابزار تا ۲۵ درصد کاهش مرخصی ناشی از آسیب بوده است.

PaexoBack وزنی برابر ۴ کیلوگرم دارد. میزان پشتیبانی دستگاه با یک دسته در ناحیه لگن قابل تنظیم است.

نسخه اسکلت بیرونی نرم این دستگاه نیز موجود است که برای جابه‌جایی بارهای سبک و ایستادن طولانی در حین حفظ ارگونومی بدن طراحی شده است. این وسیله برای خط تولید مناسب است.‌اطلاعات بیشتر در مورد PaxoBack‌ در وبگاه شرکت سازنده به این آدرس در دسترس است.

اسکلت بیرونی Paexo Back

اسکلت بیرونی S700 از ExoIQ

شرکت ExoIQ در هامبورگ اسکلت بیرونی S700 را برای پشتیبانی از شانه،‌ سرشانه و گردن هنگام بلند کردن دست و تمرکز روی کار بالای سر ساخته است. شایان ذکر است که این وسیله از باتری و نیروی الکتریکی بهره می‌برد. بنابراین نه تنها بار را از دستان کاربر دور می‌کند، بلکه به کمک یک سامانه پنومایتک برای حرکت دستان نیروی کمکی نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. S700 تا میزان ۵ کیلوگرم برای هر دست را پشتیبانی می‌کند. به این شکل کاربر وزن کمتری روی دستان خود حس می‌کند. میزان پشتبانی دستگاه بر اساس نیاز کاربر قابل تنظیم نیز هست. حرکات دستگاه طوری طراحی شده است که برای کاربر مزاحمتی ایجاد نکند. پس کاربر می‌تواند دستان خود را در همه جهات حرکت دهد.

اسکلت بیرونی S700 از ExoIQ

برای تنظیم دستگاه نیازی به تجهیزات جانبی نیست و طراحی دستگاه تغییر اندازه آن را ساده می‌سازد. همچنین پوشیدن و درآوردن آن در چند ثانیه انجام می شود. شرکت سازنده این وسیله را به صنایعی مانند ماشین‌سازی،‌ ساخت و تولید، انبارداری و کار تعمیر و تصب تجهیزات روی سقف ارائه داده است. همچنین این دستگاه را با سامانه‌های باتری دارد ۱۸ ولتی Festool نیز سازگار کرده است. وزن باتری این دستگاه ۷ کیلوگرم است. لازم به ذکر است که این دستگاه با اپلیکیشین خود عرضه می‌شود تا ذخیره اطلاعات کاربر و تحلیل داده برای کاربر ساده باشد.

ShivaExo اسکلت بیرونی بالای سر از Ergosante

طبق ادعای شرکت سازنده این اسکلت بیرونی با ۹۰ درصد ساختار بدنی افراد جهان سازگار است‌ ساختاری ماژولار دارد. ShivaExo برای حمایت از کمر، شانه و آرنج طراحی شده است. این وسیله بدون باتری و با اجزای مکانیکی کار می‌کند. تمیز کردن، تعمیر و نگهداری این وسیله ساده است. با این وسیله فشار از روی شانه و گردن برداشته می‌شود و به ناحیه لگن منتقل می‌شود. استفاده از فنرهایی از جنس فیبر شیشه (فایبرگلاس،‌ ماده‌ای کامپوزیتی از الیاف شیشه و مواد پلیمری) سبب سبک‌تر شدن این اسکلت بیرونی شده است.

ShivaExo اسکلت بیرونی بالای سر از Ergosante

Skelex 360-XFR برای کار در خط تولید کارخانه ها

شرکت سازنده در طراحی این دستگاه به سبکی و آزادی عمل کاربر توجه داشته است. نتیجه ساخت دستگاهی بوده است که با افزایش توانایی کاربر خستگی وی را هنگام کار می‌کاهد. این وسیله بدون استفاده از موتور و اجزای موتوری قادر است سعی و تلاش کاربر در انجام کار را بکاهد.

Skelex 360-XFR برای کار در خط تولید کارخانه ها

دستگاه از مواد ضدآب و نسوزی ساخته شده که چربی را جذب نمی‌کند. همچنین توجه به اینکه دستگاه الکتریسیته ساکن نداشته باشد راحتی کاربر را بیشتر می‌کند. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که آن را برای ابعاد بدنی مختلف سازگار می‌سازد. قسمت‌های مختلف این دستگاه با سایزهای مختلف (S, L, M) در دسترس است.

اسکلت بیرونی VEX از Hyundai

اسکلت بیرونی VEX یک پوشیدنی کمکی است که بهره کاری کارمندان بخش صنعت را با کاهش نیروی وارد بر بدن و مفاصل زیاد می‌کند. این وسیله حرکات بدنی کاربر را دنبال می‌کند و همزمان نیروی خارجی وارد بر بدن وی را از بدن او دور می‌کند.

اسکلت بیرونی VEX از Hyundai

این وسیله باری به اندازه ۲.۵ کیلوگرم به صورت یک کوله پشتی روی بدن کاربر وارد می‌کند. این دستگاه را می‌توان تا میزان پشتیبانی ۵.۵ کیلوگرم می‌توان تنظیم کرد. بنابراین VEX در رده دستگاه‌های سبک محسوب می‌شود. برای پوشیدن این وسیله و تنظیم اندازه آن از بندهایی روی شانه و سپس قفسه سینه و کمر استفاده می‌کند. قسمت پشت این وسیله تا میزان ۱۸ سانتیمتر برای تنظیم شدن با بدن کاربر فاصله قابل تنظیم دارد.


برترین اسکلت های بیرونی غیرفعال ناحیه شانه و گردن (بخش نخست)
برترین اسکلت های بیرونی غیرفعال ناحیه شانه و گردن (بخش دوم)
این سامانه جدید، کنترل اسکلت بیرونی را متحول میکند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *